Områden: Fastighetstaxering

Löpnr: SKVFS 2024:11

beslutade den 23 september 2024.

Skatteverket föreskriver med stöd av 19 kap. 9 § fastighetstaxerings-lagen (1979:1152) samt 3 kap. 3 § och 6 kap. 1 § fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199) följande.

Definitioner

I dessa föreskrifter avses med

riktvärdekarta: en karta (kartbild) på vilken gränserna mellan värdeområden för en eller flera typer av värderingsenheter har angetts samt de riktvärdeangivelser och de förutsättningar som enligt tillhörande förteckning ska gälla inom respektive värdeområde,

riktvärdekarta LS: riktvärdekarta för småhus och tomtmark till småhus ingående i lantbruksenhet,

riktvärdekarta J: riktvärdekarta för ekonomibyggnad, åkermark och betesmark,

riktvärdekarta SK: riktvärdekarta för produktiv skogsmark utan avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark med avverknings-restriktioner och skogligt impediment,

normhus: ett sådant småhus som anges i 8 kap. 2 § fastighets-taxeringslagen (1979:1152),

normaltomt: en sådan tomt som anges i 1 kap. 3 § fastighets-taxeringsförordningen (1993:1199), och

värdenivå: sådan uppgift som enligt 7 kap. 3 § fastighetstaxerings-lagen behövs inom varje värdeområde för att bestämma riktvärde.

Övriga begrepp som används i dessa föreskrifter har samma innebörd som i fastighetstaxeringslagen och fastighetstaxeringsförordningen.

Värdeområde

Om det för en värdefaktor inom ett värdeområde förutsätts något annat än genomsnittliga förhållanden ska det anges på riktvärdekartan.

I ett värdeområde får det inte ingå delområden med så skilda värdenivåer att olika riktvärdeangivelser kan anges för delområdena.

Riktvärdekartor

Riktvärdekarta för småhus och tomtmark till småhus vid förenklad fastighetstaxering år 2024 ska ligga till grund för indelningen i värdeområden.

Av riktvärdekarta LS ska framgå Skatteverkets beslut avseende

indelningen i värdeområden för småhus och tomtmark till småhus,

riktvärdeangivelse och de förutsättningar som gäller för beräkning av riktvärden för småhus, och

riktvärdeangivelse och de förutsättningar som gäller för beräkningar av riktvärden för tomtmark till småhus.

  • Ett värdeområde för småhus och tomtmark till småhus får inte omfatta mer än en kommun. Ett värdeområde för småhus får endast omfatta ett värdeområde för tomtmark till småhus.

Riktvärdeangivelse för småhus ingående i lantbruksenhet ska anges för varje värdeområde och avse en värderingsenhet bestående av ett normhus.

För de tre klasserna av värdefaktorn byggnadskategori – friliggande hus, kedjehus m.m och radhus – ska riktvärdeangivelse för småhus innefatta uppgifter om dels vilken värdenivå (S-nivåfaktor) och dels vilken tabell för åldersinverkan (SO-tabell L) som ska gälla inom varje värdeområde.

Riktvärdeangivelse för tomtmark ingående i lantbruksenhet ska anges för varje värdeområde och avse en normaltomt.

För de tre klasserna av värdefaktorn typ av bebyggelse – tomtmark för friliggande hus, för kedjehus m.m. och för radhus – ska riktvärdeangivelse för tomtmark inom ett värdeområde innehålla uppgift om de genomsnittliga egenskaperna dvs.

normaltomtens storlek i kvadratmeter,

normaltomtens värde i kronor,

korrektionsbelopp i kronor per kvadratmeter vid avvikelse från normaltomtens storlek,

belägenhetsfaktorer för belägenhetsklasserna 1 och 2,

VA-klass för normaltomten, och

korrektionsbelopp i kronor per klass vid avvikelse från normaltomtens VA-klass. Beloppet ska anges i hela 2000-tal kronor.

Om vägledande ortspriser saknas ska normaltomtens riktvärdeangivelse anges med ledning av tomtvärdetabell enligt 1 kap. 35 b § fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199).

Av riktvärdekarta J och tillhörande förteckning ska framgå Skatteverkets beslut avseende

indelningen i värdeområden,

vilken värdenivå (E-nivåfaktor) som gäller inom varje värdeområde för ekonomibyggnader och vilken E-tabell som ska tillämpas, och

vilken värdenivå (J-nivåfaktor) som gäller inom varje värdeområde för åkermark och betesmark.

  • Riktvärdekarta J ska upprättas för varje län.

Av riktvärdekarta SK ska framgå Skatteverkets beslut avseende

indelningen i värdeområden, och

vilken värdenivå (SK-nivåfaktor) som gäller inom varje värdeområde för produktiv skogsmark utan avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark med avverkningsrestriktioner och skogligt impediment.

  • Riktvärdekarta SK ska upprättas för varje län.

Underlag för riktvärdeangivelser

Förslag till riktvärdeangivelser och förslag till vilka förutsättningar som ska gälla för riktvärdekartorna LS, J och SK ska upprättas med utgångspunkt från köpeskillingar för representativa överlåtelser under åren 2022–2024. Dessa överlåtelser ska avse hela eller delar av lantbruksenheter som enligt bestämmelserna i 1 A kap. fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199) har granskats och godkänts och därefter tagits in i Skatteverkets ortsprisregister.

Om marknadsvärdenivån avseende de representativa över-låtelserna av lantbruksenheter som skett under åren 2022–2024 har förändrats under denna period ska en prisutvecklingsfaktor bestämmas. Prisutvecklingsfaktorn ska bestämmas så att köpeskillingarna korrigeras till 2024 års marknadsvärdenivå.

Prisutvecklingsfaktorerna ska differentieras om prisutvecklingen har varit väsentligt olika för skilda regioner eller för olika slags egendom.

Resultatet ska redovisas i form av prisutvecklingsfaktorer för prisutvecklingsområden.

Vid viktning av köpeskilling för de överlåtelser som är gjorda under åren 2022–2024 ska vid beräkning av 2024 års marknadsvärdenivå, följande koefficienter användas:

för 2022: 0,6

för 2023: 0,8

för 2024: 1,0.

Viktning ska ske efter det att köpeskillingen korrigerats med prisutvecklingsfaktorn.

För riktvärdekarta SK ska förslag till riktvärdeangivelser i huvudsak grunda sig på överlåtelser för medelstora lantbruksenheter där köpeskillingen till huvudsaklig del, 75 procent eller mer, kan antas ha avsett produktiv skogsmark utan avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark med avverkningsrestriktioner och skogligt impediment (skogsdominerade).

För viktning av överlåtelser av enbart produktiv skogsmark utan avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark med avverknings-restriktioner och skogligt impediment ska följande koefficienter användas om den produktiva skogsmarken utan avverkningsrestriktioner är

under 4 hektar: 0,5

4–9 hektar: 1,0

10 hektar och större: 1,5

För övriga skogsdominerade överlåtelser ska följande koefficienter användas om den produktiva skogsmarken utan avverkningsrestriktioner är:

under 10 hektar: 0,5

10 hektar och större: 1,0

För riktvärdekarta J ska förslag till riktvärdeangivelser i huvudsak grunda sig på överlåtelser för medelstora lantbruksenheter där köpeskillingen till övervägande del, mer än 50 procent, kan antas ha avsett åkermark, betesmark och ekonomibyggnad (jordbruksdominerade).

För viktning av överlåtelser av enbart åkermark och betesmark ska följande koefficienter användas:

under 4 hektar: 0,5

4–9 hektar: 1,0

10 hektar och större: 1,5.

För jordbruksdominerade överlåtelser om 10 hektar och större och där köpeskillingen till huvudsaklig del, 75 procent eller mer, kan antas ha avsett åkermark och betesmark ska koefficienten 1,0 användas.

För jordbruksdominerade överlåtelser om 10 hektar och större och där köpeskillingen till huvudsaklig del inte kan antas ha avsett åkermark och betesmark samt för övriga jordbruksdominerade överlåtelser under 10 hektar ska koefficienten 0,5 användas.

För de överlåtelser som inte är skogsdominerade eller jordbruksdominerade ska koefficienten 1,0 användas.

Varje överlåtelse viktas genom en sammanvägning av två koefficienter. Den ena koefficienten är beroende av överlåtelseår och den andra koefficienten är beroende av typ och storlek på sätt som anges i 12–15 §§. Sammanvägningen utgörs av produkten av de två koefficienterna och överlåtelserna får totalt nio olika vikter.

Provvärdering

Under förberedelsearbetet ska provvärdering ske för att kontrollera vilken taxeringsvärdesnivå som kommer att uppnås vid tillämpning av föreslagna indelningar i värdeområden och riktvärdeangivelser.

De förutsättningar som anges på riktvärdekartorna LS, J och SK för respektive byggnadstyp och ägoslag ska leda fram till taxeringsvärden som motsvarar 75 procent av marknadsvärdenivån för respektive grupp av lantbruksenheter. Provvärderingen ska göras med utgångspunkt från de förslag till riktvärdekartor som Lantmäteriet ska lämna till Skatteverket enligt 25, 26 och 30 §§.

De representativa överlåtelserna enligt 19 § ska ligga till grund för provvärderingen. En analys av de tillämpade prisutvecklingsfaktorerna ska göras och taxeringsvärdesnivåer och standardavvikelser ska anges för åren 2022, 2023 och 2024.

Provvärdering ska ske för varje värdeområde och omfatta samtliga provvärderingsobjekt. När ett antal värdeområden tillsammans ska bilda ett provvärderingsområde ska detta framgå av en bilagd beskrivning till riktvärdekartan. Varje provvärderingsområde ska ha ett särskilt nummer.

Kontrollvärdering

Provvärderingen ska avslutas med en kontrollvärdering (kvalitetssäkring). Kontrollvärdering ska avse överlåtelser av lantbruksenheter eller delar därav som överlåtits genom köp eller frivilliga fastighetsregleringar och ska avse ett eller flera värdeområden. Kontrollvärderingen ska ske utifrån nedanstående indelning i grupper. För grupperna a–c ska kontrollvärderingen göras på länsnivå.

Kontrollvärdering ska göras för grupper av värdeområden för produktiv skogsmark utan avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark med avverkningsrestriktioner och skogligt impediment. Kontrollvärderingen ska avse samtliga överlåtelser där köpeskillingen till huvudsaklig del kan antas ha avsett produktiv skogsmark utan avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark med avverknings-restriktioner och skogligt impediment. Särredovisning ska ske för överlåtelser avseende skogsarealklasser enligt följande:

upp till 29 hektar

30–49 hektar

50–200 hektar

över 200 hektar

Kontrollvärdering ska göras för grupper av värdeområden för åkermark och betesmark och ska avse samtliga överlåtelser där köpeskillingen till övervägande del kan antas ha avsett ekonomi-byggnad, åkermark och betesmark. Särredovisning ska ske för överlåtelser avseende åkerarealklasser enligt följande:

upp till 9 hektar

10–29 hektar

30–100 hektar

över 100 hektar

Kontrollvärdering ska göras för grupper av värdeområden för småhus på lantbruk och tomtmark till småhus på lantbruk och ska avse samtliga överlåtelser där köpeskillingen till övervägande del kan antas ha avsett småhus på lantbruk och tomtmark till småhus på lantbruk. Särredovisning ska ske för överlåtelser avseende värdeklasser med redovisning av taxeringsvärde enligt följande:

upp till 400 000 kronor

401 000–800 000 kronor

801 000–1 300 000 kronor

1 301 000–1 800 000 kronor

1 801 000–2 500 000 kronor

över 2 500 000 kronor

Kontrollvärdering ska avse samtliga överlåtelser för respektive län och respektive kommun. Särredovisning ska ske för överlåtelser avseende skogsdominerade taxeringsenheter, jordbruksdominerade taxeringsenheter, bostadsdominerade taxeringsenheter och övriga taxeringsenheter.

Förteckningar

Förteckningar över de provvärderingsobjekt (representativa överlåtelser) som legat till grund för prov- och kontrollvärderingen ska bifogas redovisningen av kontrollvärderingen. Förteckningarna ska upprättas per kommun och innehålla

fastighetsbeteckning,

överlåtelsedatum,

köpeskilling, jämkad köpeskilling, prisutvecklingsfaktor, korrigerad köpeskilling och koefficient för viktning av köpet,

viktning av köpet,

klassindelningsdata för värderingsenheterna,

värden för värderingsenheterna, delvärden och taxeringsvärden enligt föreslagna riktvärdeangivelser, och

uppskattat taxeringsvärde dividerat med korrigerad köpeskilling.

För varje värdeområde eller grupp av värdeområden ska därutöver genomsnittligt T/K redovisas.

Förteckning över gallrade överlåtelser ska upprättas per kommun. Grunderna för bortgallring ska anges i varje enskilt fall utifrån följande gallringskoder:

TR

Transportköp

EX

Tvångsförvärv

X

Vissa exekutiva förvärv

S

Släktköp

IG

Annan intressegemenskap

LV

Köp av egendom med lågt taxeringsvärde

LK

Köp eller fastighetsreglering av egendom med låg köpeskilling eller låg likvid

IA

Köp av ideell andel, om andelen understiger 50 procent, såvida inte samtidigt försålts andelar uppgående till minst 50 procent

AE

Köpeskillingen kan inte jämkas i den omfattning som behövs

TS

Överlåtelser som är särskilt svåra att analysera

AP

Överlåtelser med extrem relation mellan köpeskilling och taxeringsvärde

ES

Köp som inte huvudsakligen avser en och samma typ av taxeringsenhet

Värderingsmetoder, klassindelning av värdefaktorer och värdetabeller

Lantmäteriet ska på det sätt Skatteverket bestämmer till Skatteverket lämna preliminära förslag till värderingsmetoder, klassindelning av värdefaktorer och värdetabeller för lantbruksenheter. Till grund för förslagen ska ligga det som anges i 1–14 §§ Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2022:5) om värderingen av lantbruksenheter vid 2023 års allmänna fastighetstaxering och Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2023:9) om värderingen av småhusenheter vid 2024 års förenklade fastighetstaxering. Vid bestämmandet av storlekskorrektion för lantbruksenhet ska med medelstor lantbruksenhet enligt 7 kap. 4 a fastighetstaxeringslagen (1979:1152) förstås en lantbruksenhet vars sammanlagda riktvärde utgör 1 200 000 kronor.

Om inte annat anges särskilt ska Lantmäteriet lämna förslag till Skatteverket vid följande tidpunkter.

Lantmäteriet ska senast den 6 december 2024 till Skatteverket lämna förslag till tabeller enligt 28 § och övriga ändringar i fastighets-taxeringsförordningen (1993:119).

Lantmäteriet ska senast den 21 februari 2025 lämna förslag som kan påverka innehållet i Skatteverkets föreskrifter och Skatteverkets allmänna råd om taxeringen och värdesättningen.

Lantmäteriet ska senast den 26 februari 2025 till Skatteverket lämna förslag till områdesvisa tabeller över procenttal för sådan volymtillväxt som anges i 18 kap. 4 § fastighetstaxeringslagen (1979:1152) avseende produktiv skogsmark utan avverknings-restriktioner, produktiv skogsmark med avverkningsrestriktioner och skogligt impediment.

Skogsstyrelsen ska senast den 30 april 2025 till Skatteverket och Lantmäteriet lämna slutligt förslag till skogsbeskrivning för de värdeområden där detta bedöms nödvändigt med hänsyn till förändrade förutsättningar. Förslaget ska för varje värdeområde innehålla uppgift om medelvärden för bonitet, virkesförråd och procenttal för volym-tillväxt.

Tidplan

Lantmäteriet ska på det sätt Skatteverket bestämmer senast den 6 december 2024 säkerställa former och format för leveranser enligt 28 §.

Lantmäteriet ska senast den 25 oktober 2024 till Skatteverket lämna ett preliminärt förslag till värdeområdesindelning för produktiv skogsmark utan avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark med avverkningsrestriktioner och skogligt impediment.

Lantmäteriet ska senast den 16 december 2024 till Skatteverket lämna ett preliminärt förslag till värdeområdesindelning för dels ekonomibyggnader, åkermark och betesmark, dels småhus och tomtmark till småhus.

Lantmäteriet ska senast den 3 februari 2025 till Skatteverket lämna ett preliminärt förslag till prisutvecklingsfaktorer och senast den 26 februari 2025 lämna ett slutligt förslag till prisutvecklingsfaktorer.

Lantmäteriet ska senast den 26 februari 2025 till Skatteverket lämna preliminärt förslag till de tabeller som avses i

1 kap. 4 a § fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199) (tabeller för storlekskorrektion),

1 kap. 7–7 b §§ fastighetstaxeringsförordningen (SV-tabell, SO-tabell L och FV-tabell L),

1 kap. 11 § fastighetstaxeringsförordningen (E-tabell),

1 kap. 17 § fastighetstaxeringsförordningen (J-tabell),

1 kap. 19 och 21 §§ fastighetstaxeringsförordningen (skogstabell M och S),

1 kap. 23 a § fastighetstaxeringsförordningen (SK-R-tabell),

1 kap. 24 § fastighetstaxeringsförordningen (SKI-tabell),

1 kap. 35 a § fastighetstaxeringsförordningen (FB-tabell), och

1 kap. 35 b § fastighetstaxeringsförordningen (tomtvärdetabell).

Lantmäteriet ska senast den 26 februari 2025 till Skatteverket lämna en förteckning över de vid denna tidpunkt kända representativa överlåtelser av lantbruksenheter som föreslås som provvärderingsobjekt samt en förteckning över de överlåtelser som inte har ansetts som representativa.

Lantmäteriet ska senast den 26 februari 2025 till Skatteverket lämna förslag till riktvärdekartorna LS, J och SK (första ansatsen).

Lantmäteriet ska senast den 2 maj 2025 till Skatteverket lämna uppgift för varje lantbruksenhet om dels till vilket värdeområde enhetens ekonomibyggnad, åkermark, betesmark, produktiv skogsmark utan avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark med avverknings-restriktioner och skogligt impediment hör, dels till vilket värdeområde småhus på lantbruk och tomtmark till småhus på lantbruk hör. Samma datum ska Lantmäteriet även lämna uppgift om värdeområdenas omfattning.

Lantmäteriet ska senast den 9 maj 2025 till Skatteverket lämna ett förslag till riktvärdekartorna LS, J och SK. Till förslagen ska fogas redovisning av tillämpade provvärderingsområden och företagen prov-värdering som visar de genomsnittliga taxeringsvärdenivåer som för-slagen leder till.

Lantmäteriet ska senast den 28 maj 2025 verkställa de ändringar som Skatteverket bestämmer beträffande de förslag som Lantmäteriet ska lämna enligt 32 §.

Lantmäteriet ska senast den 11 juni 2025 till Skatteverket lämna resultat och tabeller som avses i 28 §. Lantmäteriet ska även till Skatteverket redovisa riktvärdeangivelser för varje värdeområde samt vilka förutsättningar som ska gälla för varje värdeområde. Till förslaget ska fogas dels resultatet av provvärderingen vilken har verifierats genom kontrollvärdering, dels redovisning av tillämpade prov-värderingsområden och beräkningar som visar de genomsnittliga taxeringsvärdesnivåer som förslaget leder till. Redovisningen ska ske på sätt som framgår av 17–20 §§.

___________

Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 oktober 2024 och tillämpas vid förberedelsearbetet inför 2026 års förenklade fastighetstaxering av lantbruksenheter.