En utländsk försäkring kan, om vissa villkor är uppfyllda, anses vara en pensionsförsäkring även om den inte uppfyller samtliga kvalitativa villkor för en utländsk kvalificerad pensionsförsäkring.
Läs också om en utländsk kvalificerad pensionsförsäkring. En utländsk livförsäkring som inte är en pensionsförsäkring är en kapitalförsäkring.
Nytt: 2024-02-08
I årsutgåva 2024 har bland annat sidan fått ett förtydligande exempel hur en bedömning av tre utländska försäkringar ska göras enligt 58 kap. 5 § IL. Avsnitten Särskilt om dansk ratepension och Särskilt om dansk kapitalpension har tagits bort eftersom Skatteverkets ställningstagande Dansk ratepension och Dansk kapitalpension inte längre ska tillämpas.
En försäkring som tecknats utomlands utan att den uppfyller de kvalitativa villkoren för en utländsk kvalificerad pensionsförsäkring kan anses vara en pensionsförsäkring om förutsättningarna i 58 kap. 5 § IL är uppfyllda.
Bestämmelsen innebär att en försäkring som inte uppfyller de kvalitativa villkoren för en utländsk kvalificerad pensionsförsäkring ändå ska anses vara en pensionsförsäkring om den huvudsakligen avser ålderspension, sjukpension eller efterlevandepension, och om den har meddelats i en försäkringsrörelse som inte bedrivs från ett fast driftställe i Sverige. Det gäller om något av följande krav är uppfyllt:
Läs nedan om de olika villkoren som ska vara uppfyllda.
För en försäkring som tecknats före 1997 krävs att innehavaren av försäkringen yrkar på att tillämpa bestämmelsen; innehavaren kan alltså välja om försäkringen ska prövas mot 58 kap. 5 § IL eller inte (2 kap. 21 § ILP). Ett sådant yrkande kan ske formlöst genom att innehavaren yrkar pensionssparavdrag för betalda premier till försäkringen.
Någon valfrihet finns inte för en försäkring tecknad 1997 eller senare. En sådan försäkring ska prövas mot bestämmelserna i 58 kap. 5 § IL för att se om försäkringen uppfyller villkoren för att anses vara en pensionsförsäkring.
En utländsk försäkring kan också vara en pensionsförsäkring om Skatteverket medgivit det efter ansökan (58 kap. 5 § tredje stycket IL). Läs mer under En utländsk försäkring kan anses som en pensionsförsäkring på sidan om särskilda medgivanden (dispenser).
Det är bara en försäkring som kan anses som en pensionsförsäkring med stöd av 58 kap. 5 § IL.
Ett utländskt livförsäkringsföretag som har tillstånd i hemlandet att bedriva försäkringsrörelse och där meddelar försäkring meddelar normalt försäkring också enligt svensk rätt. Läs mer om ett avtal meddelat i ett utländskt försäkringsföretag.
Det är bara de utländska pensionskassorna inom EES som bedriver sin verksamhet enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/138/EG av den 25 november 2009 om upptagande och utövande försäkrings- och återförsäkringsverksamhet (Solvens II) som kan meddela försäkring enligt svensk rätt. I Danmark meddelar de så kallade tvärgående pensionskassorna (tværgående pensionskasse) försäkring medan övriga danska pensionskassor meddelar avtal om tjänstepension med ett utländskt tjänstepensionsinstitut enligt svensk rätt. I Norge meddelar däremot alla pensionskassor avtal om tjänstepension med ett utländskt tjänstepensionsinstitut enligt svensk rätt trots att de enligt norsk intern rätt meddelar försäkring.
Det är inte alltid så lätt att avgöra om ett avtal är ett försäkringsavtal eller inte. Högsta förvaltningsdomstolen har i några avgöranden prövat om en mellanstatlig pensionsfond meddelar avtal om försäkring eller inte.
Högsta förvaltningsdomstolen har bedömt att pension från United Nations Joint Staff Pension Fund (UNJSPF) är pension som betalas ut på grund av en försäkring. I målet inhämtades yttrande från dåvarande Försäkringsinspektionen för att bedöma om pensionsfonden kunde ses som en försäkringsrörelse, och om pensionen därmed var utbetald från en försäkring. I målet blev det inte aktuellt att bedöma om försäkringen kunde anses vara en pensionsförsäkring eftersom det var frågan om en försäkring som tecknades före 1997 (RÅ 1984 1:25).
Högsta förvaltningsdomstolen har i ett senare avgörande bekräftat att den verksamhet som UNJSPF bedriver kan anses vara försäkringsrörelse enligt svensk rätt och att pension från UNJSPF därmed får anses vara utbetald på grund av en försäkring. Domstolen har också konstaterat att villkoren för UNJSPF huvudsakligen avser ålderspension, sjukpension och efterlevandepension (HFD 2018 ref. 43).
Högsta förvaltningsdomstolen har även prövat CERN:s pensionsfond och IMF:s pensionsfond och gjort bedömningen att ersättning från dessa fonder är pension på grund av tidigare tjänst på annat sätt än genom en försäkring. Läs mer på sidan om Tjänstepension under Rättsfall: pension från utlandet på grund av anställning på annat sätt än genom försäkring.
Det är bara en försäkring som tecknats hos en försäkringsgivare utan fast driftställe i Sverige, som omfattas av 58 kap. 5 § IL. Bestämmelsen är inte begränsad till en försäkring som tecknats inom EES, utan gäller hela världen. En försäkring som tecknats hos en försäkringsgivare med fast driftställe i Sverige måste däremot uppfylla samtliga kvalitativa villkor för att vara en pensionsförsäkring.
Enbart en försäkring som är skattegynnad i utlandet omfattas av 58 kap. 5 § IL. Skattelättnaden ska i princip omfatta hela premiebetalningen i utlandet. En skattelättnad av helt marginellt slag som begränsas till ett mindre belopp kan inte godtas i det här sammanhanget (prop. 1995/96:231 s. 54).
Bedömningen om en försäkring är skattegynnad ska göras utifrån förhållandena när försäkringen tecknades i bosättningslandet eller i arbetslandet.
Kim är anställd som pilot i Danmark men bor i Sverige. Kims danska arbetsgivare betalar premier till en dansk livförsäkring som ska ge Kim rätt till ålderspension. Kim är inte skattskyldig i Danmark enligt skatteavtalet. För att avgöra om livförsäkringen är skattegynnad i Danmark (arbetslandet) måste man bedöma om arbetsgivarens premiebetalning hade varit en skattefri förmån om Kim hade varit skattskyldig i Danmark. Om arbetsgivarens premiebetalning hade varit en skattefri förmån för Kim är försäkringen skattegynnad.
En bedömning av om en försäkring är skattegynnad ska alltså göras utifrån intern rätt i arbetslandet (prop. 1995/96:231 s. 54).
För att en försäkring ska anses vara en pensionsförsäkring krävs att de belopp som faller ut från försäkringen uppfyller ett pensioneringssyfte. Pensioneringssyftet kommer till uttryck i de kvalitativa villkoren i inkomstskattelagen. I andra länder kan pensioneringssyftet definieras på annat vis. För att avgöra om en utländsk försäkring uppfyller pensioneringssyftet ska försäkringen huvudsakligen gälla ålderspension, sjukpension eller efterlevandepension.
Ett försäkringsavtal kan omfatta flera olika försäkringsmoment (försäkringar). Försäkringsavtalet kan omfatta rätt till t.ex. ålderspension, sjukpension, efterlevandepension och dödsfallskapital. Bedömningen enligt 58 kap. 5 § IL görs av de enskilda försäkringarna, d.v.s. villkoren för ålderspensionsförsäkringen bedöms separat för att avgöra om den försäkringen uppfyller huvudsaklighetsvillkoret o.s.v.
Huvudregeln är att en utländsk försäkring som uppfyller hemlandets regelverk för pensionssparande kan accepteras som en pensionsförsäkring enligt 58 kap. 5 § IL. En försäkring som i utlandet omfattas av ett skattegynnat pensionssparande ska alltså anses uppfylla pensioneringssyftet om beloppen som faller ut från försäkringen i huvudsak tjänar ett pensionsändamål.
Skatteverket anser att hela värdet i en försäkring som ger rätt till ålderspension inte får betalas ut som en engångssumma. En sådan möjlighet diskvalificerar försäkringen från att anses vara en pensionsförsäkring även om försäkringen uppfyller hemlandets krav. Skatteverket anser däremot att en försäkring som ger rätt till upp till en tredjedel av pensionskapitalet som en engångssumma kan anses vara en pensionsförsäkring. Försäkringen måste då i övrigt uppfylla pensionsändamålet genom periodiska utbetalningar.
Högsta förvaltningsdomstolen har i ett mål, där frågan gäller om en arbetsgivare ska få avdrag för tryggandekostnader, gjort bedömningen att en pensionsutfästelse uppfyller förutsättningarna för att en försäkring enligt villkoren i utfästelsen ska anses vara en pensionsförsäkring enligt 58 kap. 5 § IL. Av domen framgår att pension kan tas ut från 50 års ålder och att det finns en möjlighet att få en viss del av intjänad pension som ett engångsbelopp när ordinarie pensionsålder har uppnåtts. Efterlevandekretsen består av personer i finansiell beroendeställning till den försäkrade och kan omfatta andra personer än de som anges i 58 kap. 13 § första stycket IL. Domstolen kom fram till att en försäkring med dessa villkor hade uppfyllt villkoret att huvudsakligen avse ålderspension, efterlevandepension eller sjukpension (HFD 2019 ref 53)
När det gäller förfoganderätten över försäkringen (t.ex. återköp) anser Skatteverket att vissa avvikelser från de svenska kraven bör accepteras. Däremot får förfogandet över försäkringen inte vara helt fritt. Ett krav ska alltså kunna ställas på att förfogandet är omgärdat av någon form av restriktion som innebär att sparandet ändå har ett pensioneringssyfte. Som ett exempel kan ett i utlandet tillåtet återköp vara förenat med en restriktion i form av en extrabeskattning som syftar till att avhålla försäkringstagaren från förtida uttag (återköp). Enligt Skatteverket diskvalificerar rätten till återköp i ett sådant fall inte försäkringen från att anses huvudsakligen avse ålderspension, sjukpension eller efterlevandepension.
Mer om hur pensioneringssyftet ska bedömas framgår av Skatteverkets ställningstagande Utländsk försäkring som pensionsförsäkring och Skatteverkets rättsfallskommentar HFD 2018 ref. 43, Beskattning av FN-pension.
Läs vidare i exemplet nedan hur bedömningen enligt 58 kap. 5 § IL ska göras.
En utländsk sjuk- och olycksfallsförsäkring anses huvudsakligen omfatta sjukpension om den ger rätt till periodiska utbetalningar vid arbetsoförmåga (jämför 58 kap. 12 § IL). En utländsk sjukförsäkring som enbart ger rätt till en engångssumma i samband med oförmåga att arbeta anses däremot inte vara en sjukpensionsförsäkring.
Bo har sedan 2001 haft anställning som pilot i Finland där Bo också har varit bosatt. Arbetsgivaren har betalat premier för en certifikatförlustförsäkring (loss of license-försäkring). Premien har varit en skattefri förmån för Bo vid beskattningen i Finland. Bo har flyttat till Sverige och kort därefter mist sitt flygcertifikat p.g.a. sjukdom. Certifikatförlustförsäkringen har gett Bo rätt till försäkringsersättning. Ersättningen kan enligt försäkringsvillkoren betalas ut som en engångssumma alternativt fördelas på tio år. I och med att försäkringen ger rätt till ersättning som en engångssumma uppfyller försäkringen inte huvudsaklighetsvillkoret för en sjukpensionsförsäkring. Ersättningen ska i stället beskattas enligt reglerna för en sjuk- och olycksfallsförsäkring.
En utländsk försäkring som arbetsgivaren har betalat premier för kan anses vara en pensionsförsäkring om den anställda inte har förmånsbeskattats i arbets- eller bosättningslandet för arbetsgivarens premiebetalning, d.v.s. om försäkringen är skattegynnad. Det finns inget krav att arbetsgivaren ska ha betalat samtliga premier för att en utländsk försäkring ska omfattas av bestämmelsen. Arbetet hos arbetsgivaren ska vara den försäkrades huvudsakliga förvärvsverksamhet.
Om en del av försäkringspremien har finansierats genom en anordning som kan jämföras med ett bruttolöneavdrag anser Skatteverket att premien i sin helhet har betalats av arbetsgivaren. En pensionspremie som betalas genom ett bruttolöneavdrag har till ingen del betalats av arbetstagaren med beskattade medel. Om en sådan försäkring uppfyller övriga villkor i 58 kap. 5 § IL anses den vara en tjänstepensionsförsäkring. Se Skatteverkets ställningstagande Bruttolöneavdrag vid premiebetalning på utländsk pensionsförsäkring.
All ersättning som betalas ut från en försäkring som är en pensionsförsäkring enligt 58 kap. 5 § IL (privat pensionsförsäkring eller tjänstepensionsförsäkring) är pension (10 kap. 5 § första stycket 4 IL). Detta gäller oavsett om ersättningen betalas ut som ålderspension, efterlevandepension eller sjukpension samt vid återköp av pensionsförsäkringen. Pension beskattas i inkomstslaget tjänst (11 kap. 1 § IL).
En utländsk livförsäkring som inte uppfyller villkoren för att vara en pensionsförsäkring är en kapitalförsäkring. Ersättningen från en kapitalförsäkring är skattefri (8 kap. 14 § IL).
En utländsk sjuk- och olycksfallsförsäkring som inte uppfyller villkoren för att vara en pensionsförsäkring (sjukpensionsförsäkring) följer reglerna för sjuk- och olycksfallsförsäkringar. Det innebär att ersättningen kan vara skattefri om försäkringsersättningen betalas ut med ett engångsbelopp eller delvis skattefri om den betalas ut som livränta (periodiska utbetalningar) (8 kap. 15 § IL och 11 kap 37 § första stycket IL).
I 58 kap. 5 § IL anges förutsättningarna för att en utländsk försäkring ska anses vara en pensionsförsäkring trots att den inte uppfyller de kvalitativa villkoren för en utländsk kvalificerad pensionsförsäkring. Om den utländska försäkringen är tecknad 1997 eller senare, ska man pröva om försäkringen uppfyller förutsättningarna i bestämmelsen. Om försäkringen är tecknad före 1997 ska en sådan prövning bara göras om innehavaren av försäkringen yrkar på det. Nedan ges två exempel på hur man kan avgöra när en försäkring är tecknad.
Kaj tecknade en livförsäkring 1994 i ett norskt livförsäkringsföretag Försäkring AS. Det norska livförsäkringsföretaget gick upp i ett annat norskt livförsäkringsföretag Stora AS genom fusion år 2000.
Kaj har nu flyttat till Sverige och behöver veta om försäkringen är en pensionsförsäkring eller en kapitalförsäkring vid beräkningen av underlaget för avkastningsskatt.
Att försäkringen har förts över till Stora AS innebär inte att ett nytt försäkringsavtal har träffats. Kaj har med andra ord kvar sin ursprungliga försäkring och fusionen har bara inneburit att försäkringsavtalet har förts över till det nya livförsäkringsföretaget. Försäkringen är med andra ord tecknad före 1997 och är då en kapitalförsäkring. Samma sak hade gällt om försäkringsavtalet hade förts över genom en beståndsöverlåtelse.
Love har en dansk livförsäkring som Loves arbetsgivare tecknade 1995. Love har i samband med nya skatteregler i Danmark flyttat värdet i försäkringen till en ny försäkring år 2013.
Love flyttade till Sverige i slutet av förra året och undrar nu om ersättningen från försäkringen är skattepliktig i Sverige.
Loves ursprungliga försäkring tecknades 1995. Flytten (återköpet) innebär att den försäkringen upphörde och värdet fördes över till en ny försäkring som tecknades 2013. Vid bedömningen av när försäkringen är tecknad saknar det betydelse att värdet i den nya försäkringen har förts över från en gammal försäkring.
Loves danska försäkring är med andra ord tecknad 2013, d.v.s. efter 1996. Det innebär att en bedömning måste göras om försäkringen uppfyller villkoren i 58 kap. 5 § IL eller om försäkringen är en kapitalförsäkring. Detta för att avgöra om ersättningen från försäkring är skattepliktig eller inte.
Robin har bott och arbetat i Danmark till i december 2018 då Robin slutade sin heltidsanställning och flyttade till Sverige. Robin har ett danskt arbetsgivaradministrerat pensionsavtal som omfattar en rad olika förmåner – invalidpension, ersättning vid kritisk sjukdom, ratepension och livsvarig pension. Robin har finansierat en tredjedel av avgiften för pensionsavtalet och arbetsgivaren har finansierat resterande del. Robins del har finansierats genom ett bruttolöneavstående – d.v.s. av lönen före skatt. Se ovan om En försäkring där arbetsgivaren har betalat premier.
Robin har i år fått ålderspension genom tre danska försäkringar. Ålderspension har betalats ut från två rateförsäkringar och från en försäkring som ger rätt till livsvarig pension. Robin måste göra en bedömning om pensionen ska tas upp i inkomstdeklarationen. Att Robins pensionsavtal även omfattar andra försäkringar påverkar enligt Skatteverket inte bedömningen av de tre försäkringar varifrån utbetalning har skett.
Robin kom med i arbetsgivarens pensionsavtal 1995. Rateförsäkring nr 1 är tecknad 1995 medan rateförsäkring nr 2 och försäkringen som ger rätt till livsvarig pension tecknades 2000.
En dansk rateförsäkring (rateforsikring i pensionsøjemed) är en försäkring till skillnad mot en dansk rateopsparing (rateopsparing i pensionsøjemed), som inte är en försäkring.
En rateförsäkring meddelas av ett försäkringsföretag eller en tvärgående pensionskassa i Danmark medan en rateopsparing tillhandahålls av ett finans- eller kreditinstitut.
Läs också om vad Skatteverket anser om en rateopsparing – ett danskt pensionssparande.
I pensionsbeskatningsloven finns bland annat de kvalitativa villkoren för de skattegynnade pensionssparandena som finns i Danmark.
En rateförsäkring ger rätt till ålderspension och efterlevandepension, d.v.s. den är en försäkring på någons liv eller död (en livförsäkring).
Pensionssparande i en rateförsäkring är skattegynnat i Danmark om inte försäkringen är tecknad som en 53 A-försäkring. Är försäkringen tecknad som en 53 A-försäkring har det vid tecknandet bestämts att den inte ska vara skattegynnad enligt pensionsbeskatningsloven, jämför 58 kap. 2 § andra stycket andra meningen IL som motsvarar § 53 A pensionsbeskatningsloven. Det innebär att en rateförsärking som är tecknad som en 53 A-försäkring inte uppfyller villkoren för att anses vara en pensionsförsäkring enligt 58 kap. 5 § IL och är alltså en kapitalförsäkring (58 kap. 2 § andra stycket IL).
Eftersom rateförsäkring nr 1 är tecknad före 1997 är den försäkringen en kapitalförsäkring. Ersättningen som Robin får från försäkringen är därmed skattefri enligt 8 kap. 14 § IL.
Rateförsäkring nr 2 är tecknad efter 1997 och en bedömning ska därför göras om försäkringen kan anses vara en pensionsförsäkring enligt 58 kap. 5 § IL.
Premien till försäkringen har betalats av Robins arbetsgivare och Robin har inte beskattats för inbetalningen, försäkringen är alltså skattegynnad.
Nästa fråga att ta ställning till är om rateförsäkringen huvudsakligen avser ålderspension, sjukpension eller efterlevandepension.
Av pensionsbeskatningsloven framgår att ålderspension från en rateförsäkring ska betalas ut tidigast när den försäkrade uppnår åldern för allmän ålderspension i Danmark och utbetalningen ska ske periodiskt under minst 10 år. Det finns inget förbud mot återköp av försäkringen i avtalsvillkoren, men om ålderspensionskapitalet betalas ut i förtid eller på annat vis än som följer av försäkringsavtalet tas en avgift ut om 60 procent av ersättningen enligt pensionsbeskatningsloven.
Vid en samlad bedömning uppfyller enligt Skatteverket en rateförsäkring huvudsaklighetsvillkoret för att avse ålderspension, läs mer ovan under rubriken Försäkringen ska huvudsakligen ge rätt till ålders-, sjuk- eller efterlevandepension.
Sammantaget innebär det för rateförsäkring nr 2 att
Rateförsäkring nr 2 är därmed en pensionsförsäkring enligt 58 kap. 5 § IL. Ersättning som Robin får från den försäkringen är pension enligt 10 kap. 5 § första stycket 4 IL och ska tas upp som inkomst av tjänst enligt 11 kap. 1 § IL.
Försäkringen som ger rätt till livsvarig pension är också tecknad efter 1996 och en bedömning ska göras även av den försäkringen, om den uppfyller villkoren i 58 kap. 5 § IL och kan anses vara en pensionsförsäkring.
Premien till försäkringen har betalats av Robins arbetsgivare och Robin har inte beskattats för inbetalningen, försäkringen är alltså skattegynnad.
Nästa fråga att ta ställning till är om försäkringen huvudsakligen avser ålderspension, sjukpension eller efterlevandepension.
Enligt försäkringsvillkoren i försäkringsavtalet ska ersättningen betalas ut livsvarigt. Övriga försäkringsvillkor överensstämmer i princip med villkoren för en rateförsäkring. Som framgår ovan (rateförsäkring nr 2) uppfyller enligt Skatteverket en rateförsäkring huvudsaklighetsvillkoret i 58 kap. 5 § IL. Eftersom den danska lagstiftningen för försäkring med livsvarig utbetalning i princip överensstämmer med lagstiftningen för rateförsäkring uppfyller enligt Skatteverket även den danska försäkringen med livsvarig pension villkoret att den huvudsakligen avser ålderspension, sjukpension och efterlevandepension.
Sammantaget innebär det för försäkringen med livsvarig pension att
Försäkringen som ger rätt till livsvarig pension är därmed en pensionsförsäkring enligt 58 kap. 5 § IL. Ersättning som Robin får från den försäkringen är pension enligt 10 kap. 5 § första stycket 4 IL och ska tas upp som inkomst av tjänst enligt 11 kap. 1 § IL.
En utländsk försäkring som har ansetts som en pensionsförsäkring med stöd av 58 kap. 5 § IL behåller karaktären av en pensionsförsäkring även om avtalsvillkoren för försäkringen har ändrats vid ett senare tillfälle. En utländsk försäkring som en gång har uppfyllt villkoren för att anses som en pensionsförsäkring kan alltså inte senare övergå till att vara en kapitalförsäkring (58 kap. 5 § fjärde stycket IL). Det gäller även för en försäkring som anses som en pensionsförsäkring efter ett särskilt medgivande av Skatteverket.
Det avgörande för att en utländsk försäkring ska anses vara en pensionsförsäkring är alltså att villkoren i 58 kap. 5 § IL är uppfyllda. Att pensionssparavdrag felaktigt har medgetts vid inkomstbeskattningen innebär därför inte i sig att försäkringen anses som en pensionsförsäkring om förutsättningarna i 58 kap. 5 § IL inte är uppfyllda.
Bestämmelserna om avskattning (58 kap. 19 a § IL) gäller inte för en utländsk försäkring som anses som en pensionsförsäkring med stöd av 58 kap. 5 § IL.
En utländsk livförsäkring tecknad före 1969 är en pensionsförsäkring om den vid tecknandet uppfyllde då gällande regler för en pensionsförsäkring (2 kap. 6 § ILP).
Under åren 1969–1975 fanns en möjlighet för Riksskatteverket (Rättsnämnden) att, efter en ansökan, förklara att en utländsk försäkring skulle anses som en pensionsförsäkring i kommunalskattelagens mening. En sådan försäkring anses som en pensionsförsäkring enligt de bestämmelser som gällde t.o.m. 1975 (2 kap. 16 § ILP).
Under åren 1979–1996 fanns en möjlighet för Riksskatteverket eller en skattemyndighet att, efter en ansökan, förklara att en utländsk försäkring skulle anses som en pensionsförsäkring. En sådan försäkring anses som en pensionsförsäkring enligt de bestämmelser som gällde t.o.m. 1996 (2 kap. 21 § ILP).