Ett beslut om tilläggsskatt innebär dels att Skatteverket fastställer underlaget för att ta ut skatt enligt tilläggsskattelagen, dels att Skatteverket bestämmer storleken på skatt att betala som avser tilläggsskatt enligt huvudregeln, tilläggsskatt enligt kompletteringsregeln och nationell tilläggsskatt.
Skatteverket beslutar om tilläggsskatt utifrån uppgifter som har lämnats i en tilläggsskatterapport eller tilläggsskattedeklaration och vad som i övrigt har kommit fram vid utredning och kontroll (56 a kap. 2 § första stycket SFL).
Skatteverket ska besluta om tilläggsskatt om en koncernenhet har lämnat en tilläggsskattedeklaration eller det i övrigt har framkommit att enheten ska betala sådan skatt (56 a kap. 2 § andra stycket SFL).
Alla svenska koncernenheter är inte skyldiga att lämna tilläggskattedeklaration för varje beskattningsår. En koncernenhet är deklarationsskyldig om den är skattskyldig för ett tilläggsskattebelopp enligt tilläggsskattelagen eller kompletterande tilläggsskatt som fördelas till svenska koncernenheter (32 a kap. 2 § SFL). Skatteverket ska därför inte fatta beslut om tilläggsskatt för alla svenska koncernenheter varje beskattningsår. Skatteverket ska fatta beslut om tilläggsskatt för en svensk koncernenhet om den har lämnat en tilläggsskattedeklaration (prop. 2023/24:32 s. 441).
Skatteverket ska inte heller fatta beslut om tilläggsskatt för en koncernenhet som visserligen omfattas av tilläggsskattelagen, men som inte har deklarerat och där det inte i övrigt framkommit att enheten ska betala skatt enligt tilläggsskattelagen (prop. 2023/24:32 s. 669). Skatteverket kan däremot besluta om tilläggsskatt för en koncernenhet som inte har lämnat en tilläggsskattedeklaration trots att enheten är deklarationsskyldig. I en sådan situation bör det finnas annat underlag, t.ex. en tilläggsskatterapport, som gör att skatten ändå kan bestämmas (prop. 2023/24:32 s. 441).
Det fattas endast ett beslut om tilläggsskatt oavsett om det avser skatt enligt huvudregeln för tilläggsskatt, kompletterande tilläggsskatt eller nationell tilläggsskatt (prop. 2023/24:32 s. 439).
Tilläggsskatt kan också bestämmas av Skatteverket efter omprövning av beslutet om tilläggsskatt eller av domstol om beslutet överklagats.
Beslut om tilläggsskatt kan göras i form av ett elektroniskt dokument genom automatiserad databehandling såsom görs för beslut om slutlig skatt (prop. 2023/24:32 s. 444). Det finns inga krav på att ett beslut om tilläggsskatt ska vara undertecknat.
Beslut om tilläggsskatt ska meddelas inom tre år från utgången av det kalenderår då beskattningsåret gick ut (prop. 2023/24:32 s. 446). Detta framgår indirekt av 56 a kap. 7 § SFL som anger när ett besked om tilläggsskatt ska skickas.
Om en tilläggsskattedeklaration kommer in till Skatteverket efter utgången av andra året efter det kalenderår då beskattningsåret har gått ut, ska ett beslut om tilläggsskatt i stället meddelas inom ett år från den dag då deklarationen kom in till Skatteverket. Beslut ska dock bara meddelas inom sex år från utgången av det kalenderår då beskattningsåret har gått ut (66 kap. 22 § första och andra stycket SFL). Om den deklarationsskyldiga inte har lämnat någon deklaration, får beslutet meddelas inom sex år från utgången av det kalenderår då beskattningsåret har gått ut (66 kap. 22 § tredje stycket SFL).
Skatteverket ska i ett sammanhållet beslut om tilläggsskatt bestämma både underlaget för skatten och vilken skatt koncernenheten ska betala (prop. 2023/24:32 s. 441). Om Skatteverket inte godtar en uppgift i en tilläggsskatterapport eller en tilläggsskattedeklaration kommer beslutet om tilläggsskatt att innehålla både Skatteverkets bedömning i den fråga som inte har godtagits samt underlaget för skatten och skattens storlek.
Av beslutet ska det också framgå om skatten avser tilläggsskatt enligt huvudregeln eller kompletteringsregeln för tilläggsskatt eller om det avser nationell tilläggsskatt. Av ett beslut kan det också behöva framgå vilka koncernenheters tilläggsskattebelopp som koncernenhetens skatt avser (prop. 2023/24:32 s. 442).
I ett beslut om tilläggsskatt fastställer Skatteverket underlaget för att ta ut skatt enligt tilläggsskattelagen och bestämmer även storleken på skatt att betala som avser tilläggsskatt enligt huvudregeln, tilläggsskatt enligt kompletteringsregeln samt nationell tilläggsskatt (56 a kap. 3 § SFL).
Först beräknas nationell tilläggsskatt och därefter tilläggsskatt enligt huvudregeln och tilläggsskatt enligt kompletteringsregeln, men det fattas endast ett beslut för samtliga skatter (prop. 2023/24:32 s. 440).
I ett beslut om tilläggsskatt anges beloppet i svenska kronor. Om beloppet som ligger till grund för beslutet anges i en annan valuta ska beloppet räknas om till svenska kronor. Vid omräkningen används balansdagens kurs för koncernenheten, alternativt används kursen på moderföretagets balansdag om beloppet inte kan hänföras till en enskild koncernenhet. Vid omräkning används den kurs som fastställs av Sveriges riksbank för köp av svenska kronor (56 a kap. 4 § SFL).
När tilläggsskatterapporten eller tilläggsskattedeklarationen har kommit in granskar Skatteverket rapporten eller deklarationen. Även uppgifter i en tilläggsskatterapport om de val som har gjorts enligt tilläggsskattelagen eller återkallelserna av val som har gjorts prövas i samband med beslutet om tilläggsskatt (prop. 2023/24:32 s. 386).
Om uppgifterna i tilläggsskatterapporten eller tilläggsskattedeklarationen kan läggas till grund för ett beslut om tilläggsskatt beslutar Skatteverket om tilläggsskatt utifrån dessa uppgifter. När Skatteverket godtar en lämnad deklaration utan att göra några ändringar fattar Skatteverket ett beslut om tilläggsskatt genom automatiserad databehandling (se Beslut kan meddelas elektroniskt ovan).
Skatteverkets utredning kan visa att uppgifterna inte kan godtas. Då ska Skatteverket normalt ge den enskilda möjligheten att komma in med synpunkter på den tilltänkta ändringen. Skatteverket kan därefter besluta att avvika från deklarationen i den aktuella delfrågan. När Skatteverket registrerar beslutet bearbetas uppgifterna i det tekniska systemet och skatten beräknas på underlaget. Beslutet och beräkningarna i de tekniska systemen utgör tillsammans ett beslut om tilläggsskatt som kan verkställas och överklagas.
Om en justering av medräknade skatter eller justerat resultat leder till en omräkning av koncernens effektiva skattesats och tilläggsskattebelopp för ett tidigare räkenskapsår ska den effektiva skattesatsen och tilläggsskattebeloppet beräknas på nytt (artikel 29.1 minimibeskattningsdirektivet). Om justeringen innebär att skattekostnaderna ökar ska ett tillkommande tilläggsskattebelopp inte påverka skatt att betala för det beskattningsår som uppgifterna avser. Justeringen ska i stället behandlas som ytterligare tilläggsskatt för det beskattningsår under vilket omräkningen görs (4 kap. 20 § första stycket TSL). Då det tillkommande tilläggsskattebeloppet ska läggas till tilläggsskattebeloppet för det innevarande året ska det tidigare beslutet om tilläggsskatt inte omprövas (prop. 2023/24:32 s. 444 och 445).
Den som ett beslut gäller ska underrättas om innehållet i beslut enligt skatteförfarandelagen eller skatteförfarandeförordningen, om det inte är uppenbart obehövligt (17 kap. 1 § SFF).
När en domstol beslutar om tilläggsskatt kommer domen att uttrycka domstolens inställning i den fråga som har varit föremål för domstolens prövning.
Därefter ska Skatteverket verkställa domen och beräkna vilken konsekvens domstolens beslut i frågan får för tilläggsskatten. Skatteverkets verkställighetsåtgärder ska också hanteras enligt förvaltningslagens regler om skyndsam handläggning och koncernenheten ska underrättas om resultatet av beräkningen. Koncernenheten kan begära omprövning och överklaga beslutet om verkställighet.