Skatteverket ska ta ut en eller flera förseningsavgifter om den som ska lämna en tilläggsskatterapport inte har gjort det i rätt tid.
Skatteverket ska ta ut en förseningsavgift om den som ska lämna en tilläggsskatterapport inte har gjort det i rätt tid (48 kap. 1 § SFL). En tilläggsskatterapport ska lämnas in 15 månader efter utgången av det beskattningsår som rapporten gäller eller efter 18 månader om det är första gången som tilläggsskattelagen ska tillämpas på koncernen (33 d kap. 13 § SFL).
För den som är uppgiftsskyldig på grund av ett föreläggande så menas med rätt tid den dag som anges i föreläggandet (prop. 2023/24:32 s. 660).
I vissa situationer gäller en särskild tidsfrist för när en förseningsavgift ska tas ut av en koncernenhet.
Om en koncernenhet har anmält att en annan enhet lämnar tilläggsskatterapporten så ska en förseningsavgift för den förstnämnda enheten tas ut först om Skatteverket inte tagit emot en rapport inom två år från beskattningsårets utgång (48 kap. 5 a § SFL). Bestämmelsen gäller inte den koncernenhet som utsetts att lämna tilläggsskatterapporten (prop. 2023/24:32 s. 661).
En uppgiftsskyldig som har lämnat in en tilläggsskatterapport ska anses ha lämnat en sådan, även om uppgifterna i rapporten är så bristfälliga att de uppenbarligen inte kan läggas till grund för en granskning av t.ex. vem som är skyldig att betala skatt. Sådana brister får i stället hanteras genom bestämmelserna om rapportavgift (prop. 2023/24:32 s. 411 f.).
Det är den som ska lämna en tilläggsskatterapport som kan påföras en förseningsavgift (48 kap. 1 § SFL). Huvudregeln är att sådana svenska koncernenheter som avses i 1 kap. 3 § TSL ska lämna tilläggsskatterapport (33 d kap. 3 § SFL). En koncernenhet kan även vara skyldig att lämna tilläggsskatterapport på grund av ett föreläggande.
Under vissa förutsättningar kan ursprungligt rapporteringsskyldiga koncernenheter i Sverige utse en av dessa att lämna tilläggsskatterapporten för deras räkning (33 d kap. 3 § andra stycket och 4 § SFL). I dessa fall är det den utsedda enheten som kan påföras en förseningsavgift om tilläggsskatterapporten inte kommer in i tid. Om ingen tilläggsskatterapport har kommit in inom 2 år så ska dock en ursprungligt rapporteringsskyldig koncernenhet påföras en förseningsavgift (48 kap. 5 a § SFL).
En förseningsavgift ska tas ut med 25 000 kronor om en tilläggsskatterapport inte har lämnats i tid (48 kap. 6 § SFL).
En uppgiftsskyldig kan få en, två eller tre förseningsavgifter för samma tilläggsskatterapport som inte är lämnad i rätt tid. Storleken på den andra och tredje avgiften är densamma som den första avgiften, d.v.s. 25 000 kronor.
Om ingen tilläggsskatterapport har kommit in inom tre månader från den tidpunkt då den skulle ha lämnats kan Skatteverket ta ut ytterligare en avgift, d.v.s. en andra förseningsavgift (48 kap. 7 § första stycket SFL).
Om en tilläggsskatterapport inte har kommit in inom ytterligare två månader, alltså fem månader från den tidpunkt då den skulle ha lämnats, kan Skatteverket ta ut ytterligare en avgift, d.v.s. en tredje förseningsavgift (48 kap. 7 § andra stycket SFL).
Om en koncernenhet anmält att en annan enhet ska lämna tilläggsskatterapport, gäller bestämmelserna om en andra och en tredje förseningsavgift efter den tidpunkt som anges i 48 kap. 5 a § SFL (48 kap. 7 § tredje stycket SFL). En andra förseningsavgift kan då tas ut 27 månader från beskattningsårets utgång. Om en tilläggsskatterapport inte har kommit in inom 29 månader efter beskattningsårets utgång kan en tredje förseningsavgift tas ut (prop. 2023/24:32 s. 409).
Bestämmelsen om att Skatteverket kan ta ut flera förseningsavgifter gäller inte den som blir rapporteringsskyldig först efter ett föreläggande (48 kap. 7 § första stycket SFL).
Förseningsavgift för tilläggsskatterapporten omfattas av befrielsebestämmelsen i 51 kap. 1 § SFL. Om det är oskäligt att ta ut en förseningsavgift med ett fullt belopp ska Skatteverket befria, helt eller delvis, från förseningsavgiften. Några av de omständigheter som särskilt ska beaktas vid befrielsebedömningen finns beskrivna på sidan om befrielse från förseningsavgift.
Vid bedömningen av om det är oskäligt att ta ut förseningsavgift för en tilläggsskatterapport med ett fullt belopp ska Skatteverket även beakta om förseningsavgiften har samband med att en anmälan om att annan koncernenhet ska lämna tilläggsskatterapporten inte har gjorts eller inte har gjorts i rätt tid (51 kap. 3 § första stycket SFL).
Bestämmelsen tar sikte på en situation där en tilläggsskatterapport har lämnats för sent och där någon anmälan om att utse en annan koncernenhet att lämna rapporten inte har gjorts eller har gjorts för sent (prop. 2023/24:32 s. 667). Det finns då förutsättningar för att ta ut en förseningsavgift av samtliga svenska koncernenheter som inte anmält i tid, eftersom alla enheter som utgångspunkt har en skyldighet att lämna tilläggsskatterapport (33 d kap. 3 § SFL). Om det i denna situation har kommit in en försenad tilläggsskatterapport från en av de svenska koncernenheterna, så finns det en möjlighet att helt eller delvis befria övriga koncernenheter från påförda förseningsavgifter (prop. 2023/24:32 s. 433).
Bestämmelsen om befrielse ska dock inte tillämpas i förhållande till den koncernenhet som har utsetts att lämna tilläggsskatterapporten (51 kap. 3 § andra stycket SFL). En eventuell förseningsavgift för den rapporterande enheten ska alltså inte sättas ned med stöd av denna bestämmelse i de fall befrielse för övriga koncernenheter aktualiseras (prop. 2023/24:32 s. 433).
Koncernenheterna A, B, C och D ingår i samma koncern och är skyldiga att lämna tilläggsskatterapport till Skatteverket. Koncernenheterna vill utse koncernenhet D att lämna rapporten för de övrigas räkning. Någon tilläggsskatterapport eller anmälan om att utse D att lämna tilläggsskatterapporten kommer dock inte in till Skatteverket inom 15 månader efter utgången av det beskattningsår som rapporten eller anmälan avser (33 d kap. 13 § SFL).
Det finns därför, enligt 48 kap. 1 § SFL, grund för att ta ut förseningsavgift av samtliga koncernenheter. Koncernenheterna A, B och C lämnar därefter in en anmälan om att utse koncernenhet D att lämna rapporten för de övrigas räkning. Koncernenhet D lämnar in tilläggsskatterapporten en månad för sent, vilket innebär att en förseningsavgift ska tas ut för varje koncernenhet. Skatteverket kan i denna situation tillämpa befrielsebestämmelsen i relation till koncernenheterna A, B och C.
Exemplet är hämtat från prop. 2023/24:32 s. 667.