En arbetsgivare kan med avdragsrätt trygga en pensionsutfästelse genom att föra över tillgångar till en pensionsstiftelse. I tryggandelagen finns civilrättsliga regler om pensionsstiftelser.
En arbetsgivare kan med avdragsrätt trygga en pensionsutfästelse i egen regi genom att föra över tillgångar till en pensionsstiftelse enligt tryggandelagen (28 kap. 3 § IL).
En arbetsgivare kan även trygga en pensionsutfästelse genom att föra över tillgångar till ett utländskt tjänstepensionsinstitut som likställs med en pensionsstiftelse.
För att få avdrag under beskattningsåret ska arbetsgivaren ha fört över tillgångarna till pensionsstiftelsen senast när arbetsgivaren ska ha lämnat sin inkomstdeklaration (RÅ 1977 ref. 61). Av rättsfallet framgår även att avdrag medges för en överföring till en pensionsstiftelse efter beskattningsårets utgång trots att stiftelsen inte var bildad vid beskattningsårets utgång.
Senaste tidpunkten för en överföring är alltså beroende av när inkomstdeklarationen senast ska vara inlämnad. För en juridisk person är den tiden förlängd med en månad om inkomstdeklarationen lämnas elektroniskt.
En överföring till en pensionsstiftelse bokförd som en förutbetald kostnad ska dras av först det beskattningsår rätten till pensionen tjänas in, d.v.s. det beskattningsår pensionskostnaden uppkommer (RÅ 2007 ref. 47).
En arbetsgivare kan få avdrag med högst ett belopp som motsvarar vad avdragsramarna i 28 kap. 5–18 §§ IL ger rätt till. Det finns särskilda bestämmelser om begränsningar i avdragsrätten när en pensionsutfästelse tryggas genom överföring till en pensionsstiftelse i 28 kap. 13 § IL.
Det finns särskilda bestämmelser om beskattning av ersättning från en pensionsstiftelse (s.k. gottgörelse).
Den s.k. PRI-modellen innebär att en arbetsgivare kan välja att trygga vissa pensionsförmåner enligt ITP 2 i egen regi i stället för att betala in premier till tjänstepensionsförsäkringar hos Alecta.
ITP 2 i egen regi ska enligt ITP-avtalet kreditförsäkras och administreras av Försäkringsbolaget PRI Pensionsgaranti ömsesidigt (PRI Pensionsgaranti). Om arbetsgivare tryggar sina pensionsåtaganden enligt ITP 2, helt eller delvis, genom en överföring till en pensionsstiftelse ska åtagandet också kreditförsäkras. I dessa fall får arbetsgivaren viss rabatt på kreditförsäkringsavgiften. Kreditförsäkringsavgiften som betalas till PRI Pensionsgaranti är en avdragsgill kostnad enligt 16 kap. 1 § IL.
En arbetsgivare som tryggar tjänstepension enligt ITP 2 och som har kreditförsäkring tillämpar en särskild räntesats vid beräkningen av kapitalvärdet av pensionsåtagandena. Det är PRI som bestämmer räntesatsen på uppdrag av de avtalsslutande parterna inom pensionsplanen.
I tryggandelagen finns de grundläggande civilrättsliga reglerna om tryggande av pensionsutfästelser. Arbetsgivares utfästelser om pension till en arbetstagare eller en arbetstagares efterlevande kan enligt tryggandelagen tryggas genom en särskild redovisning av pensionsskuld eller genom en överföring av tillgångar till en pensionsstiftelse (pensionering i egen regi).
En pensionsstiftelse är en stiftelse, bildad av arbetsgivaren, vars ändamål uteslutande är att trygga en utfästelse om pension till arbetstagare eller arbetstagares efterlevande (9 § TrL).
Flera arbetsgivare, t.ex. i en koncern, kan ha del i en pensionsstiftelse (s.k. gemensam pensionsstiftelse) (10 § fjärde stycket TrL).
En pensionsstiftelse förvaltar de tillgångar som arbetsgivaren har fört över till stiftelsen och fungerar som en form av säkerhet (pant) för de anställda som omfattas av stiftelsen. Stiftelsen får inte själv betala ut pensionen, annat än i några speciella situationer (13 § och 21 § TrL). I stället får arbetsgivaren, under vissa förutsättningar, en ersättning (s.k. gottgörelse) från stiftelsen när arbetsgivaren har betalat ut pensionen eller har haft andra pensionskostnader (14 -15 §§ TrL).
Pensionsstiftelsens syfte att trygga en arbetstagares pensionsrätt blir tillgodosett genom att arbetsgivaren för över tillgångar till stiftelsen. Reglerna om gottgörelse säkerställer att pensionsstiftelsens tillgångar bara ska användas för pensionsändamål.
En stiftelse är inte en pensionsstiftelse enligt tryggandelagen om förmögenhetsvärdet i stiftelsen ska ligga till grund för beräkningen av pensionsutbetalningarna enligt arbetsgivarens pensionsutfästelse (RÅ 2006 ref. 39).
En stiftelse som förvaltar en avgiftsbestämd pensionsutfästelse med viss garanti har ansetts vara en pensionsstiftelse enligt tryggandelagen (HFD 2014 not. 52).
En pensionsstiftelse står under tillsyn av den länsstyrelse som är tillsynsmyndighet i det län där arbetsgivaren har sin hemvist vad gäller efterlevnaden av reglerna i tryggandelagen (31 § TrL). Finansinspektionen ansvarar dock för den finansiella tillsynen (34 § TrL). Omfattningen av Finansinspektionens tillsyn beror på antalet personer som pensionsstiftelserna tryggar utfästelser om pension till (34 och 34 a §§ TrL).
Tryggandelagen är endast tillämplig på en oantastbar pensionsutfästelse (1 § tredje stycket TrL).
Stiftelsen har inte rätt att själv utfästa en pension. En sådan utfästelse är ogiltig (12 § TrL).
Bestämmelserna i tryggandelagen tar sikte på förmånsbestämda pensionsutfästelser. För att avgiftsbestämda utfästelser ska kunna tryggas i en pensionsstiftelse krävs att arbetsgivaren garanterar en viss avkastning på pensionskapitalet eller garanterar ett kapital motsvarande gjorda inbetalningar (jfr HFD 2014 not. 52). En pensionsutfästelse som endast anger ett kapitalvärde av pensionsrätten står också i överensstämmelse med tryggandelagen (RÅ 1985 1:33).
En arbetsgivare får i stiftelseurkunden bestämma att en pensionsstiftelse ska omfatta endast en viss grupp av arbetstagare eller efterlevande (