Undantaget från skatteplikt gäller för tjänster som tillhandahålls av försäkringsmäklare eller andra förmedlare av försäkringar och som avser försäkringar eller återförsäkringar.

Nytt: 2024-12-10

Med anledning av ställningstagandet Undantag från skatteplikt för tjänster med anknytning till försäkringstjänster som utförs av försäkringsförmedlare, mervärdesskatt har hela sidan skrivits om. I samband med denna omskrivning har vissa äldre förhandsbesked tagits bort.

Tjänster som har anknytning till försäkringstjänster och som tillhandahålls av försäkringsförmedlare

Undantaget i 10 kap. 32 § ML omfattar förutom försäkringstjänster också tjänster med anknytning till försäkringstjänster som utförs av försäkringsförmedlare eller andra förmedlare av försäkringar och som avser försäkringar eller återförsäkringar. Motsvarande bestämmelse finns i artikel 135.1 a i mervärdesskattedirektivet.

Undantaget från skatteplikt för försäkringstjänster är inte vidare än motsvarande undantag som finns i mervärdesskattedirektivet. För andra tjänster än försäkringstjänster ska därför bedömas om tjänsterna i direktivets mening ska ses som tjänster med anknytning till sådana transaktioner som utförs av försäkringsmäklare och försäkringsagenter, d.v.s. försäkringsförmedlare (RÅ 2005 ref. 80).

Det ska vara tjänster där följande två kriterier ska vara uppfyllda.

Tjänsterna ska ha anknytning till försäkringstjänster.

Tjänsterna ska utföras av försäkringsförmedlare (C-695/19, Rádio Popular, punkten 32).

Tjänster som har anknytning till försäkringstjänsterBegreppet ”tjänster med anknytning till försäkringstransaktioner” är så brett att det kan innefatta olika tjänster som bidrar till att försäkringstransaktioner kan genomföras, i synnerhet skaderegleringstjänster, som utgör en väsentlig del av dessa transaktioner (C-40/15, Aspiro, punkten 33).

Skatteverket anser att tjänster som har anknytning till försäkringstjänster endast är tjänster som på ett specifikt sätt bidrar till att en försäkringstjänst kan genomföras. Det kan vara tjänster som har samband med tecknandet av försäkringen framförallt förmedlingstjänster och rådgivning i samband med sådan förmedling.

De tjänster som kan omfattas är således följande.

Tjänster som utförs i samband med ett försäkringsfall, t.ex. skaderegleringstjänster.

Tjänster som utförs i samband med att försäkringen tecknas, förnyas eller på annat sätt kan påverka villkoren för försäkringen, t.ex. förmedlingstjänster.

Skatteverkets anser inte att tjänster av mer allmän karaktär kan anses vara tjänster med anknytning till försäkringstjänster. Det innebär att t.ex. personaluthyrning eller ekonomisk eller juridisk rådgivning som saknar samband med ett försäkringsfall eller att en försäkring tecknas, förnyas eller på annat sätt påverkar villkoren, inte kan omfattas.

Även om det finns inslag i ett åtagande som tagna ur sitt sammanhang skulle kunna vara att hänföra till tjänster med anknytning till försäkring ska en bedömning göras utifrån det huvudsakliga föremålet för ett bolags åtagande gentemot sin avtalspart (HFD 2015 not. 33).

Tjänster som utförs av försäkringsförmedlare

Även om det är en tjänst som har anknytning till en försäkringstjänst ska det också vara en tjänst som utförs av en försäkringsförmedlare. Skatteverket anser att detta villkor begränsar ytterligare vilka tjänster som kan omfattas av undantaget.

Följande två villkor ska vara uppfyllda för att det ska kunna ses som en tjänst som utförs av en försäkringsförmedlare (C-40/15, Aspiro, punkten 37 och däri angiven praxis).

  • Det ska finnas något slags förhållande både mellan tjänsteleverantören och försäkringsgivaren och mellan tjänsteleverantören och försäkringstagaren. Detta förhållande kan vara indirekt om tjänsteleverantören är en underentreprenör till försäkringsförmedlaren.
  • Tjänsteleverantörens verksamhet ska omfatta vissa väsentliga delar som är kännetecknande för en försäkringsförmedlares verksamhet, såsom att söka upp potentiella kunder och sammanföra dessa med försäkringsgivaren.

Det första villkoret innebär att den som utför tjänsten normalt ska stå i kontakt med både försäkringsgivaren och försäkringstagaren, d.v.s. agera såsom en förmedlare. Det kan dock räcka med att den som utför tjänsten är en underentreprenör till en försäkringsförmedlare som står i kontakt med både försäkringsgivaren och försäkringstagaren. Så är fallet om underentreprenören agerar under eget ansvar på ett sätt så att denne faktiskt utför en del av förmedlingen åt försäkringsförmedlaren (se C-124/07, Beheer). Det krävs alltså att underentreprenören också deltar i ingåendet av försäkringsavtal (C-40/15, Aspiro, punkten 39). Det är endast i sådana fall som det enligt Skatteverkets bedömning räcker med en indirekt kontakt med försäkringsgivaren och försäkringstagaren.

Skatteverket anser att det inte behöver vara den dominerande delen av verksamheten utan det räcker att tjänstetillhandahållaren har någon del av sin ekonomiska verksamhet som innefattar tjänster som består i förmedling av försäkringar. Det kan t.ex. vara fråga om ett företag som i en butik säljer varor och som förmedlar försäkringar för de sålda varorna. Ett sådant företag har som sin huvudsakliga ekonomiska verksamhet att sälja varor och förmedlingen av försäkringar är endast en mindre del av den ekonomiska verksamheten. Det saknar betydelse om företaget har tillstånd hos Finansinspektionen.

Den som endast tillhandahåller t.ex. skaderegleringstjänster eller olika administrativa tjänster som innefattar specifik sakkunskap rörande försäkringar uppfyller inte villkoren för att verksamheten ska anses utgöra tjänster som utförs av försäkringsförmedlare. Skatteverket anser därför att andra tjänster som har anknytning till försäkringstjänster än förmedlingstjänster endast kan omfattas av undantaget om den som utför tjänsten i sin ekonomiska verksamhet även bedriver en verksamhet som innefattar förmedling av försäkringar. Tjänsten behöver dock inte avse försäkring som försäkringsförmedlaren själv förmedlat (Skatteverkets ställningstagande Undantag från skatteplikt för tjänster med anknytning till försäkringstjänster som utförs av försäkringsförmedlare).

Rättsfall och förhandsbesked om tjänster med anknytning till försäkring

Nedan följer en kort beskrivning av några rättsfall och förhandsbesked som rör bedömningen av om det kan vara tjänster med anknytning till försäkring.

Tjänsterna omfattades av undantaget

Försäkringsbolaget betalar provision till banken för att den ska förse bolaget med potentiella försäkringstagare bland sina privatkunder. Genom att via hemsidan sammanföra sina kunder med försäkringsbolaget får banken anses tillhandahålla tjänster som uppfyller kriterierna för förmedlingsverksamhet. Under förutsättning att ersättning utgår är det fråga om ett sådant tillhandahållande rörande försäkring som är undantaget från skatteplikt (HFD 2015 ref. 29).

Undantaget ansågs tillämpligt på tillhandahållanden som avsåg besiktningar som utfördes antingen som underlag för premiesättningen m.m. eller som avsåg en bedömning av om ett tillfredsställande försäkringsavtal förelåg. Besiktningar som utfördes i rent skadeförebyggande syfte och sådan skadereglering som avsåg sanering och reparation för att åtgärda en viss typ av skada omfattades däremot inte av undantaget och var därför skattepliktiga (RÅ 1995 not. 105).

Tjänsterna omfattades inte av undantaget

Backofficeverksamhet har inte ansetts ha de väsentliga inslag som är kännetecknande för en försäkringsagents verksamhet, såsom att söka upp kunder och att sammanföra dessa med försäkringsgivaren (C-472/03, Arthur Andersen, punkten 36).

Högsta förvaltningsdomstolen har bedömt olika situationer där det inte har ansetts vara undantagen försäkringsförmedling. Administrationsavtal med försäkringsgivare med inslag av försäkringsförmedling har ansetts som ett enda sammansatt tillhandahållande av administrativ karaktär (HFD 2015 not. 33). Tillhandahållande av en fondförsäkring i form av en färdig fondportfölj skulle ses som en rådgivningstjänst (RÅ 2005 not. 115). Undantaget har inte heller ansetts omfatta tjänster i form av anvisning av placeringar respektive omplaceringar av försäkringskapital till visst försäkringsbolags värdepappersfonder (RÅ 2004 not. 234).

Skatterättsnämnden har lämnat förhandsbesked där det var fråga om tillhandahållande av ett tekniskt system för elektronisk hantering av ansökningar om krediter och försäkringar. Detta ansågs vara en teknisk tjänst, inte en undantagen förmedlingstjänst (SRN 35-18/I). Skatteverket delar nämndens bedömning i detta ärende.

Tidigare:

Vad är försäkringsförmedling?

Enligt bestämmelsen i 10 kap. 32 § ML undantas tillhandahållande av tjänster som görs av försäkringsmäklare eller andra förmedlare av försäkringar och som avser försäkringar eller återförsäkringar från skatteplikt. Motsvarande bestämmelse finns i artikel 135.1 a i mervärdesskattedirektivet.

Även andra förmedlare av försäkringar än försäkringsmäklare kan utföra en förmedlingstjänst som är undantagen från skatteplikt. Det kan här vara fråga om t.ex. återförsäljare av varor som förmedlar en försäkring som avser den sålda varan. Av avgörande betydelse är att avsikten med tjänsten är att ett försäkringsavtal sluts mellan huvudmannen och en försäkringstagare.

EU-domstolen har uttalat att två villkor ska vara uppfyllda vid denna bedömning. För det första ska tjänsten ha anknytning till försäkringstransaktioner. För det andra ska tjänsten tillhandahållas av en försäkringsmäklare eller försäkringsagent. Detta kräver att det finnas något slags förhållande mellan den som utför förmedlingen av försäkringen och försäkringsgivaren samt mellan denna försäkringsförmedlare och försäkringstagaren. Detta förhållande kan vara indirekt, om försäkringsförmedlaren är en underentreprenör till försäkringsmäklaren eller försäkringsagenten. Dessutom krävs att tjänsteleverantörens verksamhet omfattar vissa väsentliga aspekter som är kännetecknande för en försäkringsagents verksamhet, såsom att hitta potentiella kunder och sammanföra dessa med försäkringsgivaren i syfte att få till stånd avtal. Ett företags förmedling av tilläggsgarantier inom ramen för sin huvudsakliga verksamhet som bestod i försäljning av hushållsapparater och andra artiklar på området för informationsteknologi och telekommunikation ansågs vara tjänster med anknytning till försäkringstransaktioner som utförs av försäkringsmäklare och försäkringsagenter (C-695/19, Rádio Popular).

Omfattningen av undantaget för försäkringsförmedling

För att undantaget för försäkringsförmedling ska gälla ska det vara frågan om tjänster som utförs av försäkringsmäklare eller andra förmedlare av försäkringar. För att bedöma om det är fråga om en förmedlingstjänst eller en annan tjänst kan liknande resonemang användas som gäller vid bedömningen av begreppet förmedling rörande aktier, värdepapper, m.m.

Följande kriterier uppställs för att undantaget ska vara tillämpligt:

  • Tjänsten ska ha samband med förmedling av försäkring.
  • Tillhandahållaren ska stå i kontakt med både försäkringsgivare och försäkringstagare, men indirekt förhållande till någon av parterna räcker.

Tjänsten ska ha samband med förmedling av försäkring

För att tjänsten ska ha samband med förmedling av försäkring ska syftet vara att försäkringsbolaget och försäkringstagaren ska sluta ett försäkringsavtal. Försäkringsförmedlaren eller försäkringsagenten ska söka upp kunder och sammanföra dessa med försäkringsgivaren för att ingå försäkringsavtal.

Undantaget ansågs tillämpligt på tillhandahållanden som avsåg försäljning av försäkringar. Vidare var det tillämpligt på tillhandahållanden som avsåg besiktningar som utfördes antingen som underlag för premiesättningen m.m. eller som avsåg en bedömning av om ett tillfredsställande försäkringsavtal förelåg. Besiktningar som utfördes i rent skadeförebyggande syfte och sådan skadereglering som avsåg sanering och reparation för att åtgärda en viss typ av skada omfattades däremot inte av undantaget och var därför skattepliktiga (RÅ 1995 not. 105).

Om syftet med tjänsten är att sluta försäkringsavtal mellan försäkringsbolaget och en försäkringstagare kan även telefonförsäljning av försäkringar omfattas av undantaget (SRN 1999-06-18). Det saknar således enligt Skatteverkets bedömning betydelse på vilket sätt försäljningen görs. Det avgörande är syftet med tjänsten.

Nytt: 2024-02-15

EU-domstolen har uttalat att begreppet ”tjänster med anknytning till försäkringstransaktioner” är så brett att det kan innefatta olika tjänster som bidrar till att försäkringstransaktioner kan genomföras, i synnerhet skaderegleringstjänster, som utgör en väsentlig del av dessa transaktioner (C-40/15, Aspiro, punkten 33). Skadereglering omfattas inte av undantaget från skatteplikt när den saknar samband med uppsökande av potentiella kunder och sammanförande av dessa med försäkringsbolaget. Detta framgår av C-40/15 AspiroC-8/01 Taksatorringen och RÅ 2009 not. 80. Vidare har backoffice­verksamhet inte ansetts ha de väsentliga inslag som är kännetecknande för en försäkringsagents verksamhet, såsom att söka upp kunder och att sammanföra dessa med försäkringsgivaren (C-472/03, Arthur Andersen, punkten 36).

Tidigare:

Skadereglering anses inte utgöra undantagen försäkringsförmedling. Detta framgår av C-40/15, Aspiro, C-8/01, Taksatorringen och RÅ 2009 not. 80. Vidare har backoffice­verksamhet inte ansetts ha de väsentliga inslag som är kännetecknande för en försäkringsagents verksamhet, såsom att söka upp kunder och att sammanföra dessa med försäkringsgivaren (C-472/03, Arthur Andersen, punkt 36).

Högsta förvaltningsdomstolen har bedömt olika situationer där det inte har ansetts vara undantagen försäkringsförmedling. Administrationsavtal med försäkringsgivare med inslag av försäkringsförmedling har ansetts som ett enda sammansatt tillhandahållande av administrativ karaktär (HFD 2015 not. 33). Tillhandahållande av en fondförsäkring i form av en färdig fondportfölj skulle ses som en rådgivningstjänst (RÅ 2005 not. 115). Undantaget har inte heller ansetts omfatta tjänster i form av anvisning av placeringar respektive omplaceringar av försäkringskapital till visst försäkringsbolags värdepappersfonder (RÅ 2004 not. 234).

Skatterättsnämnden har lämnat förhandsbesked i ärenden där man ansåg att det inte var fråga om undantagen försäkringsförmedling. I ett ärende var det fråga om tillhandahållande av ett tekniskt system för elektronisk hantering av ansökningar om krediter och försäkringar. Detta ansågs vara en teknisk tjänst, inte en undantagen förmedlingstjänst (SRN 35-18/I). En bilåterförsäljares ersättning från en bilverkstad för s.k. bärgningsförsäkring ansågs inte undantagen från skatteplikt (SRN 2006-08-18). Slutligen ansågs en placeringstjänst av fondförsäkring vara en analys- och rådgivningstjänst (SRN 1998-05-14). Skatteverket delar nämndens bedömning i dessa ärenden.

Tillhandahållaren ska stå i kontakt med både försäkringsgivare och försäkringstagare

För att det ska vara fråga om sådana tjänster med anknytning till försäkringstransaktioner som utförs av förmedlare av försäkringar ska den som utför tjänsten stå i kontakt med både försäkringsgivaren och försäkringstagaren och dessutom ha sakkunskap på området. Det får inte vara tjänster som någon gör i försäkringsbolagets ställe. Det avgörande är den faktiska verksamheten och inte den eventuella behörigheten att binda försäkringsgivaren. Denna slutsats kan dras av målen C-472/03 Arthur Andersen, C-8/01 Taksatorringen och RÅ 2005 ref. 80.

Högsta förvaltningsdomstolen har ansett att en banks tjänster som bestod i att erbjuda sina kunder försäkringar utgjorde försäkringsförmedling. Provisionen från försäkringsbolaget var beroende av att ett försäkringsavtal faktiskt ingicks och banken var inte själv part i de försäkringsavtal som kunden ingick med försäkringsbolaget. Genom att via hemsidan sammanföra sina kunder med försäkringsbolaget fick bankens tillhandahållande anses uppfylla kriterierna för förmedlingsverksamhet (HFD 2015 ref. 29).

Indirekt förhållande till någon av parterna räcker

Undantaget från skatteplikt för tjänster med anknytning till försäkrings- och återförsäkringstransaktioner är tillämpligt även vid ett indirekt förhållande till parterna. Undantaget omfattar således även sådana tjänster som tillhandahålls av försäkringsmäklare eller försäkringsagenter som endast står i ett indirekt förhållande till någon av parterna genom en annan huvudagents förmedling (C-124/07, Beheer).

Referenser på sidan

Domar & beslut

EU-författningar

  • RÅDETS DIREKTIV 2006/112/EG av den 28 november 2006 om ett gemensamt system för mervärdesskatt [1] [2]

Lagar & förordningar

  • Mervärdesskattelag (2023:200) [1] [2]

Ställningstaganden

  • Förmedling av tjänster i eget eller i annans namn, mervärdesskatt [1]
  • Undantag från skatteplikt för tjänster med anknytning till försäkringstjänster som utförs av försäkringsförmedlare, mervärdesskatt [1] [2] [3]