Det justerade resultatet är centralt vid beräkningen av om enhetens inkomster är lågbeskattade eller inte. Det justerade resultatet jämförs med den justerade skattekostnaden för att få fram den effektiva skattesatsen.
Det justerade resultatet definieras i 3 kap. 2 § TSL. En koncernenhets justerade resultat är det resultat som enheten har eller skulle ha redovisat enligt räkenskaper som upprättats med ledning av de redovisningsprinciper som tillämpas i dess moderföretags koncernredovisning enligt en allmänt erkänd redovisningsstandard
Det justerade resultatet skulle också kunna uttryckas som redovisat resultat (som definieras i 2 kap. 18 § TSL) med justeringar enligt 3 kap. 8–22 §§ TSL.
I 4, 5 och 7 kap. TSL finns ytterligare bestämmelser som kan påverka det justerade resultatet. Sådana bestämmelser finns exempelvis i 5 kap. 15 och 16 §§, 7 kap. 6–11 §§ (bestämmelser om hur det redovisade resultatet och redovisade skatter ska fördelas vad gäller delägarbeskattade enheter) 7 kap. 12–16 §§ (bestämmelser som rör det justerade resultatet för delägarbeskattade enheter som är moderföretag), 7 kap. 19–24 §§ (bestämmelser om hur det redovisade och justerade resultatet ska beräknas för ett fast driftställe) samt 7 kap. 25 och 26 §§ (bestämmelser medräknade skatter ska fördelas mellan huvudenhet och fast driftställe).
Nytt: 2024-11-28
Tilläggsskatten ska beräknas utifrån de principer som moderföretaget tillämpar i sin koncernredovisning (2 kap. 18 § TSL). Justering ska göras av redovisningen för varje koncernenhet så att det redovisade resultatet beräknas enligt de redovisningsprinciper som moderbolaget tillämpat vid upprättandet av koncernredovisningen. Av det följer att det är de faktiskt använda principerna som ska få genomslag vid beräkningen. Om redovisningsreglerna tillåter olika val ska det val som moderföretaget har gjort i koncernredovisningen användas. Någon uttrycklig lagregel om detta har inte ansetts nödvändig (prop. 2023/24:32 s.210).
Detta innebär att justering ska ske av redovisningen för varje koncernenhet så att de värderings-, klassificerings- och periodiseringsprinciper som anges i den valda redovisningsnormgivningen tillämpas i enlighet med de eventuella val som moderföretaget har gjort i koncernredovisningen. En förutsättning är att god redovisningssed följts.
Ett moderföretag i en europeisk koncern tillämpar IFRS och IFRS 16 Leasingavtal i koncernredovisningen. Inom koncernen finns det tre svenska koncernenheter som är leasegivare. Enligt IFRS 16 ska en klassificering av leasingavtalen ske vid ingåendet av avtalet som antingen operationellt eller finansiellt leasingavtal utifrån en bedömning av dess ekonomiska innebörd (IFRS 16 p. 61-66). Moderföretaget har bedömt att de svenska koncernenheternas leasingavtal är finansiella leasingavtal och redovisat avtalen enligt redovisningsnormgivningen för finansiella leasingavtal i IFRS 16. De svenska koncernenheterna som är leasegivare har däremot valt att redovisa leasingavtalen som operationell leasing, vilket de har möjlighet att göra enligt RFR 2 IFRS 16 p. 1 och p. 6.
I denna situation ska justeringar av de svenska koncernenheternas redovisade resultat och skatt ske. Justeringarna ska leda till att det redovisade resultatet och skatten motsvarar vad koncernenheterna skulle ha haft om de hade följt koncernredovisningsprinciperna och redovisat leasingavtalen som finansiell leasing istället för operationell leasing.
I 7 kap. 50 § TSL finns en bestämmelse om de värden som resultatberäkningen ska baseras på för förvärvade enheter (3 kap. 2 § andra stycket TSL). För sådana enheter ska resultatberäkningen baseras på de historiska anskaffningsvärdena för enheten och inte de värden som gäller i koncernredovisningen.
Vad som gäller när koncernen förvärvar ett bestämmande inflytande över en enhet, exempelvis ett dotterföretag, regleras i 7 kap. 50 § TSL. Detta utgör ett undantag från huvudregeln som anger att koncernmoderns koncernredovisningsprinciper ska tillämpas. Vid upprättande av koncernredovisning ska nämligen det bokförda värdet på andelar i dotterföretag elimineras och det som i stället tas upp är de värden på tillgångar och skulder som förvärvsanalysen visar. I förvärvsanalysen tar man upp de värden på tillgångarna och skulderna som respektive post faktiskt har oberoende av vilket bokfört värde den har i dotterföretagets egen redovisning. Det innebär att de värden som olika tillgångar har i redovisningen för den juridiska personen ofta skiljer sig åt från de värden som finns i koncernredovisningen.
Bestämmelsen i 7 kap. 50 § TSL anger att man ska bortse från de koncernmässiga anskaffningsvärdena på olika tillgångar och skulder som kommer fram i förvärvsanalysen och som sedan tas med i koncernredovisningen. Resultatberäkningen för tilläggsskatten ska i stället göras utifrån de värden som finns i dotterföretagets egen redovisning, dvs. det historiska redovisade värdet). Varje justering av det redovisade värdet vad avser immateriella tillgångar (t.ex. goodwill som beror på förvärvet) ska bortses från när koncernen beräknar inkomsten enligt lagen. Principen gäller inte bara för förvärv som sker efter det att lagen har trätt i kraft, utan den gäller även förvärv som har skett tidigare år (prop. 2023/24:32 s. 628).
Under förvärvsåret och varje därpå följande räkenskapsår ska enhetens justerade vinst eller förlust och medräknade och justerade skatter baseras på de värden som redovisats omedelbart före förvärvet för enhetens tillgångar och skulder (7 kap. 50 § TSL).
Läs mer om koncernredovisning på sidan Redovisningens betydelse.
Om en koncernenhets moderföretag inte har upprättat någon koncernredovisning enligt 2 kap. 19 § 1–3 TSL ska koncernenhetens resultat enligt 3 kap. 2 § TSL bestämmas på grundval av redovisningsprinciperna i en allmänt erkänd redovisningsstandard (3 kap. 4 § första stycket TSL).
Det innebär att om moderföretaget inte upprättar koncernredovisning så ska räkenskaperna justeras så att resultatet beräknas på samma sätt som det skulle gjorts om moderföretaget faktiskt hade upprättat koncernredovisning enligt en allmänt erkänd redovisningsstandard.
Resultatet får även bestämmas enligt redovisningsprinciperna i en godkänd redovisningsstandard. Om detta resultat har påverkats av skillnaderna mellan de tillämpade redovisningsprinciperna och en allmänt erkänd redovisningsstandard, ska det justeras så att skillnaderna inte leder till någon betydande snedvridning av konkurrensen (3 kap. 4 § andra stycket TSL).
En godkänd redovisningsstandard kan också användas om resultatet justeras om det uppstår skillnader mellan använda redovisningsprinciper och vad som gäller enligt en allmänt erkänd redovisningsstandard som tillsammans för alla koncernenheter i jurisdiktionen uppgår till 75 miljoner euro eller mer. Det innebär för svenska koncernenheter att BFNAR 2012:1 (K3) skulle kunna tillämpas i denna situation.
Läs mer om betydande snedvridning av konkurrensen på sidan Redovisningens betydelse.
Om koncernredovisningen för en koncernenhets moderföretag inte är upprättad enligt en allmänt erkänd redovisningsstandard ska koncernenhetens resultat enligt 3 kap. 2 § TSL bestämmas på grundval av de redovisningsprinciper som moderföretaget har tillämpat i sina räkenskaper enligt 2 kap. 19 § 3 TSL. Om detta resultat har påverkats av skillnaderna mellan de tillämpade redovisningsprinciperna och en allmänt erkänd redovisningsstandard, ska det justeras så att skillnaderna inte leder till någon betydande snedvridning av konkurrensen (3 kap. 3 § TSL).
Hänvisningen till 3 kap. 2 § TSL syftar till att tydliggöra att beräkningen ska göras utan hänsyn till elimineringar för koncerninterna transaktioner, och med justeringar enligt 3 kap. 8–22 §§ TSL (prop. 2023/24:32 s. 543).
Nytt: 2024-11-21
När ett moderföretag och en annan koncernenhet har olika räkenskapsår ska hanteringen i koncernredovisningen följas (prop. 2024/25:7 s. 85).
Av kommentaren till artikel 1.1 i modellreglerna, punkt 13.1–13.4, framgår att räkenskapsåret enligt modellreglerna i allmänhet är den redovisningsperiod som moderföretaget använder vid upprättandet av koncernredovisningen. I vissa fall kan en koncern upprätta vissa koncernenheters redovisning baserad på ett annat räkenskapsår än moderföretagets räkenskapsår. Moderföretaget och övriga koncernenheter kan t.ex. upprätta sina räkenskaper utifrån ett räkenskapsår som avslutas den 31 december samtidigt som en koncernenhet som hör hemma i en annan stat än moderföretaget upprättar sin redovisning baserat på ett räkenskapsår som avslutas den 30 november.
I sådana fall får koncernen tillämpa olika redovisningsriktlinjer vid upprättandet av koncernredovisningen utifrån reglerna i den redovisningsstandard som används i koncernredovisningen.
Regeringen förtydligar i förarbetena att det är den hantering av moderföretagets och en koncernenhets olika räkenskapsår som använts vid upprättande av moderföretagets koncernredovisning som ska följas. Det finns inte något behov av lagändringar i detta avseende eftersom detta redan gäller enligt TSL. Det är hanteringen enligt de principer som tillämpas i koncernredovisningen som ska följas och det är de principerna som ligger till grund för beräkningarna enligt modellreglerna, jfr 3 kap. 2 § TSL (prop. 2024/25:7 s. 85).
Förtydligandet påverkar även Alternativregel för beräkning av det justerade resultatet .
Vad avser nationell tilläggsskatt får det justerade resultatet för koncernenheter i en stat, i stället för en beräkning enligt 3 kap. 2–5 §§ TSL, beräknas enligt en allmänt erkänd redovisningsstandard eller godkänd redovisningsstandard som skiljer sig från den som används i koncernredovisningen. En godkänd redovisningsstandard får användas bara under förutsättning att resultatet justeras för att förhindra en betydande snedvridning av konkurrensen enligt 7 § (3 kap. 6 § TSL).
Av 3 kap. 6 § TSL framgår att den redovisningsstandard som används för att beräkna resultatet för koncernenheter i en stat inte behöver vara samma som den standard som används i koncernredovisningen. Vid tillämpning av nationell tilläggsskatt får en godkänd redovisningsstandard användas i stället för en allmänt erkänd redovisningsstandard.
I Sverige är K3 en godkänd redovisningsstandard. Se mer om godkänd redovisningsstandard på sidan Redovisningens betydelse.
Beräkningen av det justerade resultatet enligt 3 kap. 2 § TSL får i stället för vad som sägs i den paragrafen utgå från en annan allmänt erkänd redovisningsstandard eller en godkänd redovisningsstandard, om
Om en tillämpning av en sådan redovisningsstandard som avses i första stycket på en intäktspost, kostnadspost eller annan transaktion leder till en permanent avvikelse i resultatet i förhållande till ett resultat, beräknat enligt 3 kap. 2 § TSL, och denna avvikelse överstiger en miljon euro, ska resultatet justeras.
Vid tillämpningen av den beloppsangivelse i euro som finns i andra stycket ska belopp i annan valuta räknas om på det sätt som anges i 1 kap. 4 § TSL (3 kap. 5 § TSL).
Justering behöver bara göras för permanenta avvikelser mellan de två redovisningsstandarderna. Skillnader som innebär att intäkter tas upp eller kostnader dras av i en annan takt enligt standarderna berörs alltså inte av denna bestämmelse (prop. 2023/24:32 s. 212).
Av förarbetena framgår det att det inte enbart ska vara fråga om rena tidsmässiga skillnader i hanteringen av en post, d.v.s. att en post tas upp som intäkt eller kostnadsförs i en annan takt enligt de olika standarderna. Det ska i stället vara fråga om en olik behandling som är principiell, exempelvis ett finansiellt instrument som klassificeras som skuld enligt moderföretagets redovisning men som eget kapital enligt den andra redovisningsstandarden. Eftersom räntor och utdelningar hanteras olika och leder en sådan skillnad i klassificering till permanenta skillnader (prop. 2023/24:32 s. 545).
Som framgår av 3 kap. 5 § första stycket 2 TSL så måste denna alternativregel baseras på en redovisningsstandard som koncernenheten faktiskt tillämpar. Om moderföretaget tillämpar exempelvis IFRS (allmänt erkänd redovisningsstandard) och koncernenheten i fråga tillämpar K3 (godkänd redovisningsstandard) så kan denna alternativregel för beräkningen bli tillämplig om förutsättningarna i 3 kap. 5 § första stycket TSL är uppfyllda men i enlighet med punkten 2 så kan enbart K3 eller IFRS användas för koncernenheten.
Nytt: 2024-11-21
Om en koncernenhet har ett annat räkenskapsår än moderföretaget och dess resultat inte ingår i den koncernredovisning som moderföretaget upprättar bör enhetens justerade resultat beräknas i enlighet med alternativregeln för beräkning av det justerade resultatet, 3 kap. 5 § TSL (prop. 2024/25:7 s. 86).
Av kommentaren till artikel 1.1 i modellreglerna, punkt 13.5–13.7, följer att i dessa fall kan koncernen fastställa koncernenhetens resultat enligt artikel 3.1.3 i modellreglerna. Vidare kan den redovisning som ett samriskföretag eller en samriskföretagskoncern upprättar gälla för ett räkenskapsår som inte är detsamma som moderföretagets räkenskapsår. Modellreglerna är baserade på moderföretagets räkenskapsår.
Om en koncernenhets redovisning avser ett annat räkenskapsår än moderföretagets räkenskapsår och inte ingår i koncernredovisningen ska beräkningarna enligt modellreglerna för koncernenhetens räkenskapsår göras baserat på den redovisningsperiod som slutar under moderföretagets räkenskapsår. På samma sätt, om ett samriskföretags eller en samriskföretagskoncerns redovisning upprättas ett annat räkenskapsår ska beräkningar enligt modellreglerna för samriskföretaget eller samriskföretagskoncernen göras baserat på en redovisningsperiod som slutar under moderföretagets räkenskapsår. Detta kommer att säkerställa att de uppgifter som krävs för att fastställa koncernens eventuella skyldighet att betala tilläggsskatt för ett beskattningsår finns tillgängliga när tilläggsskatterapporten för det beskattningsåret ska lämnas in.
Regeringen konstaterar att det i 3 kap. 5 § TSL finns en alternativregel för beräkningen av det justerade resultatet som är tillämplig när en koncernenhet har ett annat räkenskapsår än moderföretaget och enheten inte ingår i moderföretagets koncernredovisning. Det finns således inte behov av att ändra bestämmelserna i TSL med anledning av vad som framgår av de administrativa riktlinjerna som förts in i kommentaren (enligt ovan) utan riktlinjerna innebär endast ett förtydligande i denna del (prop. 2024/25:7 s. 86).