OBS: Detta är utgåva 2025.1. Visa senaste utgåvan.
OBS: Detta är utgåva 2025.1. Visa senaste utgåvan.
I arbetet med en borgenärsutredning måste Skatteverket ta hänsyn till vissa rättigheter och skyldigheter enligt bland annat förvaltningslagen och skatteförfarandelagen.
Nytt: 2025-03-11
I årsutgåva 2025 har rubriken ”En borgenärsutredning är ett ärende enligt förvaltningslagen” tagits bort, eftersom en borgenärsutredning i sig inte längre anses innebära ärendehandläggning enligt förvaltningslagen.
En borgenärsutredning kan göras för att klarlägga förutsättningarna för att Skatteverket ska kunna vidta en viss borgenärsåtgärd. En ny borgenärsutredning kan också göras trots att en borgenärsåtgärd redan har påbörjats. Med borgenärsutredning menas alltså både sådana utredningar som avses i 2 § BorgL och andra utredningar om en gäldenärs ekonomiska förhållanden som görs i samband med en viss borgenärsåtgärd.
I Skatteverkets borgenärsroll ingår bl.a. att göra en ekonomisk utredning av gäldenären för att kunna bestämma lämplig åtgärd enligt BorgL. Det anges uttryckligen i 2 § BorgL. Det är också reglerat vid vilken tidpunkt en sådan ekonomisk utredning får startas och vilka fordringar den ska omfatta (4 § BorgF). För att bedöma vilka närmare rättigheter och skyldigheter som gäller vid en sådan utredning måste man ta hänsyn till bestämmelserna i förvaltningslagen. Skatteverket ska bland annat se till att ärendena blir tillräcklig utredda.
Innan ett beslut fattas i ett ärende, ska Skatteverket som huvudregel underrätta den som är part om allt material som är av betydelse för beslutet och ge parten tillfälle att inom en bestämd tid yttra sig över det (25 § första stycket FL). Det kallas kommunikationsskyldighet.
Det finns ingen skyldighet att kommunicera en borgenärsutredning i sig utan det är först när utredningen leder till en åtgärd enligt SFL eller BorgL som det ska ges tillfälle att inom en bestämd tid yttra sig över det (25 § första stycket FL).
För sådana borgenärsåtgärder som regleras i SFL gäller en utökad kommunikationsskyldighet. Det gäller till exempel solidaransvarsbeslut mot handelsbolagsdelägare, återkallelse av godkännande för F-skatt och anstånd. Det innebär att Skatteverket i dessa ärenden dels måste underrätta gäldenären om det tänkta beslutet (40 kap. 2 § SFL), dels måste ge gäldenären tillfälle att yttra sig över uppgifter som tillförts ärendet av någon annan än gäldenären innan ärendet avgörs (40 kap. 3 § SFL). De särskilda bestämmelserna i SFL innebär ett förstärkt rättsskydd för gäldenären.
Rätten till partsinsyn gäller i alla slags ärenden och under hela handläggningstiden. Partsinsyn innebär att en part har rätt att ta del av allt material som har tillförts ett ärende (10 § FL).
En myndighet är skyldig att dokumentera alla uppgifter som myndigheten får ”på annat sätt än genom en handling” i ett ärende. Skyldigheten gäller om uppgiften kan ha betydelse för ett beslut i ärendet (27 § FL). Skatteverket har alltså en dokumentationsskyldighet.
I borgenärsärenden är det viktigt att dokumentera alla omständigheter och händelser som har betydelse för handläggningen. Det gäller inte minst för myndigheten själv. Om en ny handläggare tar över ett ärende är det viktigt att hen förstår anledningen till tidigare åtgärder.
Det går inte att säga exakt var gränserna går för en myndighets befogenhet att inhämta information. Ibland kan det finnas särskild lagstiftning som sätter gränser för myndighetens agerande, men i många fall måste man falla tillbaka på mera allmänna rättsprinciper i samband med utredningsåtgärder.
Skatteverkets befogenhet att hämta in information om en viss person avgörs ytterst av vad som är relevant för verksamheten och arbetsuppgiften. Ser man till Skatteverkets borgenärsarbete innebär det att all informationsinhämtning ska vara relevant för någon av de arbetsuppgifter som ingår i Skatteverkets borgenärsroll. Möjligheten att inhämta kompletterande information från gäldenären förutsätter frivillig medverkan. Handläggaren kan alltså inte kräva svar eller annan medverkan.
Skatteverket har i sin borgenärsroll bara tillgång till räkenskapshandlingar som är offentliga, som har lämnats frivilligt eller som finns i ett ärende i beskattningsverksamheten. Räkenskapsmaterial och andra handlingar som är inlånade till Skatteverket för revision får inte användas i borgenärsarbetet (se 10 kap. 5 § SFF). Om material har tillförts revisionsärendet och därför finns i revisionsakten blir det däremot tillgängligt också i borgenärsärendet.