Skatteavdrag ska inte göras från vissa ersättningar och till vissa betalningsmottagare.

Skatteavdrag ska inte göras på vissa ersättningar

Skatteavdrag ska inte göras från vissa ersättningar och till vissa betalningsmottagare. Skatteavdrag ska inte heller göras från vissa ersättningar som betalas ut av en utländska utbetalare utan fast driftställe i Sverige (10 kap. 5 § 1 – 5 SFL).

Handelsbolag m.m.

När ett svenskt handelsbolag betalar ut ersättning för arbete till delägare i handelsbolaget ska skatteavdrag inte göras (10 kap. 5 § 1 SFL). Bestämmelsen gäller också för ersättningar som utbetalas till delägare i en i utlandet delägarbeskattad juridisk person. Eftersom kommanditbolag är en form av handelsbolag ska inte heller kommanditbolaget göra skatteavdrag från ersätt­ningar till komplementärer eller kommanditdelägare i bolaget.

Delägare i handelsbolag betalar själva sin preliminära skatt enligt särskild debitering, särskild A-skatt.

Stat och kommun

Skatteavdrag ska inte göras från ersättningar som utbetalas till staten, regioner (f.d. landsting), kommuner eller kommunalförbund (10 kap. 5 § 3 SFL). Regeln gäller dock inte för statliga och kommunala bolag. Här tillämpas i stället de vanliga reglerna, d.v.s. skatteavdrag ska göras på ersättning för arbete för det fall bolaget inte är godkänt för F-skatt.

Sjukpenning

Skatteavdrag ska inte göras från sjukpenning eller annan ersättning som avses i 15 kap. 8 § IL om mottagaren har debiterats preliminär skatt för beskattningsåret (10 kap. 5 § 2 SFL).

Bestämmelsen i IL gäller sjukpenning m.m. som grundas på inkomst av näringsverk­samhet. Det avser sjukpenning, rehabiliteringspenning och smittbärarpenning enligt socialförsäkringsbalken samt sjuk­penning enligt lagen om yrkesskadeförsäkring.

Sjukpenningen har till funktion att ersätta utebliven näringsinkomst. Skälet till att skatteavdrag inte ska göras är att sjukpenningen anses ingå i underlaget för den debiterade preliminära skatten.

Den här aktuella bestämmelsen är ett undantag från bestämmelsen om att skatteavdrag alltid ska göras från pension, sjukpenning m.m. även om mottagaren är godkänd för F-skatt, jfr 10 kap. 13 § SFL.

Utländsk utbetalare utan fast driftställe i Sverige

Den som hör hemma i en annan stat och inte bedriver verksamhet från ett fast driftställe i Sverige ska inte göra skatteavdrag på vissa utbetalda ersättningar för arbete. Det gäller t.ex. pension, sjukpenning och övrig ersättning som avses i 10 kap. 3 § andra stycket 1–7 SFL (10 kap. 5 § 4 SFL).

Ersättning som är undantagen från skatteplikt

Skatteavdrag ska inte göras från ersättning som är undantagen från skatteplikt enligt 6 a § SINK, den s.k. 183-dagarsregeln (10 kap. 5 § 5 SFL). Se exempel: Utbetalning till en begränsat skattskyldig fysisk person.

Internationella avtal

Skatteavdrag ska i vissa fall inte göras pga. Sveriges åtaganden i internationella avtal.

DCA-avtalet

Skatteavdrag ska inte göras på ersättningar i den utsträckning som följer av DCA-avtalet (avtalet den 5 december 2023 mellan Sverige och Amerikas förenta stater om försvarssamarbete).

För en amerikansk styrka, styrkans personal och personalens anhöriga som befinner sig i Sverige inom ramen för DCA-avtalet ska immunitet och privilegier gälla bl.a. i fråga om skatteavdrag. Detta gäller också leverantörer till den amerikanska styrkan i fråga om verksamhet inom ramen för avtalet och de som inom ramen för avtalet inrättar militära serviceverksamheter och utländska organisationer som bedriver sådana verksamheter (10 § IPL).

Vad som avses med amerikansk styrka, styrkans personal, anhörig och leverantör till styrkan framgår av författningskommentaren till 10 § IPL (prop. 2023/24:141 s. 201 f.).

Öresundsavtalet

Öresundsavtalet är ett avtal mellan Sverige och Danmark om vissa skattefrågor. Enligt avtalet är en arbetsgivare med en anställd som uppfyller villkor i avtalet under vissa förutsättningar inte skyldig att göra skatteavdrag på utbetald ersättning (artikel 1 punkt 3 i Öresundsavtalet som återfinns i bilaga 4 till lagen (1996:1512) om dubbelbeskattningsavtal mellan de nordiska länderna, se även prop. 2024/25:15).

Detta gäller en arbetsgivare med hemvist i en avtalsslutande stat som betalar ut ersättning till en anställd person, med hemvist i den andra avtalsslutande staten, som normalt ska utföra arbete i den förstnämnda staten. Anställningen ska vara avsedd att utföras på ett sådant sätt att skattskyldighet för utbetalad lön eller annan liknande ersättning inte uppstår i den andra avtalsslutande staten i enlighet med artikel 1 punkterna 1 och 2 i Öresundsavtalet.

Bestämmelserna om skatteavdrag ska tillämpas från och med den 29 december 2024 dvs. den dag då avtalet trädde i kraft (SFS 2024:1276). I Öresundsavtalet finns övergångsbestämmelser som kan ha betydelse vid tillämpningen (artikel 8 punkt 2, prop. 2024/25:15 s. 20 f och 33 f).

Exempel: skatteavdrag när arbetet delvis utförs i Sverige och Öresundsavtalet är tillämpligt

Adriana är bosatt i Sverige och arbetar för en dansk arbetsgivare som saknar fast driftställe här i landet. Hon arbetar från arbetsgivarens kontor i Danmark fyra dagar per vecka och en dag från bostaden i Sverige. Hon är inte skattskyldig för inkomsten i Sverige och därmed finns det inte någon skyldighet för den danska arbetsgivaren att göra skatteavdrag i Sverige. Ett beslut om att skatteavdrag inte ska göras behövs därför inte i detta fall.

Referenser på sidan

Lagar & förordningar

  • Förordning om ikraftträdande av lagen (2024:1206) om ändring i lagen (1996:1512) om dubbelbeskattningsavtal mellan de nordiska länderna [1]
  • Inkomstskattelag (1999:1229) [1]
  • Lag (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall [1] [2]
  • Lag (1991:586) om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta [1]
  • Lag (1996:1512) om dubbelbeskattningsavtal mellan de nordiska länderna [1]
  • Skatteförfarandelag (2011:1244) [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8]

Propositioner

  • Proposition 2023/24:141 Avtal om försvarssamarbete med Amerikas förenta stater [1]
  • Proposition 2024/25:15 Avtal mellan Sverige och Danmark om vissa skattefrågor [1] [2] [3]