Den som är utländsk medborgare och som måste ha uppehållstillstånd för att få vistas i Sverige, får folkbokföras endast om detta villkor är uppfyllt eller om det finns synnerliga skäl för att hen ändå ska folkbokföras.

EES-medborgare och deras familjemedlemmar kan istället ha uppehållsrätt i Sverige medan brittiska medborgare och deras familjemedlemmar kan ha uppehållsstatus.

Uppehållstillstånd kan vara ett villkor för folkbokföring

Om en person måste ha uppehållstillstånd för att få vistas i Sverige kan hen folkbokföras endast om detta villkor är uppfyllt eller om det finns synnerliga skäl för att personen ändå ska folkbokföras (4 § första stycket FOL). Folkbokföring av personer som har uppehållstillstånd med tillfälligt skydd ska ske om kraven i lagen om folkbokföring av utlänningar med tillfälligt skydd i vissa fall är uppfyllda.

Uppehållstillstånd är ett tillstånd att vistas i Sverige under viss tid (tidsbegränsat uppehållstillstånd) eller utan tidsbegränsning (permanent uppehållstillstånd) (2 kap. 4 § UtlL). Beslut om uppehållstillstånd meddelas som utgångspunkt av Migrationsverket (5 kap. 20 § första stycket UtlL). Både permanenta och tidsbegränsade uppehållstillstånd kan under vissa omständigheter återkallas (7 kap. UtlL).

Endast en person som även uppfyller övriga krav för folkbokföring ska folkbokföras.

Vem måste ha uppehållstillstånd för att få vistas i Sverige?

Utgångspunkten är att alla utländska medborgare som vistas i Sverige mer än tre månader ska ha uppehållstillstånd (2 kap. 5 § UtlL). Kravet på uppehållstillstånd gäller dock inte för utlänning som:

En person som är medborgare i Storbritannien och har uppehållsstatus eller är en familjemedlem som har uppehållsstatus behöver inte ha uppehållstillstånd för att vistas i Sverige (3 b kap UtlL).

Uppehållstillståndskortet visar att en person har uppehållstillstånd

Bevis om uppehållstillstånd ska utfärdas i form av en sådan handling som avses i rådets förordning (EG) nr 1030/2002 av den 13 juni 2002 om en enhetlig utformning av uppehållstillstånd för medborgare i tredje land (uppehållstillståndskort) (4 kap. 22 § UtlF).

Uppehållstillståndskortet är inte någon identitetshandling, utan ett bevis om att personen har tillstånd att vistas i Sverige. Mer information om uppehållstillståndskortet och klassningskoder för uppehållstillstånd finns på Migrationsverkets webbplats.

Den som anmäler flytt till Sverige och som har beviljats uppehållstillstånd i Sverige ska på begäran överlämna sitt uppehållstillståndskort när personen inställer sig personligen hos Skatteverket för identitetskontroll (26 b § FOL).

Längden på ett uppehållstillstånd påverkar inte bedömningen

Det finns inget krav i 4 § FOL att ett tillstånd måste vara utfärdat för en viss tid för att villkoret ska vara uppfyllt. Däremot kan ett kort uppehållstillstånd påverka bedömningen av om en person kan antas komma att vara bosatt i Sverige i minst ett år vilket är ett krav för folkbokföring.

Synnerliga skäl för folkbokföring när en person saknar uppehållstillstånd

En utländsk medborgare som måste ha uppehållstillstånd för att få vistas i Sverige, men som saknar sådant tillstånd, får ändå folkbokföras om det finns synnerliga skäl (4 § första stycket FOL). Enligt förarbetena till folkbokföringslagen har synnerliga skäl ansetts finnas i följande fall:

  • Situationer där prövningen av uppehållstillståndet endast är av formell natur, till exempel när utländska adoptivbarn flyttar till sina adoptivföräldrar i Sverige eller när minderåriga barn återförenas med sina föräldrar som har uppehållstillstånd i Sverige (prop. 2012/13:120 s. 148).
  • Situationer där en person har utvisats från Sverige men genom särskilt beslut medgetts rätt att stanna i Sverige trots utvisningen och personen därför ändå kan antas komma att vistas i Sverige en längre tid på grund av att något avlägsnande inte ska ske (prop. 1990/91:153 s. 91 och s. 134).

Folkbokföring av utlänningar som har uppehållstillstånd med tillfälligt skydd

Det finns särskilda bestämmelser om folkbokföring för personer som har beviljats ett uppehållstillstånd med tillfälligt skydd eller efter tillfälligt skydd i vissa fall. Vilka personer som omfattas och i vilka fall dessa personer ska folkbokföras regleras i lagen (2024:691) om folkbokföring av utlänningar med tillfälligt skydd i vissa fall (FUTS). Utöver de krav för folkbokföring som fastställs i lagen måste personen även uppfylla övriga krav för folkbokföring. En person som uppfyller kraven för folkbokföring är skyldig att anmäla flytt till Sverige.

Vilka personer omfattas av lagen?

En person omfattas av lagen enligt 1 § FUTS om personen:

  • är utländsk medborgare,
  • omfattas av genomförandebeslutet (EU) 2022/382 av den 4 mars 2022 från den Europeiska Unionens råd om fastställande av att det föreligger en massflyktssituation med hänsyn till Rysslands militära invasion av Ukraina, och
  • har beviljats uppehållstillstånd med tillfälligt skydd, eller uppehållstillstånd efter tillfälligt skydd enligt 21 kap. UtlL.

Lagen ska enligt 3 § FUTS inte tillämpas om personen:

När en person beviljades sitt första tillstånd påverkar vilken bestämmelse som tillämpas

Lagens krav för folkbokföring är olika beroende på när en person beviljades sitt första uppehållstillstånd med tillfälligt skydd.

Personer som beviljats uppehållstillstånd med tillfälligt skydd före den 1 november 2023

En person som omfattas av FUTS ska folkbokföras om hen beviljats uppehållstillstånd med tillfälligt skydd före den 1 november 2023 och om personen kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila i landet åtminstone till och med den 4 mars 2025 (punkt 2 övergångsbestämmelserna till FUTS).

Personer som beviljats uppehållstillstånd med tillfälligt skydd den 1 november 2023 eller senare

En person som omfattas av FUTS och som beviljats uppehållstillstånd med tillfälligt skydd den 1 november 2023 eller senare ska inte folkbokföras under de första tolv månaderna av den sammanlagda giltighetstiden för personens uppehållstillstånd (5 § FUTS).

När den sammanlagda giltighetstiden för personens uppehållstillstånd uppgått till tolv månader ska personen folkbokföras om hen kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila i landet under ytterligare minst sex månader (5 § FUTS).

Vid bedömningen av om personen kan antas komma att regelmässigt tillbringa dygnsvila i landet under ytterligare minst sex månader har uppehållstillståndets framtida giltighetstid en större betydelse än i andra folkbokföringsärenden. Det beror på att ett uppehållstillstånd med tillfälligt skydd inte kan förnyas efter att det har löpt ut. Om det är så att personens uppehållstillstånd vid anmälan har en giltighetstid som är kortare än sex månader är det en omständighet som ska tillmätas betydelse vid prövningen av om personen uppfyller villkoren för folkbokföring enligt 5 § FUTS (prop. 2023/24:151 s 26 f.).

Barn födda i Sverige kan folkbokföras när föräldern folkbokförs

Ett barn som omfattas av FUTS och som fötts levande här i landet ska folkbokföras enligt 6 § FUTS om:

  • föräldern som fött barnet blir folkbokförd och hen är vårdnadshavare, eller
  • föräldern som inte fött barnet blir folkbokförd och den föräldern är vårdnadshavare.

Det finns inget krav i 6 § FUTS på viss antaglighet gällande barnets framtida bosättning i Sverige, jämför det som sägs om detta i 5 § FUTS.

När folkbokförs en person som omfattas av FUTS?

En person som omfattas av FUTS ska folkbokföras om hen:

Referenser på sidan

EU-författningar

  • RÅDETS GENOMFÖRANDEBESLUT (EU) 2022/382 av den 4 mars 2022 om fastställande av att det föreligger massiv tillströmning av fördrivna personer från Ukraina i den mening som avses i artikel 5 i direktiv 2001/55/EG, med följden att tillfälligt skydd införs [1]

Lagar & förordningar

Propositioner

  • Proposition 1990/91:153 om ny folkbokföringslag [1] [2]
  • Proposition 2012/13:120 Folkbokföringen i framtiden [1]
  • Proposition 2023/24:151 Förbättrade levnadsvillkor för utlänningar med tillfälligt skydd [1]

Övrigt

  • Migrationsverkets webbplats [1]