OBS: Detta är utgåva 2025.1. Visa senaste utgåvan.
OBS: Detta är utgåva 2025.1. Visa senaste utgåvan.
Undantaget från skatteplikt gäller för tjänster som har anknytning till försäkringstjänster och som tillhandahålls av försäkringsförmedlare.
Undantaget i 10 kap. 32 § ML (jfr artikel 135.1 a i mervärdesskattedirektivet) omfattar förutom försäkringstjänster också tjänster med anknytning till försäkringstjänster som utförs av försäkringsförmedlare eller andra förmedlare av försäkringar och som avser försäkringar eller återförsäkringar.
Undantaget från skatteplikt för försäkringstjänster är inte vidare än motsvarande undantag som finns i mervärdesskattedirektivet. För andra tjänster än försäkringstjänster ska därför bedömas om tjänsterna i direktivets mening ska ses som tjänster med anknytning till sådana transaktioner som utförs av försäkringsmäklare och försäkringsagenter, d.v.s. försäkringsförmedlare (RÅ 2005 ref. 80).
Det ska vara tjänster där följande två kriterier ska vara uppfyllda.
Begreppet ”tjänster med anknytning till försäkringstransaktioner” är så brett att det kan innefatta olika tjänster som bidrar till att försäkringstransaktioner kan genomföras, i synnerhet skaderegleringstjänster, som utgör en väsentlig del av dessa transaktioner (C-40/15, Aspiro, punkten 33).
Skatteverket anser att tjänster som har anknytning till försäkringstjänster endast är tjänster som på ett specifikt sätt bidrar till att en försäkringstjänst kan genomföras. Det kan vara tjänster som har samband med tecknandet av försäkringen, framförallt förmedlingstjänster och rådgivning i samband med sådan förmedling.
De tjänster som kan omfattas är således följande.
Skatteverkets anser inte att tjänster av mer allmän karaktär kan anses vara tjänster med anknytning till försäkringstjänster. Det innebär att t.ex. personaluthyrning eller ekonomisk eller juridisk rådgivning som saknar samband med ett försäkringsfall eller att en försäkring tecknas, förnyas eller på annat sätt påverkar villkoren, inte kan omfattas.
Även om det finns inslag i ett åtagande som tagna ur sitt sammanhang skulle kunna vara att hänföra till tjänster med anknytning till försäkring ska en bedömning göras utifrån det huvudsakliga föremålet för ett bolags åtagande gentemot sin avtalspart (HFD 2015 not. 33).
Även om det är en tjänst som har anknytning till en försäkringstjänst ska det också vara en tjänst som utförs av en försäkringsförmedlare. Skatteverket anser att detta villkor begränsar ytterligare vilka tjänster som kan omfattas av undantaget.
Följande två villkor ska vara uppfyllda för att det ska kunna ses som en tjänst som utförs av en försäkringsförmedlare (C-40/15, Aspiro, punkten 37 och däri angiven praxis).
Det första villkoret innebär att den som utför tjänsten normalt ska stå i kontakt med både försäkringsgivaren och försäkringstagaren, d.v.s. agera såsom en förmedlare. Det kan dock räcka med att den som utför tjänsten är en underentreprenör till en försäkringsförmedlare som står i kontakt med både försäkringsgivaren och försäkringstagaren. Så är fallet om underentreprenören agerar under eget ansvar på ett sätt så att denne faktiskt utför en del av förmedlingen åt försäkringsförmedlaren (se C-124/07, Beheer). Det krävs alltså att underentreprenören också deltar i ingåendet av försäkringsavtal (C-40/15, Aspiro, punkten 39). Det är endast i sådana fall som det enligt Skatteverkets bedömning räcker med en indirekt kontakt med försäkringsgivaren och försäkringstagaren.
Skatteverket anser att det inte behöver vara den dominerande delen av verksamheten utan det räcker att tjänstetillhandahållaren har någon del av sin ekonomiska verksamhet som innefattar tjänster som består i förmedling av försäkringar. Det kan t.ex. vara fråga om ett företag som i en butik säljer varor och som förmedlar försäkringar för de sålda varorna. Ett sådant företag har som sin huvudsakliga ekonomiska verksamhet att sälja varor och förmedlingen av försäkringar är endast en mindre del av den ekonomiska verksamheten. Det saknar betydelse om företaget har tillstånd hos Finansinspektionen.
Den som endast tillhandahåller t.ex. skaderegleringstjänster eller olika administrativa tjänster som innefattar specifik sakkunskap rörande försäkringar uppfyller inte villkoren för att verksamheten ska anses utgöra tjänster som utförs av försäkringsförmedlare. Skatteverket anser därför att andra tjänster som har anknytning till försäkringstjänster än förmedlingstjänster endast kan omfattas av undantaget om den som utför tjänsten i sin ekonomiska verksamhet även bedriver en verksamhet som innefattar förmedling av försäkringar. Tjänsten behöver dock inte avse försäkring som försäkringsförmedlaren själv förmedlat (Skatteverkets ställningstagande Undantag från skatteplikt för tjänster med anknytning till försäkringstjänster som utförs av försäkringsförmedlare).
Nedan följer en kort beskrivning av några rättsfall och förhandsbesked som rör bedömningen av om det kan vara tjänster med anknytning till försäkring.
Försäkringsbolaget betalar provision till banken för att den ska förse bolaget med potentiella försäkringstagare bland sina privatkunder. Genom att via hemsidan sammanföra sina kunder med försäkringsbolaget får banken anses tillhandahålla tjänster som uppfyller kriterierna för förmedlingsverksamhet. Under förutsättning att ersättning utgår är det fråga om ett sådant tillhandahållande rörande försäkring som är undantaget från skatteplikt (HFD 2015 ref. 29).
Undantaget ansågs tillämpligt på tillhandahållanden som avsåg besiktningar som utfördes antingen som underlag för premiesättningen m.m. eller som avsåg en bedömning av om ett tillfredsställande försäkringsavtal förelåg. Besiktningar som utfördes i rent skadeförebyggande syfte och sådan skadereglering som avsåg sanering och reparation för att åtgärda en viss typ av skada omfattades däremot inte av undantaget och var därför skattepliktiga (RÅ 1995 not. 105).
Backofficeverksamhet har inte ansetts ha de väsentliga inslag som är kännetecknande för en försäkringsagents verksamhet, såsom att söka upp kunder och att sammanföra dessa med försäkringsgivaren (C-472/03, Arthur Andersen, punkten 36).
Högsta förvaltningsdomstolen har bedömt olika situationer där det inte har ansetts vara undantagen försäkringsförmedling. Administrationsavtal med försäkringsgivare med inslag av försäkringsförmedling har ansetts som ett enda sammansatt tillhandahållande av administrativ karaktär (HFD 2015 not. 33). Tillhandahållande av en fondförsäkring i form av en färdig fondportfölj skulle ses som en rådgivningstjänst (RÅ 2005 not. 115). Undantaget har inte heller ansetts omfatta tjänster i form av anvisning av placeringar respektive omplaceringar av försäkringskapital till visst försäkringsbolags värdepappersfonder (RÅ 2004 not. 234).
Skatterättsnämnden har lämnat förhandsbesked där det var fråga om tillhandahållande av ett tekniskt system för elektronisk hantering av ansökningar om krediter och försäkringar. Detta ansågs vara en teknisk tjänst, inte en undantagen förmedlingstjänst (SRN 35-18/I). Skatteverket delar nämndens bedömning i detta ärende.