Privilegier i fråga om inkomstskatt följer av avtal som Sverige har ingått gällande Nato och Partnerskap för fred samt ett avtal med USA.
Avtalet den 20 september 1951 om status för Nordatlantiska fördragsorganisationen, nationella representanter och organisationens internationella personal är ett avtal mellan Natos medlemsstater (som inte ska förväxlas med Nato SOFA).
Avtalet infördes i punkt 84 i bilagan som 4 § IPL hänvisar till genom SFS 2023:165 som trädde i kraft den 3 juli 2024 enligt SFS 2024:559. Detta innebär bland annat att privilegier i fråga om inkomstskatt gäller i Sverige enligt vad som följer av avtalet. Avtalet är publicerat i SÖ 2024:2. Förarbeten finns i prop. 2022/23:74.
Artikel XII gäller en medlemsstats huvudsakliga ständiga representant vid Nato på en annan medlemsstats territorium, liksom representantens officiella personal som är bosatt på det territoriet. En sådan person ska åtnjuta samma immunitet och privilegier som diplomatiska representanter och deras officiella personal i motsvarande ställning.
Artikel XIII gäller en medlemsstats representant i rådet eller något av dess biträdande organ, vilken inte omfattas av artikel XII (artikel XIII.1). Med representant avses alla representanter, rådgivare och tekniska experter vid delegationer (artikel XIII.3). När skattskyldighet grundar sig på vistelse ska en tidsperiod då en representant uppehåller sig på en annan medlemsstats territorium för utövande av sin tjänst inte räknas som vistelsetid. Representanten ska åtnjuta skattefrihet för lön och löneförmåner i tjänsten under sådana tjänstgöringsperioder (artikel XIII.2).
Enligt artikel XIV gäller artikel XIII.2 även officiell administrativ personal som åtföljer en medlemsstats representant, men som inte omfattas av artikel XII eller XIII, när de för fullgörandet av sina uppgifter uppehåller sig på en annan medlemsstats territorium.
Enligt artikel XVI är en stat inte skyldig att bevilja någon av dess medborgare, eller någon person i egenskap av statens representant eller i egenskap av medlem av representantens personal, privilegier eller immunitet som avses i artiklarna XII–XIV.
När det gäller Natos tjänstemän kan vissa av dem åtnjuta skattefrihet enligt artikel XIX för löner och löneförmåner som Nato betalar. Ordföranden för rådets ställföreträdarförsamling och medlemsstaterna ska komma överens om vilka kategorier av tjänstemän som ska omfattas och ordföranden ska meddela medlemsstaterna namnen på de tjänstemän som hör till dessa kategorier (artikel XVII).
Enligt 7 § IPL åtnjuter en främmande stats militära styrka och dess personal, som befinner sig i Sverige inom ramen för internationellt militärt samarbete eller internationell krishantering, privilegier i fråga om inkomstskatt m.m. i den utsträckning som anges följande avtal:
Nato SOFA är ett avtal mellan Natos medlemsländer. SOFA står för ”status of forces agreement”. Avtalet reglerar statusen för en parts militära styrka och viss civil personal som befinner sig på en annan parts territorium.
Avtalet infördes i 7 § IPL genom SFS 2024:456 som trädde i kraft den 1 augusti 2024 enligt SFS 2024:572. Det är publicerat i SÖ 2024:5. Förarbeten finns i prop. 2023/24:133.
I artikel I definieras styrka, civil komponent, mottagande stat m.fl. begrepp.
I artikel X föreskrivs följande:
PFF SOFA är ett avtal mellan Natos medlemsländer och de andra länder som deltar i PFF (Partnerskap för fred). SOFA står för ”status of forces agreement”. Avtalet reglerar statusen för en parts militära styrka och viss civil personal som befinner sig på en annan parts territorium.
Avtalet infördes i 7 § IPL 1996 (SFS 1996:404) och är publicerat i SÖ 1997:51. Förarbeten finns i prop. 1995/96:37. Att privilegier ska gälla i fråga om inkomstskatt lades dock till i IPL först 2016 (SFS 2016:669, prop. 2015/16:152).
Enligt artikel 1 ska parterna tillämpa bestämmelserna i Nato SOFA som om de vore parter i detta avtal.
Enligt 8 § IPL åtnjuter styrkor och personal, som lyder under ett Natohögkvarter och befinner sig i Sverige inom ramen för internationellt militärt samarbete eller internationell krishantering, privilegier i fråga om inkomstskatt i den utsträckning som anges i följande avtal (som inte ska förväxlas med Nato SOFA):
Parisprotokollet är ett avtal mellan Natos medlemsländer. Det reglerar status för internationella militära högkvarter som har inrättats i enlighet med Natofördraget och för deras personal.
Avtalet infördes i 8 § IPL genom SFS 2024:456 som trädde i kraft den 1 augusti 2024 enligt SFS 2024:572. Det är publicerat i SÖ 2024:6. Förarbeten finns i prop. 2023/24:133.
Artikel 7 punkt 1 gäller sådan personal vid ett allierat högkvarter som omfattas av definitionerna i artikel 3 punkt 1 a och b (i) i protokollet och som får lön av de stridskrafter som de tillhör (det vill säga av ett Natoland och inte av Nato). För sådan lön ska den skattebefrielse som följer av artikel X i Nato SOFA gälla. Bestämmelsen befriar dock inte sådan personal från beskattning i den stat i vilken hen är medborgare.
Artikel 7 punkt 2 gäller personal som är anställd vid ett allierat högkvarter, tillhör de kategorier som har fastställts av Nordatlantiska rådet och får lön av högkvarteret (det vill säga av Nato och inte av ett Natoland). Sådan lön ska vara befriad från beskattning.
Det kompletterande tilläggsprotokollet till PFF SOFA är ett avtal mellan Natos medlemsländer och de andra länder som deltar i PFF (Partnerskap för fred).
Avtalet infördes i 8 § IPL 2016 (SFS 2016:669) och är publicerat i SÖ 2016:19. Förarbeten finns i prop. 2015/16:152.
Enligt artikel II ska parterna tillämpa bestämmelserna i Parisprotokollet avseende verksamhet utförd av militära Natohögkvarter och deras militära och civila personal inom en parts territorium.
Värdlandsstödsavtalet är ett avtal mellan Sverige och Nato.
Avtalet infördes i 8 § IPL 2016 (SFS 2016:669) och är publicerat i SÖ 2016:18. Förarbeten finns i prop. 2015/16:152. Avtalet har endast punkter, inte artiklar.
Värdlandsstöd definieras som det civila och militära stöd som tillhandahålls i fredstid, vid nödlägen, kriser och konflikter av Sverige till allierade styrkor och organisationer, som befinner sig inom, är verksamma inom eller transiteras genom Sveriges territorium, territorialhav eller luftrum (punkterna 1.9 och 1.11).
Avtalet innebär bland annat att skattebefrielse för fysiska personer, som ingår i det som i avtalet definieras som styrka, ska beviljas i enlighet med bestämmelserna i Nato SOFA, PFF SOFA, det kompletterande tilläggsprotokollet till PFF SOFA och Parisprotokollet (punkt 6.4). Begreppet styrka definieras i punkt 1.1.
För en amerikansk styrka, styrkans personal och personalens anhöriga som befinner sig i Sverige inom ramen för avtalet den 5 december 2023 mellan Sverige och USA om försvarssamarbete (DCA-avtalet), ska privilegier i fråga om direkta skatter gälla i den utsträckning som anges i avtalet. Det gäller också leverantörer till den amerikanska styrkan i fråga om verksamhet inom ramen för avtalet, samt de som inom ramen för avtalet inrättar militära serviceverksamheter och utländska organisationer som bedriver sådana verksamheter (10 § IPL).
10 § IPL har införts genom SFS 2024:537 som trädde i kraft den 15 augusti 2024 enligt SFS 2024:575.
DCA-avtalet bygger vidare på och kompletterar tidigare statusavtal som Sverige och USA är parter till. Det finns i bilaga 4 (svensk originaltext) och bilaga 5 (engelsk originaltext) i prop. 2023/24:141.
I artikel 17 finns bestämmelser om skattebefrielse för enskilda.
Artikel 17 punkt 1 gäller skatt som avser lös egendom, bland annat på grund av köp eller överlåtelse.
Enligt artikel 17 punkt 2 ska den befrielse från inkomstskatt som avses i artikel X i Nato SOFA gälla för de personkategorier och inkomster som anges i punkten. Skattebefrielsen gäller fysiska personer som varken är svenska medborgare eller stadigvarande bosatta i Sverige. En medlem av styrkan eller en anhörig som är medborgare i både Sverige och Förenta staterna ska dock anses vara medborgare endast i Förenta staterna.