Uppgifter om en enskilds personliga eller ekonomiska förhållande i Skatteverkets verksamhet som avser lönegaranti omfattas (som utgångspunkt) av sekretess.

Det finns dessutom regler om dataskydd vid behandling av uppgifter i verksamhet som avser lönegaranti.

En egen självständig verksamhet

Skatteverkets verksamhet för lönegaranti är en egen självständig verksamhet inom Skatteverket enligt TF och OSL. Sekretess gäller därför mellan t.ex. beskattningsverksamheten och verksamheten för lönegaranti.

Sekretess i lönegarantiverksamhet

För uppgifter om en enskilds personliga eller ekonomiska förhållanden i Skatteverkets verksamhet om lönegaranti har sekretessbestämmelser införts i 28 kap. 13 a § OSL.

Sekretessens utformning

Skatteverket ska verkställa utbetalning av beslut eller underrättelse om lönegaranti. Skatteverket ska kontrollera beslut och underrättelse mot uppgifter som finns i andra verksamheter. Enligt 28 kap. 13 a § OSL gäller sekretess i Skatteverkets verksamhet som avser lönegaranti för uppgift om en enskilds personliga eller ekonomiska förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilda eller någon närstående till denne lider skada eller men.

Bestämmelsen innebär att uppgifter i Skatteverkets verksamhet om lönegaranti omfattas av sekretess med ett omvänt skaderekvisit. Utgångspunkten är att uppgifterna omfattas av sekretess.

Beslut och underrättelse i verksamhet om lönegaranti är offentliga

Beslut och andra ställningstagande, som t.ex. underrättelser enligt 11 § LGL, som har fattats av konkursförvaltare, rekonstruktörer och tillsynsmyndigheten är offentliga i Skatteverkets verksamhet om lönegaranti enligt 28 kap. 13 a andra stycket OSL (prop. 2024/25:11 s. 40).

Sekretessbrytande bestämmelse

Sekretessen enligt 28 kap. 13 a § OSL hindrar inte att en uppgift lämnas till en konkursförvaltare eller en rekonstruktör om den behövs för att ett beslut eller annat ställningstagande om lönegaranti ska kunna omprövas (28 kap. 13 b § OSL).

Om Skatteverket lämnar en uppgift till en konkursförvaltare eller en rekonstruktör, får myndigheten vid utlämnandet göra ett förbehåll som inskränker konkursförvaltarens eller rekonstruktörens rätt att lämna uppgiften vidare eller utnyttja den. Ett sådant förbehåll får dock inte innebära ett förbud att utnyttja uppgiften om den behövs för att förvaltaren eller rekonstruktören ska kunna fullgöra sina skyldigheter med anledning av konkursen eller företagsrekonstruktionen (28 kap. 13 b § andra stycket OSL).

Skatteverket ska kontrollera beslut och underrättelser från konkursförvaltaren, rekonstruktören eller tillsynsmyndigheten. Skatteverket har i dessa sammanhang en uppgiftsskyldighet till konkursförvaltaren, rekonstruktören eller tillsynsmyndigheten enligt 23 b § LGL. Det innebär att om Skatteverket efter en kontroll bedömer att beslutet eller underrättelsen kan vara felaktig ska uppgift skyndsamt lämnas till konkursförvaltaren, rekonstruktören eller tillsynsmyndigheten. Endast uppgift som kan antas ha särskild betydelse för en underrättelse enligt 12 § LGL eller en omprövning av beslut enligt 18 § LGL ska lämnas ut. Om uppgift, som har kontrollerats mot uppgifter inom lönegaranitverksamheten som anges i 23 a § LGL, omfattas av sekretess men kan lämnas ut med stöd av 28 kap. 13 b § OSL, ska Skatteverket först göra en intresseavvägning om uppgiften ska lämnas ut enligt 23 b § LGL Intresseavvägningen ska göras utifrån det integritetsintrång ett utlämnande medför för den enskilda mot behovet av information och vilken betydelse de aktuella uppgifterna kan antas ha för ett ärende om lönegaranti. Endast uppgifter som Skatteverket kan anta att det finns ett konkret behov av hos konkursförvaltaren, rekonstruktören eller tillsynsmyndigheten, som skulle kunna påverka utgången i ett lönegarantiärende, bör lämnas ut. ”Övervägande skäl” talar för att uppgiften ska lämnas (prop. 2024/25:11 s. 27). Med andra ord ska varje uppgift som kan ha betydelse för ett beslut eller en underrättelse om lönegaranti alltså inte lämnas, utan det krävs att uppgiften eller flera uppgifter sammanvägda kan antas ha särskild betydelse för ett ärende hos konkursförvaltaren, rekonstruktören eller tillsynsmyndigheten (prop. 2024/25:11 s. 27).

Denna uppgiftsskyldighet, som gäller vid kontroll av beslut och underrättelser, gäller även vid kontroll inför varje utbetalning av garantibelopp om Skatteverket bedömer att beslutet eller underrättelsen är felaktigt vid utbetalning av garantibelopp.

Verksamheten för lönegaranti behöver vissa uppgifter som finns i Skatteverkets beskattningsverksamhet för sin kontroll. Uppgifterna i beskattningsverksamheten omfattas som huvudregel av absolut sekretess (27 kap. 1 § OSL). Uppgiftsskyldigheten för beskattningsverksamheten regleras i Sdbf.

På begäran av Skatteverkets verksamhet för lönegaranti ska uppgifter som avses i 2 kap. 3 § lagen (2001:181) om behandling av uppgifter i Skatteverkets beskattningsverksamhet lämnas ut från beskattningsdatabasen (5 e § SdbF). Uppgifter ska dock endast lämnas ut i den utsträckning som behövs för myndighetens kontroll enligt lönegarantilagen.

Referenser på sidan

Lagar & förordningar

  • Förordning (2001:588) om behandling av uppgifter i Skatteverkets beskattningsverksamhet [1]
  • Lönegarantilag (1992:497) [1] [2] [3] [4] [5]
  • Offentlighets- och sekretesslag (2009:400) [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

Propositioner

  • Proposition 2024/25:11 Ökad kontroll vid utbetalning från den statliga lönegarantin [1] [2] [3]