Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar ärenden" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2017 | 159 träffar
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
det. I den mån det är möjligt och lämpligt bör myndigheten givetvis lämna svar på de frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Alla svar ska lämnas så snabbt som möjligt. Observera att skyldigheten att besvara förfrågan inte ersätter exempelvis institutet
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Part och företrädare / Behörig företrädare
på frågor om: vem som ska fullgöra uppgiftsskyldigheten enligt olika bestämmelser vem som får begära omprövning eller överklaga vem som får begära ut sekretessbelagda uppgifter vem som får utse ett ombud måste man veta vem som är behörig företrädare
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Behörighet att utbyta information
frågor vid internationella transaktioner). I sådana fall utövar rättsavdelningen funktionen behörig myndighet. När storföretagsavdelningen är behörig myndighet fördelas det operativa arbetet, det vill säga hanteringen av ärenden om informationsutbyte
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Skatteverkets utredningsansvar
Skatteverket har ett ansvar för att ärenden blir tillräckligt utredda. Hur utredningsskyldigheten ska fullgöras styrs av vilken typ av ärende det rör sig om och andra omständigheter i det enskilda fallet. Skatteverket ska se till att ärendena
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skatteverkets kommunikationsskyldighet / Vad innebär kommunikation?
. Detta mot bakgrund av 8 kap. 1 § SFF , som behandlar föreläggande. Så kort tid ska användas med stor försiktighet och först efter det att den enskilde informerats om behovet av ett snabbt svar. Vid en svarstid på fem dagar ska Skatteverket lägga till dagar
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Utan krav på oriktig uppgift
om uppgifter som ska ha orsakat att ett beslut har blivit felaktigt eller inte fattats inom tvåårsfristen . Ett uteblivet svar på ett föreläggande som har beslutats efter tvåårsfristen kan aldrig ha orsakat att ett beslut har blivit fel eller inte fattats
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Skadeståndsansvar för Skatteverket
regler om skadestånd i skatteförfarandelagen (SFL) som rör ärenden om betalningssäkring. Frågor om skadeståndsansvar kan också komma upp i samband med konkursärenden. Specialbestämmelser om konkursförvaltares och borgenärers skadeståndsansvar finns
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / 5 § ersättningslagen
§ första stycket lagen (1989:479) om ersättning för kostnader i ärenden och mål om skatt, m.m. (ErsL) ska ersättning, när den bestäms, minskas med annan ersättning som den skattskyldige har fått eller kan antas komma att få för samma kostnader enligt annan
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Förordning (2012:848) om administrativt samarbete inom Europeiska unionen i fråga om beskattning
. Organisation 3 § Skatteverket ska utse ett centralt kontaktkontor som ska ha huvudansvaret för kontakterna med andra medlemsstater i ärenden enligt lagen (2012:843) om administrativt samarbete inom Europeiska unionen i fråga om beskattning och denna förordning
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Myndighetsförordning (2007:515)
och myndighetschef, delegeringen av beslutanderätt inom myndigheten, handläggningen av ärenden och formerna i övrigt för verksamheten, 3. besluta en verksamhetsplan för myndigheten, 4. säkerställa att det vid myndigheten finns en intern styrning och kontroll