Filtrera på område
Sökresultat: "westling ärendet" | 2018 | 713 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets informationom tillåtelse i vissa fall för företag att förvara maskinläsbara medier m.m. utomlands
revisor (se punkt 2.1 ovan). 3.9 Skatteverkets hantering av en ansökan Om en ansökan enligt 7 kap. 4 § BFL inte innehåller tillräckliga uppgifter för att Skatteverket ska kunna fatta beslut i ärendet begär Skatteverket kompletterande uppgifter. 3.10
Saknas: westling
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL)
Bestämmelser om omprövning av Skatteverkets beslut finns i 66 kap. SFL. Möjligheten till omprövning och inom vilken tid det ska ske beror bl.a. på vem det är som har tagit initiativ till ärendet och om beslutet är till fördel eller till nackdel
Saknas: westling
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel
Skatteverket får normalt ompröva sina beslut till nackdel för den som beslutet gäller. Vissa beslut får dock inte omprövas till nackdel och andra beslut kräver att Skattverket kan visa att den som ärendet gäller har lämnat en oriktig uppgift.
Saknas: westling
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skatteverkets kommunikationsskyldighet / Kapitalbeskattning utan kommunikation
). Bestämmelsen innebär att beslut om slutlig skatt får fattas på grundval av kontrolluppgift om intäkter i inkomstslaget kapital utan att kontrolluppgiften har kommunicerats med den som ärendet gäller. Förutsättningen för detta är att det kan antas
Saknas: westling
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Olika former av beslut
, vilket kallas huvudsakligt beslut. Men ett slutligt beslut kan också innebära att myndigheten skiljer ärendet från sig utan att någon prövning av sakfrågan skett genom att ärendet avvisas, avskrivs eller överlämnas till annan myndighet. Gränsdragningen
Saknas: westling
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Föredragning av ett ärende
denna arbetsuppgift brukar kallas föredragande. Föredragning sker efter ärendets beredning och är speciellt angelägen i besvärliga eller omfattande ärenden. En anledning att ha föredragning av ett ärende kan också vara att beslut i ärendet ska fattas av flera
Saknas: westling
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skatteverkets kommunikationsskyldighet / Inhämta yttrande över uppgifter tillförda av annan
Skatteverket har en skyldighet att låta den som ett beslut gäller yttra sig över uppgifter som har tillförts ärendet av någon annan. Detta för att den som beslutet gäller ska känna till vilket underlag den beslutande myndigheten har tillgång
Saknas: westling
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Jävsgrunderna i förvaltningslagen
förvaltningslagen som träder i kraft den 1 juli 2018. Se sidans tidigare lydelse . Vad är jäv? Jäv är en omständighet som kan rubba förtroendet för att den som ska handlägga ärendet är opartisk. Även om det finns jäv, behöver det inte nödvändigtvis betyda
Saknas: westling
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Åtgärder om handläggningen försenas
parten om detta. I en sådan underrättelse ska Skatteverket redovisa anledningen till förseningen ( 11 § FL ). Skyldigheten gäller bara om ärendet inletts av en enskild part Underrättelseskyldigheten gäller alltså bara om ärendet har inletts av en enskild
Saknas: westling
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Överklagande av beslut om långsam handläggning
att pröva ett överklagande av avgörandet i ärendet ( 12 § andra stycket FL ). Det är alltså den instansordning som gäller för beslutet i huvudsaken som ska tillämpas också vid en överprövning av frågan om handläggningen har försenats i onödan
Saknas: westling