Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar aktiebolaget måste" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2022 | 42 träffar
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Part och företrädare / Behörig företrädare
vem som är behörig företrädare? Det är viktigt att veta vem som är behörig företrädare för den fysiska eller juridiska personen i olika situationer för att kunna svara på bl.a. frågor om: vem som ska fullgöra uppgiftsskyldigheten enligt olika bestämmelser vem som får
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Revision / I vilka syften får revision ske?
använda kassainventeringen för att granska att förutsättningar finns att fullgöra uppgiftsskyldigheten för 2021, är det ett annat syfte än i det ursprungliga revisionsbeslutet. Skatteverket måste då fatta ett tilläggsbeslut till revisionsbeslutet
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
:223), se prop. 2016/17:180 s. 291 . I serviceskyldigheten ingår bl.a. att Skatteverket måste lämna någon form av svar på en fråga, och att svaret ska lämnas utan onödigt dröjsmål (jfr 6 § andra stycket FL ). Skatteverket ska från fall till fall avgöra
Saknas: aktiebolaget
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Revision / Föreläggande inom revisionen
förelägga den som inte fullgör sina skyldigheter enligt 8–11 §§ SFL att fullgöra dem ( 41 kap. 12 § SFL ). Det innebär att ett föreläggande inom revisionen kan användas om den reviderade inte lämnar tillträde till verksamhetslokalerna och revisionen måste
Saknas: aktiebolaget
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Serviceskyldighetens omfattning
:180 s. 291 ). Frågor till Skatteverket ska vara i direkt läsbar form Skatteverket svarar enbart på frågor som är direkt tillgängliga för myndigheten. Det ligger inte inom ramen för serviceskyldigheten ( 6 § FL ) eller kravet på tillgänglighet ( 7 § FL
Saknas: aktiebolaget
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
av att ärendet avslutas inom rimlig tid. Skatteverket ska noga pröva om det behövs innan verket inhämtar något yttrande genom remiss. Skatteverket får inte slentrianmässigt remittera frågor. Behovet av remiss avgörs av utredningsläget i ärendet ( prop. 2016/17
Saknas: aktiebolaget
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Ombud, representant, grupphuvudman samt mottagare som ingått socialavgiftsavtal / Ombud för beskattningsbar person som inte är etablerad inom landet
eller ett fast etableringsställe i Sverige och inte heller är stadigvarande bosatt eller stadigvarande vistas här ( 1 kap. 15 § ML ). Läs mer om begreppen etablerad , utländsk och beskattningsbar person. Vilka utländska beskattningsbara personer måste
Saknas: aktiebolaget
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
, var godtagbar. Fallet gällde en återkallelse av ett tillstånd att bedriva fondkommissionsrörelse och det kommunicerade materialet bestod av en elva sidor lång granskningspromemoria exklusive bilagor ( JO 1988/89 s. 333 ). Ett svar måste beaktas Om den enskilda
Saknas: aktiebolaget
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Kupongskatt
på omständigheterna, avse annan aktör. För att föreläggandet ska ställas till rätt person som måste därför hänsyn tas till de omständigheter som beskrivs för Avstämningsbolag, värdepappersfonder och specialfonder . Särskild längd över utdelningsberättigade
Saknas: svar
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Tolkning och översättning
ska vara begripligt innebär att det ska vara anpassat så att mottagaren bör kunna förstå. Kravet på klarspråk gäller både det skriftliga och det muntliga ( prop. 2008/09:153 s. 32 och 48 ). Avvikelser från bestämmelserna i språklagen måste göras i lag
Saknas: aktiebolaget