Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar and" | 2017 | 775 träffar
/ Vägledning / 2017 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Prismetoder / Nettomarginalmetoden (TNMM)
frågor i detta sammanhang om tillgångarna ska värderas till marknadsvärde, bokfört värde eller till ett justerat bokfört värde. Det finns inget givet svar på denna fråga utan det gäller att hitta det mått som är mest tillförlitligt. Andra vinstindikatorer
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Land-för-land-rapportering (CbCR/DAC 4) / Vad är land-för-land-rapportering?
). För att underlätta ett enhetligt införande av land-för-land-rapporteringen har OECD tagit fram en modellagstiftning. OECD publicerar också frågor och svar om land-för-land-rapporteringen på sin webbplats www.oecd.org. Dessa svar är förtydliganden och syftar
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Var finns stöd för informationsutbyte? / EU-direktivet om handräckning i skatteärenden
kan vara ett förhandsbesked i en gränsöverskridande skattefråga . Skatteverkets ställningstaganden är undantagna från utbytet. Detsamma gäller verkets skriftliga svar på anonyma frågor som inte avser en specifik skattskyldig person. Enligt den nya 7 c § avses
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Uppgifter om finansiella konton (FATCA och CRS/DAC 2) / FATCA / Identifiering av rapporteringspliktiga konton / Gemensamma bestämmelser vid granskning av konton
ett elektroniskt formulär med frågor som kontohavaren ska svara på. Kontohavaren görs uppmärksam på att svar lämnas på heder och samvete t.ex. genom att det krävs att hen bockar i en ruta med sådan upplysning. Slutligen får kunden underteckna de lämnade uppgifterna
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Uppgifter om finansiella konton (FATCA och CRS/DAC 2) / CRS och DAC 2 / Identifiering av rapporteringspliktiga konton / Gemensamma bestämmelser vid granskning av konton
fylla i själv. Detta innebär att banken t.ex. kan skicka ett elektroniskt formulär med frågor som kontohavaren ska svara på och med uppmaning om att denna även själv ska fylla i de länder där kontohavaren har skatterättslig hemvist i. Kontohavaren görs
/ Vägledning / 2017 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Tolkning av skatteavtal
den gemensamma partsavsikten. Domstolens praxis ger inte något svar på hur dessa bestämmelser, som gäller tolkning av mellanstatliga avtal i allmänhet, principiellt förhåller sig till den allmänna tolkningsregeln i skatteavtal. Underlaget för bedömningen
/ Vägledning / 2017 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Omsättning / När är en vara eller tjänst omsatt?
som helhet. Odlarna fick därmed endast en indirekt nytta av organisationens tjänster. Domstolen ansåg därför att det inte fanns något direkt samband mellan den årliga avgiften och de fördelar som tillföll varje odlare ( 102/86, Apple and Pear
/ Vägledning / 2017 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Regelverk / Den svenska korrigeringsregeln
förutsatte att avtalsförhållandena och marknadssituationen klarlades. Försäljningen av råolja från SIPC till Svenska Shell hade skett på cif-villkor (cost, insurance and freight) i den meningen att SIPC hade svarat för frakt och försäkring av den sålda oljan
/ Vägledning / 2017 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Skattskyldighet / Tidpunkten för skattskyldighetens inträde
över egendomen som om han eller hon var ägare till den, även om någon äganderättsövergång i rättslig mening inte förekommit ( C-320/88, Shipping and Forwarding Enterprise Safe ). Tolkningen av leveransbegreppet Skatteverket anser att leveransbegreppet i ML ska
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / HFD 2016 ref. 57 – Tolkning av skatteavtal
. Den reviderade kommentaren bygger på uttalanden som gjordes i punkterna 85–89 i en OECD-rapport (The Taxation of Income Derived from Entertainment, Artistic and Sporting Activi-ties) som hade godkänts av rådet den 27 mars 1987. Högsta förvaltningsdomstolen säger