Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut ansågs ansågs bolaget ska" | 2021 | 933 träffar
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skönsmässiga beslut om skatter och avgifter
, är det viktigt att Skatteverket dokumenterar hur verket har utrett anledningen till returen. Vad är det Skatteverket beslutar om? I beslut om slutlig skatt ska Skatteverket fastställa underlaget för att ta ut skatt eller avgift och även bestämma storleken
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Saken i skatteförfarandet
rättslig klassificering eller argumentation är däremot inte tillräckligt för att ett nytt efterbeskattningsbeslut ska få meddelas (RÅ 1986 ref. 116). Ändring av talan i domstol Den som har överklagat ett beslut till domstol får enligt huvudregeln inte ändra
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Åtgärder efter ett domstolsavgörande avseende beskattning
: instansordningsprincipen Ett bolag, som bl.a. hade påförts skattetillägg, hade upplösts efter en underskottskonkurs. Förvaltningsrätten och kammarrätten ansåg att det upplösta bolaget saknade rättslig handlingsförmåga och därför inte hade rätt att överklaga Skatteverkets
/ Vägledning / 2021 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
genom vilken en åtgärd har upphävts eller ändrats. Det är Skatteverket som genom sin partsroll har denna möjlighet. Vem har rätt att överklaga beslut om förrättningskostnader hos Kronofogden? Det har tidigare ansetts oklart vem som ska vara klagandens
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Handläggning vid domstol / Ändring av talan
som anskaffats för företagsledarens privata bruk. Denna grund visade sig under processen inte längre vara hållbar. Skatteverket hävdade då i stället att bolaget inte hade avdragsrätt eftersom förlusten inte var verklig. Högsta förvaltningsdomstolen ansåg
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Kronofogdemyndigheten (KFM) har inte ansetts ha rätt att överklaga ett tingsrättsavgörande rörande förrättningskostnader hos KFM
att den som överklagar ett beslut av KFM inte har någon motpart i domstolen (prop. 1995/96:115 s. 85). Vidare erinrades om att KFM normalt ska avge ett eget yttrande i samband med att ett överklagande skickas över till tingsrätten (17 kap. 3 § UF). I övrigt gällde
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Jämförbarhetsanalys
att nettomarginaler inom interkvartilspannet om 1,1 till 4,7 procent skulle kunna godtas. Kammarrätten ansåg att stor vikt måste läggas vid att koncernen och bolaget vid sin prissättning haft uppfattningen att en nettomarginal på 2 procent var armlängdsmässig
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Immateriella tillgångar
till hög avkastning och är därför ofta av stor betydelse. Att bestämma vem som ska ha rätt till inkomst och avkastning från de immateriella tillgångarna blir en viktig fråga. Immateriella tillgångar i OECD:s riktlinjer (kapitel VI) Syftet med kapitel
/ Vägledning / 2021 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursansökningsförfarandet / Tvistiga fordringar i ett konkursmål
mål fann Europadomstolen att Sverige hade brutit mot Artikel 6 p.1 i Europakonventionen. En omständighet av betydelse var att såväl dåvarande länsrätt som kammarrätt ansåg att bolaget saknade rätt att överklaga besluten om upptaxering med motivering
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Finansiella transaktioner
om något som betecknas som lån ska anses vara ett lån. B.2 Att identifiera de kommersiella och finansiella relationerna. B.3 De ekonomiskt relevanta särdragen för faktiska finansiella transaktioner. Ska något som betecknas som lån anses vara ett lån? (p. 10.4–10.13