Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut ansågs bör" | Förvaltningsrätt & förfarande | Ställningstaganden | Alla | 13 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Skatteverkets fortsatta handläggning i tryckerimomsärendena efter Högsta domstolens beslut i mål nr Ö 2708-15
följdändringsbeslut mot tryckeriernas kunder. Vid bedömningen av oskälighetsrekvisitet ansåg domstolen att det inte fanns någon grund för slutsatsen att det skulle vara omöjligt eller orimligt svårt att få ersättning från tryckeriet för den felaktigt betalda momsen
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Skatteförfarandelagens bestämmelser ska tillämpas på handläggning av ärenden om befrielse från betalningsskyldighet enligt 60 kap. 1 § skatteförfarandelagen
och överklagande gäller. Den som beslutet gäller kan begära omprövning eller överklaga beslutet inom den s.k. sexårsfristen. Skatteverket ska efter ett överklagande göra en s.k. obligatorisk omprövning innan överklagandet överlämnas till regeringen. Ett beslut
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Juridiska personer som har upplösts efter likvidation
efter det att den juridiska personen blivit upplöst? 6) Kan en upplöst juridisk person begära omprövning av eller överklaga ett beslut om skatt? Vem är då behörig att företräda den upplösta juridiska personen? I det följande redogörs i huvudsak för vad som gäller
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Återförvisning/överlämnande av mål till Skatteverket för fortsatt handläggning
utan att uttryckligen undanröja underinstansernas beslut och utan att återförvisa målet. Vad bör Skatteverket vidta för åtgärder i sådana situationer? 3. Gällande rätt m.m. Om en fråga har avgjorts av allmän förvaltningsdomstol får skatteverket med några undantag
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Behöver beslutsfattarens namn alltid anges i underrättelser om beslut enligt förvaltningslagen?
att utelämna beslutsfattarens och föredragandens namn i en underrättelse om ett beslut enligt förvaltningslagen. Följande omständigheter bör bl.a. beaktas om det gäller ett betungande beslut för den enskilde, om beslutet avser ett betydande belopp, om ärendet
Saknas: ansågs
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Behöver beslutsfattarens namn anges i underrättelser om beslut enligt förvaltningslagen?
Detta ställningstagande ska inte längre tillämpas. Det ersätts av Skatteverkets ställningstagande 2022-10-02, dnr. 8-1934769 . En översyn av ställningstagandet pågår med anledning av Justitieombudsmannens beslut den 10 maj 2022, dnr 3869-2019 . 1
Saknas: ansågs
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Hur ska omprövnings- och överklagandetiden beräknas för ett beslut om mervärdesskatt som avser en redovisningsperiod som sträcker sig över två beskattningsår?
(tremånadersredovisning) kan sträcka sig över två beskattningsår. Det gäller vanligtvis om räkenskapsåret avslutas vid en annan tidpunkt än den 31 mars, 30 juni, 30 september eller 31 december. För beslut om mervärdesskatt räknas omprövnings- och överklagandetiden
Saknas: ansågs
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Överklagbarheten av Skatteverkets beslut enligt avgiftsförordningen (1992:191)
för att ett sådant beslut ska överklagas till regeringen blir slutsatsen att Skatteverkets beslut enligt 23 § avgiftsförordningen bör få överklagas till den länsrätt inom vars domkrets beslutande enhet inom Skatteverket är belägen (jfr 14 § 2 st. lagen (1971:289
Saknas: ansågs
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Underrättelse om ett beslut om en kortare redovisningsperiod för mervärdesskatt
1 Sammanfattning Beslut om kortare redovisningsperiod för mervärdesskatt på den deklarationsskyldiges begäran ska underrättas denne. Underrättelse om ett sådant beslut ska ske genom att ett registerutdrag expedieras. Beslut om kortare
Saknas: ansågs
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Utgör Skatteverkets åtgärd att begära indrivning hos Kronofogdemyndigheten enligt 20 kap. skattebetalningslagen (1997:483,SBL) ett överklagbart beslut?
. partsbesked och är därmed inte överklagbara. 2 Bakgrund och frågeställning Fråga har uppkommit om Skatteverkets åtgärder att restföra och snabbrestföra skattefordran samt att sänka restföringsgränsen respektive underlåta restföring utgör överklagbara beslut
Saknas: ansågs