Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar ansågs bör" | Skattebetalning & borgenärsarbete | 2015 | 87 träffar
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbevakningen / Förvaltning och tillsyn / Förvaltning av ett konkursbo
kan befullmäktiga en annan person att utföra vissa åligganden, t.ex. sluta avtal eller föra talan i rättegång på boets vägnar. Förvaltaren bör dock alltid själv ta ställning till mera betydelsefulla frågor. Vidare får förvaltaren inte delegera frågor som innefattar
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbeslutet / Rättegångskostnader
till redan före rättegången ( NJA 1962 s. 658 ). Återkallelse efter betalning, kvittning av konkursfordran När Skatteverket återkallar en konkursansökan bör frågor om hur rättegångskostnaderna ska hanteras sällan uppkomma. I många fall beror återkallelsen
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursförhandlingen / Betalning och andra konkurshinder
) var rådande praxis sådan att en konkursansökan ansågs innebära ett sådant säkerställande av en fordran som avsågs i SPL. Högsta domstolens majoritet ansåg att lagstiftarens resonemang inte vara helt invändningsfritt men förklarade trots det att anledning
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Ackord, företagsrekonstruktion och lönegaranti / Företagsrekonstruktion och offentligt ackord / Offentligt ackord
. I det aktuella fallet hade dock en tillsynsman förordnats för att säkerställa ackordet. Mot bakgrund av att tillsynsmannen inte förmått rekonstruktionsgäldenären att betala i enlighet med ackordet ansåg rätten att gäldenären på ett uppenbart sätt hade försummat
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Internationell insolvensrätt / EU:s insolvensförordning
har sina huvudsakliga intressen (centre of main interests, ”COMI”) ( artikel 3.1 insolvensförordningen ). I förordningens ingress anges att COMI bör motsvara platsen där gäldenären vanligtvis förvaltar sina intressen och därför är fastställbar för tredje man ( skäl 13
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbevakningen / Återvinning i konkurs och ställande av säkerhet / Förutsättningar för att återvinna rättshandlingar till ett konkursbo
hade fakturerat. Ägaren till bolaget hade även varit verksam i konkursbolaget under tiden före konkursen. Hovrätten ansåg att ägaren borde ha förstått att konkursbolaget var på obestånd och att överbetalningarna var otillbörliga ( HovR VS 2014-06-05 i mål T 1999
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningsansvar för annans skatter och avgifter / Associationsrättslig lagstiftning / Aktiebolagslagen
de åtgärder som kunde begäras för att återställa den kritiska kapitalbrist som utlöst ansvarsperioden. De ansågs därmed inte ha varit försumliga ( NJA 2012 s. 858 ). I ett annat mål ansåg HD att en ledamot som avgått under ansvarsperioden inte var ansvarig
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningsansvar för annans skatter och avgifter / Företrädaransvar / Underliggande fordran / Överskjutande ingående mervärdesskatt eller punktskatt
för mycket ingående mervärdesskatt eller punktskatt ( 59 kap. 14 § SFL ). Bestämmelsen tillkom därför att ansvarsbestämmelsen för underlåten betalning av mervärdesskatt i 1968 års mervärdesskattelag inte ansågs gälla vid underlåtenhet att betala belopp vid återkrav
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Kronofogdemyndigheten (KFM) har inte ansetts ha rätt att överklaga ett tingsrättsavgörande rörande förrättningskostnader hos KFM
ut av svaranden kommer kostnaderna att stanna på staten. Bedömningar I det aktuella fallet är det oklart varför ett nytt E-mål registrerades mot M och vilket stöd KFM ansåg sig ha för att ta ut ny grundavgift. Bestämmelserna i UB och FAK bygger
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Medansvar för styrelseledamot enligt 25 kap. 18 § ABL. Vid fastställandet av ”kritiska tidpunkten” har skälig tid för färdigställande av kontrollbalansräkning i visst fall bedömts vara längre än en månad men kortare än två månader
från den 1 februari 2004. Hovrätten ansåg emellertid att styrelsen dessförinnan borde ha sammanträtt för att göra en analys av bolagets ekonomiska ställning. M ansågs därmed ha varit försumlig (jfr. 25 kap. 18 § tredje stycket ABL). SKATTEVERKETS KOMMENTARER