Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut ansågs bedömdes bolaget" | 2023 | 764 träffar
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Åtgärder efter ett domstolsavgörande avseende beskattning
: instansordningsprincipen Ett bolag, som bl.a. hade påförts skattetillägg, hade upplösts efter en underskottskonkurs. Förvaltningsrätten och kammarrätten ansåg att det upplösta bolaget saknade rättslig handlingsförmåga och därför inte hade rätt att överklaga Skatteverkets
/ Vägledning / 2023 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Skattetillägg / Befrielse från skattetillägg / Omständigheter utanför deklarationen / Svår rättslig fråga
. Skatteverket ansåg att bolaget skulle påföras arbetsgivaravgifter eftersom förmånen inte hade riktats till ”hela personalen”. Kammarrätten ansåg att bolaget inte skulle påföras arbetsgivaravgifter på beloppet och ändrade därför Skatteverkets beslut
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Aktiebolag / Förbjudna lån / Civilrättsliga regler om låneförbud
i det aktuella fallet hade betecknats som en ”extra utdelning”. Utbetalningen hade inte föregåtts av något beslut om vinstutdelning enligt 18 kap. ABL och något samtycke till vinstutdelning hade inte inhämtats från den andre aktieägaren i bolaget. Det utbetalade
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilda regler för olika slag av tillgångar / Värdepapper som ägs av juridiska personer / Gränsdragning mellan kapitaltillgång och lagertillgång
gemensamt. Man ansåg vidare att det är en grundläggande förutsättning för investmentföretag att de sysslar med förvaltning. Om omsättningen blir för stor förlorar företaget sin status som investmentföretag. Så ansågs emellertid inte vara fallet i det företag
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Investmentföretag
). I ett förhandsbesked ansåg Skatterättsnämnden att ett investmentföretags handel med derivat, som företaget uppgav uteslutande skulle göras för att säkra värdet på värdepappersfortföljen, inte förtog bolaget dess status av investmentföretag ( SRN 2006-12-22 , se
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
för frågan, om det fanns formella förutsättningar för eftertaxering. HFD ansåg således att det fanns grund för eftertaxering. I båda rättsfallen hade Skatteverket fattat beslut i enlighet med de lämnade deklarationsuppgifterna. Efter Skatteverkets utredning
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Jämförbarhetsanalys
. Skatteverket ansåg att kostnaderna ingick i det beräknade inköpspriset för varorna medan bolaget ansåg att kostnaderna avsåg en produktanpassning utifrån specifika krav på den svenska marknaden. Bruttovinstmarginalen hade hämtats från en jämförelse med bolagets
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Skadeståndsansvar för Skatteverket
eller att låta bli att överklaga ett beslut kan ses som en brist i orsakssambandet (se t.ex. beslut av JK 2015-03-27, dnr 584-14-40 , EU-domstolens dom den 24 mars 2009, Danske Slagterier mot Förbundsrepubliken Tyskland, C-445/06 , punkt 58–64, samt NJA 2013 s
/ Vägledning / 2023 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Hantera en begäran om att ta del av en allmän handling / Pröva en begäran om att ta del av en allmän handling
utgick i sin bedömning helt och hållet från vad bolaget hade uppgett att det skulle göra med personuppgifterna. Värt att notera är också att uppgifterna hos Kungliga Tekniska högskolan inte heller bedömdes vara strukturerade på så sätt att behandlingen
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Fåmansföretag och fåmanshandelsbolag / Utdelning och kapitalvinst / Utomståenderegeln
har upphört att vara ett fåmansföretag. Företaget upphörde att vara fåmansföretag under den femåriga tidsfristen. Med hänsyn till syftet med bestämmelserna i 57 kap. IL och särskilt utomståenderegeln så ansåg Skatterättsnämnden att det saknas anledning