Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar ansågs behöver" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2018 | 65 träffar
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
och det felaktiga beslutet ansågs därför vara brutet och efterbeskattningsbeslutet undanröjdes. Även om domen förtydligade vissa frågor kring begreppet oriktig uppgift och hur orsakssambandet skulle bedömas så fanns det samtidigt en oklarhet i hur begreppet
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Dokumentationsskyldighet / Personalliggare / Personalliggare på byggarbetsplatser / Byggherrens skyldigheter
är inte definierat i skatteförfarandelagen. Regeringen anför i propositionen att det inte finns tillräckliga skäl att i lag definiera begreppet. Det ansågs tämligen vedertaget och definierat i plan- och bygglagen ( prop. 2014/15:6 s.42 ). Enligt den definitionen
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Skadeståndsansvar för Skatteverket
, och att flertalet av förvaltningslagens centrala bestämmelser därför inte blir tillämpliga i sådana ärenden. JK ansåg bl.a. att det är den som begär skadestånd som ska visa förutsättningarna för sin begäran. Någon skyldighet för myndigheten att på egen hand utreda
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / 5 § ersättningslagen
och" försäkringsbolaget, varför aktiebolaget ansågs ha rätt till kostnadsersättning. Skatteverket överklagade länsrättens dom. Kammarrätten biföll överklagandet då vad som framkommit i målet inte gav "tillräckligt stöd för annan slutsats än att överenskommelsen
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Föreläggande / Utformning av föreläggande och hur föreläggandet följs
kan delgivning användas. Svar på föreläggande Det finns inte några särskilda bestämmelser om hur ett svar på ett föreläggande ska lämnas. Däremot får Skatteverket avgöra hur en uppgift ska lämnas . Det betyder att bestämmelsen i 24 § FL om muntligt svar
Saknas: ansågs
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Tillsyn och kontrollbesök / Kontrollbesök för torg- och marknadshandel
på platsen utgör näringsverksamhet eller inte. Skatteverket får i det avseendet ställa de frågor om verksamheten som behöver ställas. Var får kontrollbesök göras? Kontrollbesök som avser torg- och marknadshandel får bara göras där sådan handel bedrivs ( 42
Saknas: ansågs
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Revision / Föreläggande inom revisionen
för granskningen eller inte ger revisorn möjlighet att kontrollera kopia av upptagning eller i övrigt inte ger revisorn den hjälp som behövs vid revisionen , t.ex. genom att inte beskriva rutiner eller svara på löpande frågor under revisionen. Ett föreläggande
Saknas: ansågs
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
remittera frågor. Behovet av remiss avgörs av utredningsläget i ärendet och det måste alltid övervägas om det inte finns någon enklare och smidigare metod för att få de önskade uppgifterna. Solfjäders- eller kedjeremiss Om Skatteverket behöver inhämta
Saknas: ansågs
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Skatteverkets utredningsansvar
de uppgifter som lämnats i ärendet. Verket kan göra detta genom att t.ex. ställa frågor och påpeka brister till den enskilda ( 23 § tredje stycket FL ). I praktiken styrs alltså Skatteverkets utredningsinsatser av vilken typ av ärende som det gäller
Saknas: ansågs
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Lagen om ömsesidig handräckning i skatteärenden
, men övriga bestämmelser om förelägganden och revision i 41, 44, 45 och 47 kap. SFL ansågs vara tillämpliga på förelägganden och revisioner enligt de nya reglerna utan att några ändringar behövde göras. Inte heller reglerna om kontrollbesök i 42 kap. SFL
Saknas: svar