Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut ansågs bolaget ska torde" | Alla | 3942 träffar
/ Vägledning / 2019 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
. Högsta domstolen ansåg att rättskraftens omfattning när det gäller annat än exekutionsrättsliga frågor i viss mån ska avgöras efter ändamålsöverväganden. När det gäller invändningar mot verkställighet som skulle ha kunnat framföras i själva utsökningsmålet
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
alltså att ändras. Tidsfrister för överklagan Huvudregeln är att ett överklagande av Kronofogdens beslut ska göras inom tre veckor från delgivningen, om inte laga förfall visas ( 18 kap. 7 § UB) . För Skatteverkets del kan det bli aktuellt att överklaga
/ Vägledning / 2018 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
. Vem har rätt att överklaga beslut om förrättningskostnader hos Kronofogden? Det har tidigare ansetts oklart vem som ska vara klagandens motpart vid överklagande av förrättningskostnader (Skatteverket eller Kronofogden). Genom ett beslut från Högsta domstolen
/ Vägledning / 2017 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
är att ett överklagande av Kronofogdens beslut ska göras inom tre veckor från delgivningen, om inte laga förfall visas ( 18 kap. 7 § UB) . För Skatteverkets del kan det bli aktuellt att överklaga t.ex. ett beslut om hävande eller annan rättelse av utmätning
/ Vägledning / 2021 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
genom vilken en åtgärd har upphävts eller ändrats. Det är Skatteverket som genom sin partsroll har denna möjlighet. Vem har rätt att överklaga beslut om förrättningskostnader hos Kronofogden? Det har tidigare ansetts oklart vem som ska vara klagandens
/ Vägledning / 2022 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
från det att hen delgavs ett beslut om sakutmätning. Huvudregeln gäller även fortsättningsvis för gäldenären, d.v.s. hen ska normalt överklaga fördelnings- och utbetalningsbeslut inom tre veckor från dagen för beslutet. Undantagsbestämmelsen aktualiseras endast
/ Vägledning / 2023 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
från det att hen delgavs ett beslut om sakutmätning. Huvudregeln gäller även fortsättningsvis för gäldenären, d.v.s. hen ska normalt överklaga fördelnings- och utbetalningsbeslut inom tre veckor från dagen för beslutet. Undantagsbestämmelsen aktualiseras endast
/ Vägledning / 2024 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
överklagande av förrättningskostnader. Förslaget har ännu inte lett till lagstiftning. Tidsfrister för att överklaga Huvudregeln är att ett överklagande av Kronofogdens beslut ska göras inom tre veckor från delgivningen av beslutet, om inte laga förfall visas
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Kronofogdemyndigheten (KFM) har inte ansetts ha rätt att överklaga ett tingsrättsavgörande rörande förrättningskostnader hos KFM
att den som överklagar ett beslut av KFM inte har någon motpart i domstolen (prop. 1995/96:115 s. 85). Vidare erinrades om att KFM normalt ska avge ett eget yttrande i samband med att ett överklagande skickas över till tingsrätten (17 kap. 3 § UF). I övrigt gällde
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningsansvar för annans skatter och avgifter / Delägare i svenskt handelsbolag / Invändningar mot betalningsansvar
kontrahent till bolaget kan ha att ställa på fullgörandet av en avtalsförpliktelse. HFD ansåg därför att staten i sin roll som skatteborgenär – på liknande grunder som HD tidigare anfört i NJA 1989 s. 519 rörande tillämpningen av 2 kap. 18 § HBL