Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut ansågs bolaget ska" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2016 | 197 träffar
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skönsmässiga beslut om skatter och avgifter
om skönsbeskattning Bestämmelser om skönmässiga beslut om skatter och avgifter finns i 57 kap. SFL. Där finns bl.a. bestämmelser om hur skönsbeskattning ska ske när en deklaration inte har lämnats in ( 57 kap. 1 § SFL ) en deklaration har lämnats in men det finns
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Saken i skatteförfarandet
överklagandet av det tidigare ärendet. Om ansökan beviljas helt ska domstolen avskriva målet på grund av att klagandens talan i sin helhet blivit tillgodosett genom Skatteverkets beslut. Om ansökan endast delvis beviljas ska domstolens prövning av överklagandet
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Åtgärder efter ett domstolsavgörande avseende beskattning
att läggas till grund för de nya bedömningar som skulle göras med anledning av återförvisningen. Återförvisningsbeslutet ansågs därför vara överklagbart ( RÅ 2004 ref. 15 ). I ett mål om företrädaransvar ansåg Högsta förvaltningsdomstolen att kammarrätten
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Handläggning vid domstol / Ändring av talan
hävdade då i stället att bolaget inte hade avdragsrätt eftersom förlusten inte var verklig. Högsta förvaltningsdomstolen ansåg inte att detta innebar en ändring av talan och uttalade följande ( RÅ 2003 ref. 15 ): Målet i Regeringsrätten gäller
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
ansåg således att det fanns grund för eftertaxering. I båda rättsfallen hade Skatteverket fattat beslut i enlighet med de lämnade deklarationsuppgifterna. Efter Skatteverkets utredning och beslut visade det sig att det hade lämnats en oriktig uppgift
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Bevissäkring / Eftersökande och omhändertagande av handlingar
med stöd av 45 kap. 4 § SFL , då beslut om tvångsrevision krävs, innebär detta att problem som leder till att en akut åtgärd är nödvändig ska uppkomma vid genomförandet av själva tvångsrevisionen, dvs. vid genomförandet av de delar där ett beslut enligt 45
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Ersättning för ombudskostnader / Begränsningar i rätten till ersättning
eller enligt Europakonventionen. Dåvarande Länsrätten avslog först deras ansökan. Kammarrätten fastställde länsrättens beslut och Högsta förvaltningsdomstolen vägrade slutligen prövningstillstånd. Europadomstolen, som inte ansåg att de svenska domstolarnas
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Undantag från kontroll / Undantag av handlingar från granskning
dock inte att advokaters klientmedelskonton generellt ska undantas från kontroll. Övriga uppgifter om kontona, dvs. andra uppgifter än de som rör klientuppdrag, är inte självklart skyddsvärda. Skatteverket bör därför utforma beslut om tredjemansrevision
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Ersättning för ombudskostnader / Rätten till ersättning
än vad som är nödvändigt. Det framgår också av RÅ 2002 ref. 56 där ersättningsyrkandet gällde ombudets resor till huvudmannens kontor (215 369 kr), sakkunnigutlåtande (233 054 kr) och konsultation med sakkunnig (42 500 kr). Högsta förvaltningsdomstolen ansåg
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Hovr ÖN - Konkursansökan mot utländskt bolag med filial i Sverige
efter att konkursansökan lämnades in ansåg hovrätten att tingsrätten varit behörig att ta upp konkursansökan mot bolaget antingen med tillämpning av artikel 3.2 i insolvensförordningen (självständigt territoriellt förfarande) eller enligt artikel 3.3 (sekundärt