Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut ansågs efterbeskattningsbeslut ska" | Alla | 8468 träffar
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / När efterbeskattning inte får beslutas
handläggning ska Skatteverket följa förvaltningsrättens beslut och fatta ett nytt efterbeskattningsbeslut i samma sak. Om Skatteverket anser att beslutet om återförvisning är fel kan Skatteverket överklaga återförvisningsbeslutet, förutsatt att beslutet
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / När efterbeskattning inte får beslutas
som utredningen omfattade. Ett beslut med en bristfällig motivering ska ändras, inte ersättas Ett beslut till nackdel för den som beslutet gäller, och som meddelas efter tvåårsfristen i 66 kap. 21 § SFL, är alltid att anse som ett efterbeskattningsbeslut
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / När efterbeskattning inte får beslutas
som utredningen omfattade. Ett beslut med en bristfällig motivering ska ändras, inte ersättas Ett beslut till nackdel för den som beslutet gäller, och som meddelas efter tvåårsfristen i 66 kap. 21 § SFL, är alltid att anse som ett efterbeskattningsbeslut
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / När efterbeskattning inte får beslutas
med en bristfällig motivering ska ändras, inte ersättas Ett beslut på Skatteverkets initiativ till nackdel för den som beslutet gäller, och som meddelas efter tvåårsfristen i 66 kap. 21 § SFL, är att anse som ett efterbeskattningsbeslut (se RÅ 1998 not. 106 samt
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / När efterbeskattning inte får beslutas
till Skatteverket för ny eller fortsatt handläggning ska Skatteverket följa förvaltningsrättens beslut och fatta ett nytt efterbeskattningsbeslut i samma sak. Om Skatteverket anser att beslutet om återförvisning är fel kan Skatteverket överklaga
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / När efterbeskattning inte får beslutas
till Skatteverket för ny eller fortsatt handläggning ska Skatteverket följa förvaltningsrättens beslut och fatta ett nytt efterbeskattningsbeslut i samma sak. Om Skatteverket anser att beslutet om återförvisning är fel kan Skatteverket överklaga
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / När efterbeskattning inte får beslutas
motivering ska ändras, inte ersättas Ett beslut till nackdel för den som beslutet gäller, och som meddelas efter tvåårsfristen i 66 kap. 21 § SFL, är att anse som ett efterbeskattningsbeslut (se RÅ 1998 not. 106 samt Skatteverkets ställningstagande
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / När efterbeskattning inte får beslutas
omfattade. Ett beslut med en bristfällig motivering ska ändras, inte ersättas Ett beslut på Skatteverkets initiativ till nackdel för den som beslutet gäller, och som meddelas efter tvåårsfristen i 66 kap. 21 § SFL, är ett efterbeskattningsbeslut (se RÅ 1998
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / När efterbeskattning inte får beslutas
omfattade. Ett beslut med en bristfällig motivering ska ändras, inte ersättas Ett beslut på Skatteverkets initiativ till nackdel för den som beslutet gäller, och som meddelas efter tvåårsfristen i 66 kap. 21 § SFL, är ett efterbeskattningsbeslut (se RÅ 1998
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Särskilda avgifter – beslut / Skattetillägg / Vid oriktig uppgift och skönsbeskattning
under vilken tidsperiod ett beslut om skattetillägg kunde meddelas. När ska beslut om skattetillägg normalt meddelas? Ett beslut om att ta ut ett skattetillägg på grund av oriktig uppgift eller skönsbeskattning ska som huvudregel meddelas senast under det andra året