Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar ansågs fråga ska torde" | 2021 | 1351 träffar
/ Vägledning / 2021 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
att rättskraftens omfattning när det gäller annat än exekutionsrättsliga frågor i viss mån ska avgöras efter ändamålsöverväganden. När det gäller invändningar mot verkställighet som skulle ha kunnat framföras i själva utsökningsmålet, så ansåg HD
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Frågor om mervärdesskatt i anknytning till EG-domen Stockholm Lindöpark AB, C-150/99
förslag på avgörande på de frågor SRN hade ställt. Där besvarade GA uttryckligen SRN:s fråga ommöjligheten att kräva utgående skatt när ett företag inte kunnat debitera utgående skatt med, att för att ingående skatt ska kunna dras av ska utgående skatt
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Vad ska dras av som utgift? / Kostnader för anställda / Avdrag för arbetsgivarens kostnader
En arbetsgivare kan ha olika utgifter i egenskap av arbetsgivare, till exempel löner, förmåner och kostnadsersättningar, men även vinstdelning. Sådana utgifter ska dras av som kostnad. Löner och förmåner Löner, ersättningar och förmåner
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
sådana brister att den inte kunde läggas till grund för en tillförlitlig beskattning skulle efterbeskattning åsättas efter skönsmässiga grunder. Bevisning Eftersom det är fråga om efterbeskattning och oriktig uppgift är det Skatteverket som ska bevisa
/ Vägledning / 2021 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningsansvar för annans skatter och avgifter / Delägare i svenskt handelsbolag / Invändningar mot betalningsansvar
intressen genom att åberopa alla relevanta omständigheter i fråga om bolagets förpliktelse. Undantag från bundenheten torde dock gälla för en bolagsman som avgått ur bolaget eller som av annan anledning saknat möjlighet att företräda bolaget i tvisten
/ Vägledning / 2021 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbeslutet / Rättegångskostnader
försätts i konkurs. Det händer därför att konkursbeslut upphävs på grund av att statens konkursfordran helt eller delvis har försvunnit. Även här får frågan om vem som ska stå för konkurskostnaderna avgöras med hänsyn till om det är fråga om nya
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Skatteflykt och verklig innebörd / Skatteflyktslagen / Förutsättningar för att tillämpa skatteflyktslagen / Strida mot syftet
till den verksamhet som tidigare bedrevs det allmännyttiga bolaget. 2 § 5 mom. SIL och dåvarande 9 § första stycket lag (1960:63) om förlustavdrag ansågs inte vara tillämpliga på förfarandet. Högsta förvaltningsdomstolen ansåg inte att en taxering på grundval
/ Vägledning / 2021 / Punktskatter & trafikskatter / Naturgrusskatt
knutet till den fastighet där grustäkten var belägen, ansågs grustäktsverksamheten ha skett för annat ändamål än markinnehavarens husbehov ( RÅ 1997 not. 23 ). För att brytning ska anses ske för markinnehavarens husbehov får gruset alltså endast användas
/ Vägledning / 2021 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningsansvar för annans skatter och avgifter / Företrädaransvar / Företrädare för juridiska personer vid ansökan om företrädaransvar / Legal företrädare
han sig inte vara styrelseledamot. Ingenting i målet utom A:s egna invändningar – talar för att han inte fått Bolagsverkets underrättelse om registrering. HFD ansåg vid en sammantagen bedömning att A inte gjort sannolikt att han inte var styrelseledamot i bolaget ( HFD 2015 not. 47
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Ändamålskravet / Ändamålskravet består av tre delar
och särskilt uppmärksammas barns och ungas rätt till kultur. Se mer om de kulturpolitiska målen i ”Tid för kultur” ( prop. 2009/10:3 , s. 26–32). För att det ska vara fråga om det allmännyttiga ändamålet kultur brukar det krävas att verksamheten är inriktad