Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar ansågs fråga torde" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2015 | 87 träffar
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
som skattefri. Något hinder för eftertaxering ansågs inte finnas. Skatteverkets bedömning av en viss fråga ett tidigare beskattningsår eller beskattningsperiod påverkar således varken den enskildes uppgiftsskyldighet eller orsakssambandet. Skatteverkets
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
det. Alla svar ska lämnas så snabbt som möjligt. Observera att skyldigheten att besvara förfrågan inte ersätter exempelvis institutet förhandsbesked enligt lagen (1998:189) om förhandsbesked i skattefrågor . Den som vänder sig till en myndighet med en fråga
Saknas: ansågs torde
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Fråga om omprövning skett på skattskyldigs initiativ eller om skattemyndighet beslutat om eftertaxering
efter utgången av året efter taxeringsåret och efter utgången av ett år från den dag deklarationen kom in. Kammarrätten ansåg att skattemyndigheten inte haft skäl att eftertaxeringsvis vägra avdrag och undanröjde myndighetens beslut att "genom eftertaxering
Saknas: svar torde
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / När efterbeskattning inte får beslutas
ett efterbeskattningsbeslut som uppenbart oskäligt vara mycket begränsade. Detta eftersom det i sådana fall endast är fråga om en omdisponering av den skattskyldiges totala beskattning över tiden. Det torde endast komma ifråga att en efterbeskattning i följdändringsfallen
Saknas: svar
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Föreläggande / Utformning av föreläggande och hur föreläggandet följs
utan vite och bevis om att så skett. Svar på föreläggande Det finns inte några särskilda bestämmelser om hur ett svar på ett föreläggande ska lämnas. Däremot får Skatteverket avgöra hur en uppgift ska lämnas . Det betyder att eftersom det inte finns
Saknas: ansågs torde
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Tillsyn och kontrollbesök / Kontrollbesök för torg- och marknadshandel
Skatteverket får göra kontrollbesök för att identifiera den som bedriver torg- och marknadshandel. Det finns begränsningar i vad som får kontrolleras, var kontrollen får ske och vilka frågor som får ställas vid besöken. Syftet med kontrollbesök
Saknas: ansågs torde
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Vitesföreläggande / Utformning av vitesföreläggande och hur föreläggandet följs
att bryta mot vitesförbudet i 44 kap. 3 § SFL ( 8 kap. 2 § SFF ). Svar på föreläggande Det finns inte några särskilda bestämmelser om hur ett svar på ett föreläggande ska lämnas. Däremot får Skatteverket avgöra hur en uppgift ska lämnas . Det betyder
Saknas: ansågs torde
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Undantag från kontroll / Undantag av handlingar från granskning
av handlingar som skulle styrka advokatfirmans egen beskattning. HFD fann att uppgifter om klienters namn och adress samt om arvode och eventuella utlägg inte kan anses omfattas av undantaget från att lämna uppgifter enligt föreläggandet. Däremot ansåg domstolen
Saknas: svar
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Ersättning för ombudskostnader / Rätten till ersättning
precisering av ett framställt ersättningsyrkande torde dock ofta kunna utkrävas för att myndigheten ifråga ska kunna ta ställning till om yrkandet är skäligt. Avser ärendet eller målet flera olika materiella eller formella frågor är det lämpligt
Saknas: svar
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / AVSLUTAS 2020 Det statliga förvaltningssystemet / Regeringen och Regeringskansliet
för Regeringskansliet). I Statsrådsberedningen är följande personalkategorier chefstjänstemän: statssekreterarna förvaltningschefen rättschefen chefen för kansliet för samordning av EU-frågor chefstjänstemannen för krishantering personaldirektören. Vidare
Saknas: ansågs torde