Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar ansågs" | Förvaltningsrätt & förfarande | Vägledning | 2018 | 52 träffar
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
och det felaktiga beslutet ansågs därför vara brutet och efterbeskattningsbeslutet undanröjdes. Även om domen förtydligade vissa frågor kring begreppet oriktig uppgift och hur orsakssambandet skulle bedömas så fanns det samtidigt en oklarhet i hur begreppet
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Var finns stöd för informationsutbyte? / EU-direktivet om handräckning i skatteärenden
anser att även verkets beslut om tonnagebeskattning kan vara ett förhandsbesked i en gränsöverskridande skattefråga . Skatteverkets ställningstaganden är undantagna från utbytet. Detsamma gäller verkets skriftliga svar på anonyma frågor som inte avser
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Dokumentationsskyldighet / Personalliggare / Personalliggare på byggarbetsplatser / Byggherrens skyldigheter
är inte definierat i skatteförfarandelagen. Regeringen anför i propositionen att det inte finns tillräckliga skäl att i lag definiera begreppet. Det ansågs tämligen vedertaget och definierat i plan- och bygglagen ( prop. 2014/15:6 s.42 ). Enligt den definitionen
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Skadeståndsansvar för Skatteverket
, och att flertalet av förvaltningslagens centrala bestämmelser därför inte blir tillämpliga i sådana ärenden. JK ansåg bl.a. att det är den som begär skadestånd som ska visa förutsättningarna för sin begäran. Någon skyldighet för myndigheten att på egen hand utreda
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
på en förfrågan, och att svaret ska lämnas utan onödigt dröjsmål ( 6 § FL ). Skatteverket ska från fall till fall avgöra i vilken omfattning och på vilket sätt frågor från enskilda ska besvaras. I den mån det är möjligt och lämpligt bör Skatteverket lämna svar
Saknas: ansågs
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Föreläggande / Utformning av föreläggande och hur föreläggandet följs
kan delgivning användas. Svar på föreläggande Det finns inte några särskilda bestämmelser om hur ett svar på ett föreläggande ska lämnas. Däremot får Skatteverket avgöra hur en uppgift ska lämnas . Det betyder att bestämmelsen i 24 § FL om muntligt svar
Saknas: ansågs
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Tillsyn och kontrollbesök / Kontrollbesök för torg- och marknadshandel
Skatteverket får göra kontrollbesök för att identifiera den som bedriver torg- och marknadshandel. Det finns begränsningar i vad som får kontrolleras, var kontrollen får ske och vilka frågor som får ställas vid besöken. Syftet med kontrollbesök
Saknas: ansågs
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Vitesföreläggande / Utformning av vitesföreläggande och hur föreläggandet följs
om minimitid inte i dessa fall ( 8 kap. 1 § SFF ). Ett föreläggande som förenas med vite ska delges Ett föreläggande som har förenats med vite enligt 44 kap. 1 eller 2 § SFL gäller omedelbart och ska delges den som föreläggandet gäller ( 17 kap. 4 § SFF ). Svar
Saknas: ansågs
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Revision / Föreläggande inom revisionen
för granskningen eller inte ger revisorn möjlighet att kontrollera kopia av upptagning eller i övrigt inte ger revisorn den hjälp som behövs vid revisionen , t.ex. genom att inte beskriva rutiner eller svara på löpande frågor under revisionen. Ett föreläggande
Saknas: ansågs
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Ombud, representant, grupphuvudman samt mottagare som ingått socialavgiftsavtal / Representant för säljaren vid distansförsäljning (LTS, LAS och LSE)
och i övrigt företräda säljaren i frågor som gäller skatt enligt dessa lagar. Underlag för kontroll av skatteredovisningen ska finnas tillgängligt hos representanten ( 16 a § första stycket LTS , 15 a § första stycket LAS , 4 kap. 9 a § första stycket LSE
Saknas: ansågs