Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar ansökningar följdfrågor ärenden" | Förvaltningsrätt & förfarande | Vägledning | 2018 | 17 träffar
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
på en förfrågan, och att svaret ska lämnas utan onödigt dröjsmål ( 6 § FL ). Skatteverket ska från fall till fall avgöra i vilken omfattning och på vilket sätt frågor från enskilda ska besvaras. I den mån det är möjligt och lämpligt bör Skatteverket lämna svar
Saknas: ansökningar följdfrågor
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
på innehållet. Att endast underrätta om materialet innebär alltså inte att Skatteverket har fullgjort sin kommunikationsplikt. En huvudregel för alla slags ärenden Skyldigheten att kommunicera gäller som huvudregel för alla beslut som kan aktualiseras
Saknas: ansökningar följdfrågor
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Part och företrädare / Behörig företrädare
vem som är behörig företrädare för den fysiska eller juridiska personen i olika situationer för att kunna svara på frågor om: vem som ska fullgöra uppgiftsskyldigheten enligt olika bestämmelser vem som får begära omprövning eller överklaga vem som får begära
Saknas: ansökningar följdfrågor
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
remittera frågor. Behovet av remiss avgörs av utredningsläget i ärendet och det måste alltid övervägas om det inte finns någon enklare och smidigare metod för att få de önskade uppgifterna. Solfjäders- eller kedjeremiss Om Skatteverket behöver inhämta
Saknas: ansökningar följdfrågor
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Tillsyn och kontrollbesök / Kontrollbesök för torg- och marknadshandel
följdfrågor i syfte att bringa klarhet i om den som står på platsen verkligen är någon annan än den som bedriver handeln. Frågor för att reda ut om det är en näringsverksamhet Skatteverket kan ha ett behov av att reda ut om den verksamhet som bedrivs
Saknas: ansökningar ärenden
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Skatteverkets utredningsansvar
Skatteverket har ett ansvar för att ärenden blir tillräckligt utredda. Hur utredningsskyldigheten ska fullgöras styrs av vilken typ av ärende det rör sig om och andra omständigheter i det enskilda fallet. Sidan har skrivits om på grund av den nya
Saknas: ansökningar följdfrågor
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Resning och återställande av försutten tid
fall kan Skatteverket ompröva även frågor som en domstol har avgjort. Skatteverket får också ompröva på eget intiativ till fördel för den enskilda utan tidsbegränsning. Resning – rätta till beslut med fel och ta hänsyn till nya omständigheter En domstol
Saknas: följdfrågor svar
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skatteverkets kommunikationsskyldighet / Inhämta yttrande över tilltänkta nackdelsbeslut
i laga ordning till följd av bristande kommunikation kan få betydande verkningar. Ansökningar Rätten att yttra sig före avgörandet gäller även i ärenden som har initierats av den enskilde, t.ex. i ärenden om begäran om omprövning eller ansökan om t.ex
Saknas: följdfrågor svar
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Behörighet att utbyta information
svar på externa frågor vid internationella transaktioner). Enligt Skatteverkets arbetsordning ansvarar rättsavdelningen för detta utbyte. När storföretagsavdelningen är behörig myndighet fördelas det operativa arbetet, det vill säga hanteringen
Saknas: ansökningar följdfrågor
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skatteverkets kommunikationsskyldighet / Vad innebär kommunikation?
ska användas med stor försiktighet och först efter det att den enskilde informerats om behovet av ett snabbt svar. Vid en svarstid på fem dagar ska Skatteverket lägga till dagar för postgång och för helger. Den enskilde bör alltså alltid få minst fem
Saknas: ansökningar följdfrågor