Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar arbete avyttra rutarbetet ska" | Skattebetalning & borgenärsarbete | 2020 | 40 träffar
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skatteavdrag och egeninbetalning / Ersättning för arbete / På vilka ersättningar ska skatteavdrag göras? / Ersättningar som jämställs med ersättning för arbete
Ersättningar som räknas som ersättning för arbete Det finns ett antal olika slag av ersättningar som inte utgör ersättning för arbete men som ska jämställas med ersättning för arbete. På dessa ersättningar ska därför utbetalaren alltid göra
Saknas: rutarbetet svar
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skatteavdrag och egeninbetalning / Ersättning för arbete / Hur beräknas skatteavdraget? / Skattereduktion för förmån av rot- och rutarbete ska räknas in
200). Eftersom det är en löpande förmån ska den allmänna skattetabellen användas. Skatteavdrag enligt tabell kan då beräknas till 8 282 kronor. Efter reducering med 50 procent av värdet av rutarbetet blir skatteavdraget 7 282 kronor (8 282 kronor - 50
Saknas: avyttra svar
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Borgenärsutredning / Arbete med borgenärsutredning / Grundläggande förutsättningar för utredning
informationsinhämtning ska vara relevant för någon av de arbetsuppgifter som ingår i Skatteverkets borgenärsroll. Möjligheten att inhämta kompletterande information från gäldenären förutsätter frivillig medverkan. Handläggaren kan alltså inte kräva svar eller annan
Saknas: avyttra rutarbetet
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skatteavdrag och egeninbetalning / Ersättning för arbete / Hur beräknas skatteavdraget? / Värdering av förmåner
Huvudregeln är att förmåner ska värderas enligt inkomstskattelagens regler vid beräkningen av skatteavdrag. Värderingen av bostadsförmåner vid beräkningen av skatteavdrag skiljer sig dock från värderingen vid beskattningen. Huvudregel: följer
Saknas: avyttra rutarbetet
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbevakningen / Förvaltning och tillsyn / Förvaltning av ett konkursbo
gäldenären i viktigare frågor. Domstolen utser förvaltare När ett beslut om konkurs meddelas ska tingsrätten snarast utse en eller flera förvaltare att ta hand om skötseln av konkursboet (1 kap. 3 § samt 2 kap. 24 § KonkL). TSM ska höras innan förvaltare
Saknas: avyttra rutarbetet
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skuldsanering och nedsättning av fordran / Skuldsanering / Vem kan få skuldsanering?
är hänvisade till konkurs eller företagsrekonstruktion. För att en gäldenär som tidigare har beviljats skuldsanering ska kunna få skuldsanering en andra gång krävs det särskilda skäl ( 10 § NSksanL ). I förhållande till 2006 års skuldsaneringslag innebär
Saknas: rutarbetet svar
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbeslutet / Rättegångskostnader
Om domstolen avslår eller avvisar Skatteverkets konkursansökan eller om Skatteverket återkallar konkursansökan är huvudregeln att staten ska betala motpartens rättegångskostnader. I vissa situationer kan domstolen göra en annan bedömning. Om högre
Saknas: avyttra rutarbetet
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbevakningen / Fordringarna i konkursen
. Det är mycket viktigt att hålla isär de olika kategorierna. Konkurskostnader När någon har försatts i konkurs så uppkommer det alltid vissa kostnader för det fortsatta förfarandet. Konkurslagen ger en uttömmande uppräkning av de kostnader som alltid ska betalas så långt
Saknas: rutarbetet svar
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Borgenärsutredning / När uppkommer en fordran? / Fordringar vid insolvens
efter konkursutbrottet. För att en massafordran ska finnas krävs i princip att konkursboet trätt in i anställningsavtalet ( NJA 1979 s. 253 ). Dock är det numera särskilt reglerat att lön för arbete som utförts senare än en månad efter konkursbeslutet är att se
Saknas: avyttra rutarbetet
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningsansvar för annans skatter och avgifter / Företrädaransvar / Företrädare för juridiska personer vid ansökan om företrädaransvar / Legal företrädare
( prop. 2002/03:128 s. 24 f. ). Frågan om vem som är företrädare ska bedömas utifrån objektivt konstaterbara omständigheter. Att legala företrädare för en juridisk person ska anses vara företrädare i den mening som avses i reglerna om företrädaransvar
Saknas: avyttra rutarbetet