Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar arbete bör två" | Inkomstskatt | EU-författningar | 2024 | 26 träffar
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Praktisk vägledning om den lagstiftning som gäller i EU och i EES
och situationer där en person arbetar i två eller fler medlemsstater samt vissa kategorier av arbetstagare, exempelvis offentligt anställda. Fastställandet av ”bosättning” har betydelse särskilt när det gäller icke- yrkesverksamma personer och arbete som bedrivs
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Rådets förordning 1141/2014 om stadgar för och finansiering av europeiska politiska partier och europeiska politiska stiftelser
, och för att underlätta deras arbete, bör det införas en särskild europeisk rättslig ställning för europeiska politiska partier och deras anknutna europeiska politiska stiftelser. (8) En myndighet för europeiska politiska partier och europeiska politiska stiftelser (nedan
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1238 av den 20 juni 2019 om en paneuropeisk privat pensionsprodukt (PEPP-produkt)
ett första underkonto skapas i samband med att denne ingår ett PEPP-avtal. (35) För att möjliggöra en problemfri övergång för PEPP-sparinstitut bör skyldigheten att tillhandahålla PEPP-produkter med underkonton för åtminstone två medlemsstater tillämpas
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / RÅDETS DIREKTIV (EU) 2017/1852 av den 10 oktober 2017 om skattetvistlösningsmekanismer i Europeiska unionen
av skattetvister som garanterar rättssäkerhet och ett företagsvänligt investeringsklimat för att åstadkomma rättvisa och effektiva skattesystem i unionen. Genom tvistlösningsmekanismerna bör det också skapas ett harmoniserat och öppet ramverk för lösning av tvister
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Rådets förordning (EG) nr 1435/2003 av den 22 juli 2003 om stadga för europeiska kooperativa föreningar (SCE-föreningar)
som inte är avnämare eller av tredje man som drar fördel av kooperativens verksamhet eller utför arbete för deras räkning. (10) En europeisk kooperativ förening (nedan kallad ”SCE-förening”) bör ha som huvudsakligt mål att tillgodose sina medlemmars behov
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV (EU) 2016/2341 av den 14 december 2016 om verksamhet i och tillsyn över tjänstepensionsinstitut
). Eftersom ytterligare ändringar ska göras, bör det direktivet av tydlighetsskäl omarbetas. (2) På den inre marknaden bör tjänstepensionsinstitut ha möjlighet att bedriva verksamhet i andra medlemsstater, samtidigt som en hög skydds- och säkerhetsnivå
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 883/2004 av den 29 april 2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen
om samordning av de sociala trygghetssystemen (Text av betydelse för EES och Schweiz) AVDELNING I ALLMÄNNA BESTÄMMELSER Artikel 1 Definitioner I denna förordning används följande beteckningar med de betydelser som här anges: a) arbete som anställd: en verksamhet
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EG) 987/2009 av den 16 september 2009 om tillämpningsbestämmelser till förordning (EG) nr 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen
fall, lagstiftningen i den medlemsstat vars tillämpning först begärdes om personen utför arbete i två eller flera medlems stater. ▼B 2. Om två eller flera medlemsstaters institutioner eller myndigheter har skilda uppfattningar om vilken institution
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 2002/83/EG av den 5 november 2002 om livförsäkring
som avser direkt livförsäkring och om ändring av direktiven 79/267/EEG och 90/619/EEG (tredje livförsäkringsdirektivet) ( 6 ) har undergått flera och omfattande ändringar. För att skapa klarhet i samband med senare ändringar bör direktiven arbetas om. (2
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV (EU) 2017/1132 av den 14 juni 2017 om vissa aspekter av bolagsrätt (kodifiering)
av arbete med de nationella registren under rapporteringsperioder. I enlighet med de allmänna rättsprinciper som är gemensamma för alla medlemsstater bör tidsfristen på 21 dagar förlängas i fall av force majeure. (34) Om kommissionen beslutar att utveckla