Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar arbete behöver företag tre" | 2015 | 670 träffar
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Ändamålskravet / Ändamålskravet består av tre delar
. Innebörden kan skilja sig från allmänt språkbruk Att ett begrepp inte behöver ha samma innebörd enligt allmänt språkbruk som det har i 7 kap. IL framgår av ett avgörande från Högsta förvaltningsdomstolen. Frågan här var om fritids- och daghemsverksamhet
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Sammanställning nr 6 med frågor och svar i anledning av reglerna om omvänd skattskyldighet för mervärdesskatt inom byggsektorn
Frågor och svar (B) – omvänd skattskyldighet för mervärdesskatt inom byggsektorn vid arbete på och i byggnader, dnr 131 101180-17/111 , ställningstagandet Frågor och svar (C) – omvänd skattskyldighet för mervärdesskatt inom byggsektorn vid arbete
/ Vägledning / 2015 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Skattskyldighet / Omvänd skattskyldighet / Byggsektorn / Vilka tjänster omfattas?
och bortforsling av byggavfall omfattas emellertid inte av begreppet byggstädning. Se Skatteverkets ställningstagande Sammanställning nr 6 med frågor och svar i anledning av reglerna om omvänd skattskyldighet för mervärdesskatt inom byggsektorn . Uthyrning
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Vad ska dras av som utgift? / Kostnader för anställda / Avdrag för arbetsgivarens kostnader
tandvård eftersom det är en skattepliktig förmån. Kostnader vid arbete utomlands Kostnader för en anställds sjuk- och hälsovård samt läkemedel utomlands är avdragsgilla om kostnaderna har uppkommit i samband med arbete utomlands ( 16 kap. 22 § andra stycket
/ Vägledning / 2015 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Skatteplikt och undantag / Undantag från skatteplikt / Utbildning / Begreppet utbildning
när t.ex. följande tre förutsättningar är uppfyllda. Underentreprenören får i uppdrag att ta hand om hela den självständiga delen av ett ämne, t.ex. branschkunskap inom ramen för en yrkesutbildning. Underentreprenören åtar sig att ansvara för samtliga delar
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Utan krav på oriktig uppgift
förelägga den som är eller kan antas vara uppgiftsskyldig enligt 15–35 kap. SFL att lämna uppgifter som verket behöver för att kunna kontrollera skyldigheten ( 37 kap. 6 § SFL ). Den som inte följer ett sådant föreläggande kan efterbeskattas med stöd av 66
/ Vägledning / 2015 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattebefriade användningsändamål / Andra användningsändamål
skattebefrielsen? I 6 a kap. LSE anges förutsättningar och begränsningar för skattebefrielsen, men däremot anges inte hur skattebefrielsen åstadkoms. Detta regleras i stället i de följande tre kapitlen i LSE. Den som är skattskyldig får del av sin skattebefrielse
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Uttrycket inte endast tillfälligt vid omvänd skattskyldighet för mervärdesskatt inom byggsektorn
och tillhandhåller tjänster som framdragning av ledningar samt installation av fjärrvärmecentraler i fastigheter. Skatteverket har i skrivelse 2007-06-26, dnr 131 409443-07/111, sammanställt ett antal frågor och svar avseende säljarens och köparens status
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Riktlinjer, avdragsrätt för sponsring
verksamheter. Vid utgifter för forskning och utveckling samt personalkostnad krävs inte heller direkt motprestation. Storleken på företaget kan enligt Skatteverkets uppfattning påverka bedömningen om sponsringen är avdragsgill eller inte. I ett mindre företag
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (2008:814) om statligt stöd till kreditinstitut
. Avslutande bestämmelser 1 § Kreditinstitut och företag som avses i 1 kap. 2 § ska lämna de uppgifter till regeringen och stödmyndigheten som de behöver för sin verksamhet enligt denna lag. 2 § Riksbanken, Riksgäldskontoret och Finansinspektionen ska