Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar arbete behöver frågeställningar företag" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2017 | 48 träffar
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Föreläggande / Utformning av föreläggande och hur föreläggandet följs
kan delgivning användas. Svar på föreläggande Det finns inte några särskilda bestämmelser om hur ett svar på ett föreläggande ska lämnas. Däremot får Skatteverket avgöra hur en uppgift ska lämnas . Det betyder att bestämmelsen i 14 § FL om muntligt svar
Saknas: frågeställningar företag
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Land-för-land-rapportering (CbCR/DAC 4) / Vad är land-för-land-rapportering?
av 2017. Svenska företag i berörda koncerner ska också lämna underrättelser till Skatteverket, bl.a. om vilket företag i koncernen som lämnar land-för-land-rapporten. Reglerna bygger på OECD:s standard och EU-direktiv Inom OECD har det pågått ett arbete
Saknas: frågeställningar
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Utan krav på oriktig uppgift
Skatteverket får förelägga den som är eller kan antas vara uppgiftsskyldig enligt 15–35 kap. SFL att lämna uppgifter som verket behöver för att kunna kontrollera skyldigheten ( 37 kap. 6 § SFL ). Den som inte följer ett sådant föreläggande kan efterbeskattas
Saknas: frågeställningar
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
) och ett beslut om efterbeskattning ( 66 kap. 27 § 1 a–1 b SFL ) är att Skatteverket i det första fallet inte behöver bevisa att en oriktig uppgift har lämnats och att det finns ett orsakssamband mellan den oriktiga uppgiften och det felaktiga eller uteblivna
Saknas: frågeställningar företag
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Revision / Den reviderades skyldigheter vid revision
enbart elektroniskt får det anses föreligga svårighet att granska dessa på annan plats om de inte enkelt kan kopieras eller tas med. Hos större och medelstora företag med omfattande räkenskapsmaterial får det i regel anses svårt att genomföra
Saknas: frågeställningar svar
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Föreläggande / Föreläggande om att lämna uppgift
att göra det ( 37 kap. 4 § SFL ). Om det är en deklarationsskyldig person som inte har lämnat en deklaration ska ett föreläggande i stället göras med stöd av bestämmelsen i 37 kap. 2 § SFL . Kommande utbetalningar av ersättning för arbete Skatteverket får
Saknas: frågeställningar svar
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / När efterbeskattning inte får beslutas
ett riktigt efterbeskattningsbeslut ( RÅ 2004 ref. 51 ). Tidsaspekten spelar en väsentlig roll. Omständigheter av betydelse kan i vissa fall även vara att den oriktiga uppgiften rör en komplicerad eller ovanlig frågeställning och någon gång kan också
Saknas: arbete svar
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Dokumentationsskyldighet / Personalliggare / Uppgifter som ska föras in i en personalliggare
om detta inte försvårar Skatteverkets kontroll (5 § SKVFS 2015:06 ). Undantag: näringsidkaren själv, företagsledare i fåmansföretag och fåmanshandelsbolag samt familjekretsen En enskild näringsidkare behöver inte anteckna uppgifter om egna arbetspass i personalliggaren
Saknas: frågeställningar svar
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Deklarationer och uppgiftslämnande / Arbetsgivardeklaration avslutas
). En skriftlig upplysning räcker om man inte betalt ut ersättning eller gjort skatteavdrag Den registrerade behöver inte lämna någon arbetsgivardeklaration för redovisningsperioder om det inte har betalas ut någon ersättning eller gjorts skatteavdrag
Saknas: frågeställningar frågor
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Dokumentationsskyldighet / Kassaregister / Vem ska använda kassaregister?
Ett företag som i sin näringsverksamhet säljer varor eller tjänster mot kontant betalning eller mot betalning med kontokort ska, med vissa undantag, använda ett kassaregister. Vem omfattas av skyldigheten att använda ett kassaregister? För att man
Saknas: frågeställningar svar