Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar arbete företag sammanställa" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2021 | 64 träffar
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Ombud, representant, grupphuvudman samt mottagare som ingått socialavgiftsavtal / Representant för säljaren vid distansförsäljning (LTS, LAS och LSE)
och i övrigt företräda säljaren i frågor som gäller skatt enligt dessa lagar. Underlag för kontroll av skatteredovisningen ska finnas tillgängligt hos representanten ( 16 a § första stycket LTS , 15 a § första stycket LAS , 4 kap. 9 a § första stycket LSE
Saknas: arbete sammanställa
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Serviceskyldighetens omfattning
specialkompetens inom ett visst område tillhandahåller åt privatpersoner eller företag. Skatteverket är inte skyldigt att svara på frågor på ett sätt som förutsätter att verket först gör en omfattande rättsutredning. Det kan då vara motiverat att hänvisa
Saknas: sammanställa
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Föreläggande / Utformning av föreläggande och hur föreläggandet följs
finnas behov av bevis om att den som har förelagts har nåtts av föreläggandet kan delgivning användas. Svar på föreläggande Det finns inte några särskilda bestämmelser om hur ett svar på ett föreläggande ska lämnas. Däremot får Skatteverket avgöra
Saknas: företag sammanställa
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
eller från någon enskild (remiss) ( 26 § FL ). Möjligheten att hämta in information gäller alltså i förhållande till kommuner, regioner, andra myndigheter, organisationer, företag eller andra enskilda. Befogenheten att använda remiss följer redan av utredningsansvaret i 23
Saknas: arbete sammanställa
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Rapporteringspliktiga arrangemang (DAC 6) / Vem ska lämna uppgifter? / Rådgivare ska i första hand lämna uppgifter
på när rådgivare är uppgiftsskyldiga i Sverige. Exempel: en rådgivare har starkare anknytning till ett annat EU-land Företag A, med hemvist i EU-land A, har ett fast driftställe i Sverige. Det svenska fasta driftstället tillhandahåller rådgivning som i sin helhet
Saknas: sammanställa
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Land-för-land-rapportering (CbCR/DAC 4) / Vad är land-för-land-rapportering?
( prop. 2016/17:47 s. 1 ). OECD publicerar ytterligare vägledning löpande OECD publicerar frågor och svar om land-för-land-rapporteringen på sin webbplats www.oecd.org i ett dokument som heter ”Guidance on the Implementation of Country-by-Country
Saknas: arbete sammanställa
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Dokumentationsskyldighet / Personalliggare / Personalliggare på byggarbetsplatser / Byggherrens skyldigheter
och ingår samtidigt entreprenadavtal med förvärvarna av marken. Enligt Skatteverket framstår det som helt klart att ett företag som exploaterar ett markområde och säljer fastigheter med nyckelfärdiga hus är att betrakta som byggherre enligt 1 kap. 4 § PBL
Saknas: sammanställa
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Uppgifter om finansiella konton (FATCA och CRS/DAC 2) / FATCA / Identifiering av rapporteringspliktiga konton / Gemensamma bestämmelser vid granskning av konton
signatur (se under kontohavaren ska lämna ett intygande på sidan om CRS och DAC 2). Detta innebär att banken t.ex. kan skicka ett elektroniskt formulär med frågor som kontohavaren ska svara på. Kontohavaren görs uppmärksam på att svar lämnas på heder
Saknas: arbete företag
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Uppgifter om finansiella konton (FATCA och CRS/DAC 2) / CRS och DAC 2 / Identifiering av rapporteringspliktiga konton / Gemensamma bestämmelser vid granskning av konton
dokument som utfärdats i något av de länder som finns på OECDs lista. På OECD:s webbportal för automatiskt informationsutbyte (www.oecd.org/tax/automatic-exchange) finns listan publicerad tillsammans med Frågor och Svar till ytterligare vägledning
Saknas: arbete företag
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Ombud, representant, grupphuvudman samt mottagare som ingått socialavgiftsavtal / Ombud för beskattningsbar person som inte är etablerad inom landet
inte om de är etablerade i ett annat nordiskt land. Vilka företag räknas som utländska beskattningsbara personer? En utländsk beskattningsbar person är en beskattningsbar person som inte är etablerad i Sverige, d.v.s. inte har sätet för sin ekonomiska verksamhet
Saknas: arbete sammanställa