Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar arbete fråga livränta två" | Alla | 5934 träffar
/ Vägledning / 2017 / Inkomstskatt / Tjänst / Vad får man avdrag för? / Övriga utgifter / Advokat- och rättegångskostnader
? Svar: Nej, den som driver en process för att få en ny anställning kan inte få avdrag för advokat- och rättegångskostnader. Sådana kostnader bedöms som sådana utgifter för att söka nytt arbete , som inte är avdragsgilla. Exempel: avdrag vid process om ny
/ Vägledning / 2018 / Inkomstskatt / Tjänst / Vad får man avdrag för? / Övriga utgifter / Advokat- och rättegångskostnader
? Svar: Nej, den som driver en process för att få en ny anställning kan inte få avdrag för advokat- och rättegångskostnader. Sådana kostnader bedöms som sådana utgifter för att söka nytt arbete , som inte är avdragsgilla. Exempel: avdrag vid process om ny
/ Vägledning / 2019 / Inkomstskatt / Tjänst / Vad får man avdrag för? / Övriga utgifter / Advokat- och rättegångskostnader
- och rättegångskostnaderna? Svar: Nej, den som driver en process för att få en ny anställning kan inte få avdrag för advokat- och rättegångskostnader. Sådana kostnader bedöms som sådana utgifter för att söka nytt arbete , som inte är avdragsgilla. Exempel: avdrag vid process
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Tjänst / Vad får man avdrag för? / Övriga utgifter / Advokat- och rättegångskostnader
- och rättegångskostnaderna? Svar: Nej, den som driver en process för att få en ny anställning kan inte få avdrag för advokat- och rättegångskostnader. Sådana kostnader bedöms som sådana utgifter för att söka nytt arbete , som inte är avdragsgilla. Exempel: avdrag vid process
/ Vägledning / 2024 / Inkomstskatt / Tjänst / Vad får man avdrag för? / Övriga utgifter / Advokat- och rättegångskostnader
- och rättegångskostnaderna? Svar: Nej, den som driver en process för att få en ny anställning kan inte få avdrag för advokat- och rättegångskostnader. Sådana kostnader bedöms som sådana utgifter för att söka nytt arbete , som inte är avdragsgilla. Exempel: avdrag vid process
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
beslut som ska omprövas. Inte heller finns det, till skillnad från efterbeskattning, något som hindrar att Skatteverket omprövar samma fråga flera gånger under de två första åren (jfr. 66 kap. 28 § 1 SFL ). Den subjektiva och den objektiva bevisbördan
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
beslut som ska omprövas. Inte heller finns det, till skillnad från efterbeskattning, något som hindrar att Skatteverket omprövar samma fråga flera gånger under de två första åren (jfr. 66 kap. 28 § 1 SFL ). Den subjektiva och den objektiva bevisbördan
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
av 2025. Det innebär dock inte att Skatteverket ska ompröva ett beslut genom efterbeskattning under hela sexårsperioden. Under de två första åren (tvåårsfristen) ska omprövningsbeslutet i stället meddelas med stöd av 66 kap. 21 § SFL, d.v.s
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
av 2025. Det innebär dock inte att Skatteverket ska ompröva ett beslut genom efterbeskattning under hela sexårsperioden. Under de två första åren (tvåårsfristen) ska omprövningsbeslutet i stället meddelas med stöd av 66 kap. 21 § SFL, d.v.s
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
av 2025. Det innebär dock inte att Skatteverket ska ompröva ett beslut genom efterbeskattning under hela sexårsperioden. Under de två första åren (tvåårsfristen) ska omprövningsbeslutet i stället meddelas med stöd av 66 kap. 21 § SFL, d.v.s