Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar arbete fyra södermanlands två" | Skattebetalning & borgenärsarbete | 2016 | 43 träffar
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skatteavdrag och egeninbetalning / Ersättning för arbete / Hur beräknas skatteavdraget? / Värdering av förmåner
inkomstskattelagen . Undantag från huvudregeln Undantagen från huvudregeln vid skatteavdrag avser följande två fall: bostadsförmåner om det finns beslut om justerat förmånsvärde vid beräkningen av arbetsgivaravgifter för bostadsförmåner, bilförmåner och kostförmåner
Saknas: fyra södermanlands
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbeslutet / Rättegångskostnader
bör frågor om hur rättegångskostnaderna ska hanteras sällan uppkomma. I många fall beror återkallelsen på att gäldenären, först efter det att konkursansökan ingivits, på något sätt lyckas betala hela konkursfordran. I dessa fall är det uppenbart
Saknas: fyra södermanlands
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbevakningen / Förvaltning och tillsyn / Förvaltning av ett konkursbo
Konkursdomstolen utser en förvaltare. Förvaltarens arbete granskas av Kronofogdens särskilda tillsynsmyndighet, TSM. En konkursförvaltare är självständig i sin roll, men har en skyldighet att höra med TSM och särskilt berörda borgenärer samt
Saknas: fyra södermanlands
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Borgenärsutredning / När uppkommer en fordran? / Grundläggande regler om fordringars uppkomst
). HD har under 2012 avgjort ett fall där ett konkursbo träffat avtal med en tidigare anställd om att denne skulle betala ett visst belopp till boet. Förpliktelsen grundade sig på att konkursgäldenären ett byggbolag hade utfört arbete på den anställdes
Saknas: södermanlands två
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Borgenärsutredning / När uppkommer en fordran? / Fordringar vid insolvens
har slagit fast att fordran på lön som grundar sig på ett anställningsavtal som träffats med konkursgäldenären utgör en konkursfordran. Detta gäller även när arbete utförts efter konkursutbrottet. För att en massafordran ska föreligga krävs i princip
Saknas: fyra södermanlands
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Internationell insolvensrätt / EU:s insolvensförordning
har det krävts en särskild reglering inom det insolvensrättsliga området. Efter ett långdraget och komplext arbete trädde Rådets förordning (EG) 1346/2000 om insolvensförfaranden (insolvensförordningen) i kraft den 31 maj 2002. För nytillträdande medlemsstater
Saknas: fyra södermanlands
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Ackord, företagsrekonstruktion och lönegaranti / Lönegaranti / Lönegaranti vid konkurs
). Dessa fordringar har förmånsrätt i konkursen. Tak för hur stort belopp som kan betalas ut Det finns ett tak för hur stort belopp som kan betalas ut i lönegaranti. Beloppstaket uppgår till fyra gånger prisbasbeloppet enligt 2 kap. 6 och 7 §§ socialförsäkringsbalken
Saknas: svar södermanlands
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Ackord, företagsrekonstruktion och lönegaranti / Företagsrekonstruktion och offentligt ackord / Offentligt ackord
för arbete som utförts efter en ansökan om rekonstruktion. Det har ifrågasatts om denna del av regressfordran uppkommit före ansökan om rekonstruktion. Läs mer om denna fråga här. Läs mer om hur länsstyrelserna och Skatteverket hanterar lönegarantifordringar
Saknas: fyra södermanlands
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skuldsanering och nedsättning av fordran / Skuldsanering / Vem kan få skuldsanering?
och inkomst utan även till sådant som arbetsförmåga, utbildning och möjlighet att vid arbetslöshet få arbete och förväntade inkomster. Annat som kan beaktas är t.ex. familjeförhållanden och förhållandena på arbetsmarknaden. Vad som utgör överskådlig tid
Saknas: svar södermanlands
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Medansvar för styrelseledamot enligt 25 kap. 18 § ABL. Vid fastställandet av ”kritiska tidpunkten” har skälig tid för färdigställande av kontrollbalansräkning i visst fall bedömts vara längre än en månad men kortare än två månader
Svea hovrätts dom den 5 april 2013 i mål nr T 7054-12 SAKEN Handelsbolaget R utförde arbete för aktiebolaget H i början av 2004. Fakturor utställdes den 27 januari, den 2 februari, den 19 februari och den 4 mars 2004. Mellan parterna
Saknas: fyra södermanlands