Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar arbete fyra ska åtta" | Skattebetalning & borgenärsarbete | Vägledning | 2015 | 12 träffar
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skatteavdrag och egeninbetalning / Ersättning för arbete / Hur beräknas skatteavdraget? / Värdering av förmåner
Huvudregeln är att förmåner ska värderas enligt inkomstskattelagens regler vid beräkningen av skatteavdrag. Värderingen av bostadsförmåner vid beräkningen av skatteavdrag skiljer sig dock från värderingen vid beskattningen. Huvudregel: följer
Saknas: fyra åtta
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Borgenärsutredning / Arbete med borgenärsutredning / Grundläggande förutsättningar för utredning
En borgenärsutredning kan göras med syfte att klarlägga förutsättningarna för att myndigheten ska kunna vidta en viss borgenärsåtgärd. En borgenärsutredning kan också göras inom ramen för en redan påbörjad åtgärd. Med borgenärsutredning menas alltså både
Saknas: fyra åtta
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Ackord, företagsrekonstruktion och lönegaranti / Lönegaranti / Lönegaranti vid konkurs
prisbasbelopp, d.v.s. 445 000 kr under 2015 ( 12 a § FRL ). Lönegarantin är tidsbegränsad Lönegarantin gäller endast en begränsad tid och ersättningen betalas ut för en sammanlagd anställningstid av högst åtta månader (9 § LGL ). Tiden ska innefatta perioden
Saknas: svar
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skuldsanering och nedsättning av fordran / Skuldsanering / Vem kan få skuldsanering?
Här kan du läsa om vilka förutsättningarna är för att en person ska kunna få skuldsanering. Vilka personer kan få skuldsanering? Enbart fysiska personer kan få skuldsanering. Bolag och andra juridiska personer med ekonomiska problem är hänvisade
Saknas: svar
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbevakningen / Förvaltning och tillsyn / Förvaltning av ett konkursbo
och särskilt berörda borgenärer samt gäldenären i viktigare frågor. Domstolen utser förvaltare När ett beslut om konkurs meddelas ska tingsrätten snarast utse en eller flera förvaltare att ta hand om skötseln av konkursboet (1 kap. 3 § samt 2 kap. 24 § KonkL
Saknas: fyra åtta
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningsansvar för annans skatter och avgifter / Associationsrättslig lagstiftning / Aktiebolagslagen
som läggs fram vid stämman inte visar att det egna kapitalet vid tiden för stämman uppgår till minst det registrerade aktiekapitalet och stämman inte beslutar om likvidation, ska en andra stämma (andra kontrollstämma) hållas inom åtta månader. Då ska frågan
Saknas: arbete fyra
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbeslutet / Rättegångskostnader
till redan före rättegången ( NJA 1962 s. 658 ). Återkallelse efter betalning, kvittning av konkursfordran När Skatteverket återkallar en konkursansökan bör frågor om hur rättegångskostnaderna ska hanteras sällan uppkomma. I många fall beror återkallelsen
Saknas: fyra åtta
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Borgenärsutredning / När uppkommer en fordran? / Grundläggande regler om fordringars uppkomst
Det finns inga generella regler om en fordrans uppkomst. När en fordran ska anses uppkommen beror dels på omständigheterna i det enskilda fallet, dels på vad som utgör en ändamålsenlig tillämpning av den bestämmelsen som är aktuell. Det finns inga
Saknas: fyra åtta
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningsansvar för annans skatter och avgifter / Företrädaransvar / Företrädare för juridiska personer vid ansökan om företrädaransvar / Legal företrädare
( prop. 2002/03:128 s. 24 f ). Frågan om vem som är företrädare ska bedömas utifrån objektivt konstaterbara omständigheter. Att legala företrädare för en juridisk person ska anses vara företrädare i den mening som avses i reglerna om företrädaransvar
Saknas: fyra åtta
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Internationell insolvensrätt / EU:s insolvensförordning
inom EU ska fungera på ett bra sätt krävs det även att ländernas insolvensförfaranden fungerar effektivt i förhållande till varandra. Eftersom konkurs, ackord och liknande förfaranden är uttryckligen undantagna från Brysselkonventionens tillämpningsområde
Saknas: fyra åtta