Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar arbetet avseenden fråga ska skuldebrev" | Fastighetstaxering | 2016 | 21 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Inkomstskattelag (1999:1229)
, kundfordringar och liknande tillgångar avses det värde som tillgången tas upp till vid beräkningen av resultatet av en näringsverksamhet. I fråga om fastigheter ska hänsyn tas till värdeminskningsavdrag som har gjorts vid beskattningen men inte i räkenskaperna
/ Vägledning / 2016 / Fastighetstaxering / Grunder och regler för samtliga taxeringsenhetstyper / Taxeringsvärde
för att det ska gå att ta emot patienter i en vårdlokal, kunder i en butik eller bedriva verksamhet i en industrilokal. Avgörande kan i sådana fall vara om det är fråga om fast eller lös egendom och om inredningen krävs för att lokalerna ska kunna användas
Saknas: skuldebrev
/ Vägledning / 2016 / Fastighetstaxering / Lantbruk / Värdefaktorer och riktvärde / Tomtmark på lantbruksenhet
års fastighetstaxeringar, ska även tillämpas på tomtmark som ingår i en lantbruksenhet ( 8 § SKVFS 2016:7 ). I princip gäller alltså samma klassificeringsgrunder som när man värderar tomtmark på småhusenheterna. I fråga om värdefaktorerna
Saknas: arbetet skuldebrev
/ Vägledning / 2016 / Fastighetstaxering / Lantbruk / Värdefaktorer och riktvärde / Tomtmark på lantbruksenhet
ska enligt 12 § SKVFS 2013:9 tillämpas även i fråga om tomtmark som ingår i en lantbruksenhet. Vid klassindelningen av värdefaktorn fastighetsrättsliga förhållanden ska man dock beakta att värderingsenheter med småhus ska indelas i klass 1 om småhuset
Saknas: arbetet skuldebrev
/ Vägledning / 2016 / Fastighetstaxering / Lantbruk / Värderingsmodell / Riktvärdekarta, tabeller och riktvärdeangivelser
som för övriga småhus respektive tomtmark som ingår i småhusenheter. Riktvärdekarta LS vid AFT 17 ska därför utgöras av riktvärdekarta S från 2015 års allmänna fastighetstaxering, och i fråga om värdeområdesindelningen kompletteras med ändringarna vid 2016 års
Saknas: skuldebrev
/ Vägledning / 2016 / Fastighetstaxering / Lantbruk / Värderingsmodell / Riktvärdekarta, tabeller och riktvärdeangivelser
i en lantbruksenhet som för övriga småhus respektive tomtmark som ingår i småhusenheter. Riktvärdekarta LS vid FFT 14 ska därför utgöras av riktvärdekarta S från 2012 års förenklade fastighetstaxering, och i fråga om värdeområdesindelningen kompletteras
Saknas: skuldebrev
/ Vägledning / 2016 / Fastighetstaxering / Industri och övrig byggnad / Justering för säregna förhållanden 2019 / Industri och övrig byggnad
inom det värdeområde som taxeringsenheten tillhör, inte vad som är normalt för taxeringsenheter som i ett visst avseende klassificerats på samma sätt. Vid taxeringen kan identiska byggnader få olika byggnadsvärden om de är belägna i olika värdeområden. En justering ska
Saknas: skuldebrev
/ Vägledning / 2016 / Fastighetstaxering / Lantbruk / Värdefaktorer och riktvärde / Småhus på lantbruksenhet
och utrustning, enligt 8 kap. 3 § FTL. Byggnadsmaterialet och utrustningen i ett småhus avgör hur standardklassificeringen ska göras. Vid standardklassificeringen bör man bl.a. ta hänsyn till om någon upprustning har skett i fråga om materialet och utrustningen
Saknas: arbetet skuldebrev
/ Vägledning / 2016 / Fastighetstaxering / Industri och övrig byggnad / Värderingsmodell / Riktvärdekarta, tabeller och riktvärdeangivelser
. Vad är en riktvärdekarta? De uppgifter om värdenivån m.m. (riktvärdeangivelse) som behövs inom varje värdeområde för att bestämma riktvärdet ska redovisas på en karta, i en tabell eller på något annat sätt ( 7 kap. 3 § FTL ). En riktvärdekarta är en karta där man anger
Saknas: arbetet skuldebrev
/ Vägledning / 2016 / Fastighetstaxering / Lantbruk / Värdefaktorer och riktvärde / Småhus på lantbruksenhet
2014:3 om värdefaktorn värdeordning i fråga om småhus på en småhusenhet ska tillämpas på motsvarande sätt när det gäller småhus som ingår i en lantbruksenhet ( 9 § SKVFS 2016:7 ). Värdefaktorn värdeordning ska enligt 15 § SKVFS 2014:3 indelas i följande
Saknas: arbetet skuldebrev