Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar arbetet bör fråga" | Dataskydd & sekretess | Vägledning | 2015 | 21 träffar
/ Vägledning / 2015 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Hantera en begäran om att ta del av en allmän handling / Uppgifter ur en allmän handling
på begäran av enskild lämna ut uppgift ur allmän handling som förvaras hos myndigheten om inte uppgiften är sekretessbelagd eller det skulle hindra arbetets behöriga gång ( 6 kap. 4 § OSL ). Det är bara fråga om uppgifter som finns i en allmän handling
Saknas: svar
/ Vägledning / 2015 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Hantera allmänna handlingar hos en myndighet
om hur en myndighet ska hantera frågor kring offentlighet och sekretess. I förarbetena talar man om att myndigheterna ska hålla en god offentlighetsstruktur. Detta för att ge faktiska garantier för insyn genom god ordning och överskådlighet hos myndigheternas
Saknas: svar
/ Vägledning / 2015 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Sekretess för ärenden i domstol / Skatteärenden
i målet Domstolssekretessen gäller endast för uppgifter som har betydelse i målet ( 27 kap. 4 § första meningen OSL ). För att en uppgift ska anses vara av betydelse i målet ska uppgiften hänföra sig till en fråga som är föremål för domstolens prövning
Saknas: svar
/ Vägledning / 2015 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Hantera en begäran om att ta del av en allmän handling / Lämna ut en allmän handling
. Besked i utlämnandefrågan bör normalt lämnas samma dag som begäran gjorts. Någon eller några dagars fördröjning kan godtas om det är nödvändigt för att göra sekretessprövningen. Om det är fråga om ett större material kan det vara nödvändigt
Saknas: svar
/ Vägledning / 2015 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Sekretessregler / Beskattningsverksamheten / Sekretess till skydd för den enskilda
. Rådgivningsverksamhet och fördjupad samverkan Den rådgivningsverksamhet i form av telefonpaneler, brevsvar och liknande som Skatteverket bedriver omfattas inte av sekretessen i 27 kap. OSL ( prop. 1979/80:2 Del A s. 258 ). Detta innebär att skriftliga frågor och svar
Saknas: arbetet
/ Vägledning / 2015 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Hantera en begäran om att ta del av en allmän handling / Pröva en begäran om att ta del av en allmän handling
frågor till den sökande enbart på den grunden att en personuppgift begärs ut. Det ska vara fråga om omständigheter som att den sökande har begärt att få ta del av uppgifter om väldigt många personer ur ett register (ett s.k. massuttag) eller uppgifter
Saknas: arbetet svar
/ Vägledning / 2015 / Dataskydd & sekretess / Behandla personuppgifter och andra uppgifter / Brottsbekämpande verksamheten / Tillåten behandling av personuppgifter
stycket LPB ). Föreskrifterna kan avse frågor om exempelvis följande ( prop 1998/99:34 sid. 76 ): hur information ska inhämtas till undersökningen hur ofta och på vilket sätt arbetet ska avrapporteras vilka personer som ska arbeta med undersökningen
Saknas: svar
/ Vägledning / 2015 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Registrera och arkivera / Registrera allmänna handlingar
särskilda skäl får regeringen föreskriva undantag från registreringsskyldigheten. Det kan bli aktuellt i fråga om sekretessbelagda handlingar av visst slag som förekommer i betydande omfattning ( 5 kap. 3 § OSL ). Skatteverket behöver inte registrera
Saknas: arbetet bör
/ Vägledning / 2015 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Hantera en begäran om att ta del av en allmän handling / Vägra lämna ut en allmän handling eller lämna ut den med förbehåll
av den tjänsteman som är behörig enligt Skatteverkets arbetsordning. Beslutet föredras av den handläggare som har upprättat beslutet. På Skatteverkets intranät finns en sekretessrutin som beskriver hur handläggare ska hantera dessa frågor. Enskilda kan överklaga
Saknas: arbetet svar
/ Vägledning / 2015 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Sekretessregler / Informationsutbyte med andra länder inom beskattningsverksamheten
) om administrativt samarbete inom Europeiska unionen i fråga om beskattning. Uppräkningen i 9 kap. 2 § OSL är inte fullständig. Begränsningarna gäller alla svenska myndigheter Användningsbegränsningar är i allmänhet utformade så att de inte enbart tar sikte
Saknas: arbetet bör