Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar arbetet lokaltyper måste ränta" | 2017 | 255 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets information om inkomstuppdelning mellan makar och avdrag för ersättning till barn vid beräkning av inkomst av näringsverksamhet att tillämpas fr.o.m. 2005 års taxering
makebegreppet avgörande för om de skattskyldiga ska anses som makar. Vidare bedöms numera barnets ålder när arbetet utförs till skillnad från tidigare då barnets ålder bedömdes efter åldern den 1 november året före taxeringsåret. Bestämmelser
Saknas: lokaltyper måste
/ Vägledning / 2017 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Koncerner och intressegemenskaper / Begränsningar i avdragsrätten för ränta på vissa skulder
av obetald ränta omfattades således inte av lagtextens ordalydelse. För att en skuld skulle omfattas av dåvarande lagstiftning måste den således vara direkt hänförlig till ett andelsförvärv. Skatteflyktslagen var inte uppe till bedömning i HFD:s dom
Saknas: arbetet lokaltyper
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Frågor och svar (B) - omvänd skattskyldighet för mervärdesskatt inom byggsektorn vid arbete på och i byggnader
för mervärdesskatt inom byggsektorn. Skatteverket har med anledning av det mervärdesskatterättsliga fastighetsbegrepp som trädde i kraft den 1 januari 2017 sett över tidigare ställningstaganden med frågor och svar om reglerna om omvänd skattskyldighet
Saknas: lokaltyper ränta
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Frågor och svar (C) - omvänd skattskyldighet för mervärdesskatt inom byggsektorn vid arbete och uppförande på mark
för mervärdesskatt inom byggsektorn. Skatteverket har med anledning av det mervärdesskatterättsliga fastighetsbegrepp som trädde i kraft den 1 januari 2017 sett över tidigare ställningstaganden med frågor och svar om reglerna om omvänd skattskyldighet
Saknas: lokaltyper ränta
/ Vägledning / 2017 / Fastighetstaxering / Industri och övrig byggnad / Justering för säregna förhållanden 2019 / Industri och övrig byggnad
vara säreget är därför hårda. I princip måste underhållet vara så extremt eftersatt att det är uppenbart att byggnaden inte uppfyller grundläggande krav för att kunna användas för sin funktion och att byggnaden inte är uthyrningsbar eller endast kan hyras
Saknas: ränta
/ Vägledning / 2017 / Fastighetstaxering / Industri och övrig byggnad / Riktvärde / Industri och övrig byggnad
värdefaktorer bestämmas: lokaltyp storlek ålder standard. För alla dessa värdefaktorer, med undantag för storlek, finns en bestämd klassindelning angiven i 11 kap. 4 § FTL och 1 kap. 13 § FTF . För varje värdeområde anges den rekommenderade I-nivåfaktorn och IH
Saknas: arbetet måste
/ Vägledning / 2017 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Skattskyldighet / Omvänd skattskyldighet / Byggsektorn / Vilka tjänster omfattas?
avser insamling och bortforsling av byggavfall omfattas emellertid inte av begreppet byggstädning. Se Skatteverkets ställningstagande Sammanställning nr 6 med frågor och svar i anledning av reglerna om omvänd skattskyldighet för mervärdesskatt
Saknas: lokaltyper ränta
/ Vägledning / 2017 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Skattesatser och beskattningsunderlag / Beskattningsunderlag / Vid uttag / Uttag av tjänster på fastighetsområdet
för ränta på maskinen ska då inte ske. Företag som inte alls fördelar de indirekta kostnaderna på projekten måste i påslaget för indirekta kostnader inräkna skälig del av räntekostnaderna för anläggningstillgångar m.m. I många fall ingår en beräknad skälig
Saknas: frågor lokaltyper
/ Vägledning / 2017 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Omsättning / Bidragsfinansierad verksamhet
, d.v.s. en identifierbar mottagare. Det måste också finnas ett direkt samband mellan den tjänst som tillhandahålls och den ersättning som företaget fått . Exempel på omständigheter som talar för att omsättning föreligger är att uppdraget är specificerat
Saknas: lokaltyper
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Land-för-land-rapportering (CbCR/DAC 4) / Vad är land-för-land-rapportering?
). För att underlätta ett enhetligt införande av land-för-land-rapporteringen har OECD tagit fram en modellagstiftning. OECD publicerar också frågor och svar om land-för-land-rapporteringen på sin webbplats www.oecd.org. Dessa svar är förtydliganden och syftar
Saknas: lokaltyper