Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar arbetsgivardeklarationer måste" | Förvaltningsrätt & förfarande | Vägledning | 2018 | 24 träffar
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
. Hur tydliga måste de lämnade uppgifterna vara för att orsakssambandet ska brytas? En förutsättning för att de uppgifter som lämnas som svar på Skatteverkets förfrågan ska bryta orsakssambandet, är att uppgifterna har gett Skatteverket en verklig möjlighet
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
Skatteverkets serviceskyldighet regleras i 6 § förvaltningslagen (2017:900) . Paragrafen motsvarar 4 § i den tidigare förvaltningslagen (1986:223), se prop. 2016/17:180 s. 291 . I serviceskyldigheten ingår att Skatteverket måste lämna någon form av svar
Saknas: arbetsgivardeklarationer
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Deklarationer och uppgiftslämnande / Arbetsgivardeklaration på individnivå från 1 januari 2019 avslutas / Vem ska lämna arbetsgivardeklaration på individnivå fr.o.m. 1 januari 2019? Avslutas
inte lämna någon arbetsgivardeklaration för redovisningsperioder där man inte har betalat ut någon ersättning eller gjort skatteavdrag. Den registrerade måste dock skriftligen upplysa Skatteverket om detta ( 26 kap. 3 § andra stycket SFL ). Undantaget
Saknas: svar
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Revision / Föreläggande inom revisionen
förelägga den som inte fullgör sina skyldigheter enligt 8–11 §§ SFL att fullgöra dem ( 41 kap. 12 § SFL ). Det innebär att ett föreläggande inom revisionen kan användas om den reviderade inte lämnar tillträde till verksamhetslokalerna och revisionen måste
Saknas: arbetsgivardeklarationer
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Ombud, representant, grupphuvudman samt mottagare som ingått socialavgiftsavtal / Ombud för beskattningsbar person som inte är etablerad inom landet
etableringsställe i Sverige och inte heller är stadigvarande bosatt eller stadigvarande vistas här ( 1 kap. 15 § ML ). Läs mer om begreppen etablerad , utländsk och beskattningsbar person. Vilka utländska beskattningsbara personer måste ha ett ombud Utländska
Saknas: arbetsgivardeklarationer
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Skatteverkets utredningsansvar
de uppgifter som lämnats i ärendet. Verket kan göra detta genom att t.ex. ställa frågor och påpeka brister till den enskilda ( 23 § tredje stycket FL ). I praktiken styrs alltså Skatteverkets utredningsinsatser av vilken typ av ärende som det gäller
Saknas: arbetsgivardeklarationer
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
remittera frågor. Behovet av remiss avgörs av utredningsläget i ärendet och det måste alltid övervägas om det inte finns någon enklare och smidigare metod för att få de önskade uppgifterna. Solfjäders- eller kedjeremiss Om Skatteverket behöver inhämta
Saknas: arbetsgivardeklarationer
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skattereduktion för rot- och rutarbete
till en fysisk person som inte bedriver näringsverksamhet och inte har F-skatt . I dessa fall begärs ingen utbetalning utan köparen måste i stället redovisa ersättningen i en förenklad arbetsgivardeklaration enligt 26 kap. 4 § SFL ( 67 kap. 16 § 2 IL
Saknas: svar
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skatteverkets kommunikationsskyldighet / Vad innebär kommunikation?
till de allvarliga konsekvenser en bristande kommunikation kan få är det viktigt för Skatteverket att dokumentera hur kommunikationen skett. Ett svar måste beaktas Om den enskilde kommer in med ett svar inom föreskriven tid är Skatteverket skyldigt att beakta svaret
Saknas: arbetsgivardeklarationer
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Serviceskyldighetens omfattning
till frågans art, den enskildas behov av hjälp, och Skatteverkets verksamhet. Servicenivån måste anpassas utifrån det enskilda fallet, bl.a. med hänsyn till vilka resurser som den enskilda själv har eller rimligen kan förväntas skaffa sig. Hjälpbehovet
Saknas: arbetsgivardeklarationer