Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar avkastnings" | 2021 | 923 träffar
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Kapital / Bostäder / Fastigheter / Privatbostadsfastighet / Hyresinkomster och annan avkastning
att fastighetsägaren då inte får något extra avdrag utöver schablonavdraget för utgifterna till förmedlingsföretaget. Annan avkastning En privatbostadsfastighets andel av försäljning av produkter samt avkastning av kapital ska beskattas. Solcellsanläggning
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets information om inkomstuppdelning mellan makar och avdrag för ersättning till barn vid beräkning av inkomst av näringsverksamhet att tillämpas fr.o.m. 2005 års taxering
, motsvarande skälig avkastning på grund av äganderätten eller kapitalinsatsen. I Skatteverkets allmänna råd ( SKV A 2004:23 ) anges följande beträffande skälig avkastning. ”Skälig ränta på kapitalinsatser kan i allmänhet uppskattas med utgångspunkt
/ Vägledning / 2021 / Bokföring & redovisning / Poster i balans- och resultaträkningen / Intäkter / Försäljning av varor
risker (prisfall, förstörelse, sakrättsrisker m.fl.) och förmåner (prisökning, avkastning, nyttjanderätt, förfoganderätt m.fl.) finns det? Vilka av dessa är väsentliga? När har dessa risker och förmåner övergått? Det kan därutöver vara nödvändigt
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Prismetoder / Nettomarginalmetoden (TNMM)
är en vinstindikator som definieras som kvoten mellan bruttovinst och rörelsekostnader. Det tal man får fram när man gör en beräkning av Berry ratio motsvarar ett vinstpåslag på de rörelsekostnader ett företag har. Ibland uttrycks detta som avkastning
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Armlängdsprincipen
som tar på sig stora risker med en möjlighet till högre avkastning. En faktor som måste beaktas när man gör en funktionsanalys av parterna i den närstående transaktionen är därför vilka risker de tar. Den vägledning som ges i kapitel I är vägledande även
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Part och företrädare / Behörig företrädare
i en deklaration. En underårig som har fyllt 16 år får själv deklarera för sin egen arbetsinkomst och avkastning av sådan inkomst ( 9 kap. 3 § FB ). Om en underårig begär omprövning av Skatteverkets beslut om annat än egen arbetsinkomst eller avkastning
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Familjebeskattning / Fåmansföretag och fåmanshandelsbolag
för att bedöma vem eller vilka som är företagsledare . Familjebeskattningsreglerna anger hur resultatfördelningen ska göras för den del av inkomsten som motsvarar ersättning för utfört arbete och den del av inkomsten som motsvarar skälig avkastning
/ Vägledning / 2021 / Andra ämnesområden / Stiftelser, ideella föreningar och registrerade trossamfund – civilrätt / Stiftelser / Stiftelser enligt stiftelselagen / Bilda stiftelse
möjligheterna att t.ex. genom testamente förordna att avkastning eller andra förmåner ska fördelas bland efterkommande som ännu inte är födda. Detta kallas fideikommissförbudet ( 9 kap. 2 § ÄB ). Stiftelseförordnanden som strider mot fideikommissförbudet
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Begränsat skattskyldigas inkomster / Näringsverksamhet / Truster
i olika typer med utgångspunkt ifrån förmånstagarnas rättigheter. Nedan listas några vanligt förekommande typer. Bare trust är en trust där förmånstagaren har en omedelbar rätt både till trustegendomens avkastning och kapital. Förmånstagaren kan ta
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Land-för-land-rapportering (CbCR/DAC 4) / Vad är land-för-land-rapportering?
( prop. 2016/17:47 s. 1 ). OECD publicerar ytterligare vägledning löpande OECD publicerar frågor och svar om land-för-land-rapporteringen på sin webbplats www.oecd.org i ett dokument som heter ”Guidance on the Implementation of Country-by-Country