Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar avseenden bör fråga företaget" | Inkomstskatt | EU-författningar | Alla | 28 träffar
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Rådets förordning 1141/2014 om stadgar för och finansiering av europeiska politiska partier och europeiska politiska stiftelser
inom medlemsstaternas behörighetsområde. (19) De europeiska politiska partiernas och de europeiska politiska stiftelsernas verksamhet bör regleras i denna för ordning och, i frågor som inte regleras i denna förordning, genom gällande bestämmelser i medlemsstaternas
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/138/EG av den 25 november 2009 om upptagande och utövande av försäkrings- och återförsäkringsverksamhet (Solvens II)
tillsynsmyndigheterna se till att företaget i fråga vidtar alla ansträngningar för att avhjälpa de brister som ledde till fastställande av kapitaltillägget. Om standardformeln inte på ett korrekt sätt avspeglar ett företags specifika riskprofil kan emellertid
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1238 av den 20 juni 2019 om en paneuropeisk privat pensionsprodukt (PEPP-produkt)
tillämpas om en viss fråga inte redan omfattas av denna förordning eller sektorsspecifik unionsrätt. En PEPP-produkt bör också vara föremål för ett avtal som ingåtts mellan PEPP-spararen och PEPP-sparinstitutet (nedan kallat PEPP-avtalet). Det finns
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 2002/83/EG av den 5 november 2002 om livförsäkring
och rättigheter som förvärvats av filialer till försäkringsföretag som etablerats före den 1 juli 1994 ändras. Innehållet i verksamhetsplanen i fråga om filialer till företag i tredje land som etablerar sig i gemenskapen bör också bestäm mas. (62) Återkommande
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV (EU) 2016/2341 av den 14 december 2016 om verksamhet i och tillsyn över tjänstepensionsinstitut
åtskillnad mellan det uppdragsgivande företaget och tjänstepensionsinstitutet samt att minimikrav på aktsamhet fastställs för att skydda medlemmarna. När aktsamhetskraven fastställs bör hänsyn tas till tjänstepensionsinstitutens möjligheter att få tillgång
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV (EU) 2017/1132 av den 14 juni 2017 om vissa aspekter av bolagsrätt (kodifiering)
rättsverkningar i företagets registermedlemsstat. Även om medlemsstaterna bör kunna bestämma vilka förfaranden de ska tillämpa i fråga om de filialer som är registrerade inom deras territorium, bör de åtminstone säkerställa att filialer till ett avvecklat företag
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Rådets förordning (EG) nr 2157/2001 av den 8 oktober 2001 om stadga för europabolag
utan att detta påverkar de skyldigheter som åvilar detenhetliga gemenskapsbestämmelser. kontrollerande företaget i kraft av de lagbestämmelser detta omfattas av, till exempel i fråga om koncernredo- visning. (10) Det huvudsakliga mål som eftersträvas i den rättsliga
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Direktiv 2003/41/EG om verksamhet i och tillsyn över tjänstepensionsinstitut
under år 2005. (4) I handlingsplanen för finansiella tjänster framhålls att högsta prio ritet bör ges åt behovet av att upprätta ett direktiv om särskild tillsyn över institut som tillhandahåller tjänstepensioner, eftersom dessa är viktiga finansiella
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/138/EG av den 25 november 2009 om upptagande och utövande av försäkrings- och återförsäkringsverksamhet (Solvens II)
AVSNITT 1 Förvaltnings-, lednings- eller tillsynsorganets an svar Artikel 40 AVSNITT 2 Företagsstyrningssystem Artiklarna 41-50 AVSNITT 3 Offentliggöranden Artiklarna 51-56 AVSNITT 4 Kvalificerade innehav Artiklarna 57-63 AVSNITT 5 Tystnadsplikt
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Praktisk vägledning om den lagstiftning som gäller i EU och i EES
bör anpassas efter varje specifikt fall och ta hänsyn till vilken karaktär de verksamheter har som utförts av företaget i den stat där det är beläget. Det kan också bli nödvändigt att ta hänsyn till andra kriterier som är anpassade till företagets