Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar avseenden bör fråga företaget" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2017 | 109 träffar
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Revision / I vilka syften får revision ske?
är avslutat och deklarationstidpunkten har inträtt. Syftet med revisionen är en kontroll av att uppgiftsskyldigheten har fullgjorts. Företaget har vid bokslutet den 31 december 2015 bokfört vissa uppplupna kostnader och förutbetalda intäkter, s.k
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Skadeståndsansvar för Skatteverket
regler om skadestånd i skatteförfarandelagen (SFL) som rör ärenden om betalningssäkring. Frågor om skadeståndsansvar kan också komma upp i samband med konkursärenden. Specialbestämmelser om konkursförvaltares och borgenärers skadeståndsansvar finns
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Skatteförfarandelag (2011:1244)
företräda företaget i frågor som rör sådana skatter och avgifter. Underlag för kontroll av att deklarationsskyldigheten fullgörs ska finnas tillgängligt hos ombudet. Representant för ett enkelt bolag eller ett partrederi 2 § Om en verksamhet bedrivs genom
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Skatteförfarandelag (2011:1244)
ett sådant ombud som avses i 1 kap. 12 § lagen (1998:293) om utländska försäkringsgivares och tjänstepensionsinstituts verksamhet i Sverige fullgöra deklarationsskyldigheten och betala skatter och avgifter för verksamheten samt i övrigt företräda företaget i frågor
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Skatteförfarandelag (2011:1244)
ett sådant ombud som avses i 1 kap. 12 § lagen (1998:293) om utländska försäkringsgivares och tjänstepensionsinstituts verksamhet i Sverige fullgöra deklarationsskyldigheten och betala skatter och avgifter för verksamheten samt i övrigt företräda företaget i frågor
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
det. I den mån det är möjligt och lämpligt bör myndigheten givetvis lämna svar på de frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Alla svar ska lämnas så snabbt som möjligt. Observera att skyldigheten att besvara förfrågan inte ersätter exempelvis institutet
Saknas: avseenden företaget
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Åtgärder efter ett domstolsavgörande avseende beskattning
kan vara både en dom eller ett beslut. Upphäva eller undanröja ett överklagat avgörande Det finns en gradvis skillnad mellan att upphäva och undanröja ett överklagat avgörande. Begreppet undanröja brukar användas när det är fråga om ett formellt
Saknas: företaget svar
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Ombud, representant, grupphuvudman samt mottagare som ingått socialavgiftsavtal / Ombud för beskattningsbar person som inte är etablerad inom landet
måste ombudet finnas i Sverige. Den som enligt definitionen i 1 kap. 15 § ML själv är en utländsk beskattningsbar person kan därför inte godtas som ombud för en annan utländsk beskattningsbar person. Skatteverket bör endast godkänna en fysisk person
Saknas: avseenden
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Tillsyn och kontrollbesök / Kontrollbesök för torg- och marknadshandel
Skatteverket får göra kontrollbesök för att identifiera den som bedriver torg- och marknadshandel. Det finns begränsningar i vad som får kontrolleras, var kontrollen får ske och vilka frågor som får ställas vid besöken. Syftet med kontrollbesök
Saknas: avseenden företaget
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skatteverkets kommunikationsskyldighet / Vad innebär kommunikation?
§ SFL . Bestämmelserna tar upp två situationer där kommunikation ska ske innan ett ärende avgörs. För det första ska Skatteverket inhämta yttrande över tilltänkta nackdelsbeslut ( 40 kap. 2 § SFL ). Bestämmelsen innebär att kommunikation ska ske i fråga
Saknas: företaget