Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar avseenden gotlands måste ränta" | Förvaltningsrätt & förfarande | Vägledning | 2023 | 28 träffar
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Utbyte av uppgifter om inkomster från digitala plattformar (DAC 7 och DPI) / Vad är DAC 7 och DPI MR?
för rapportering av plattformsoperatörer, ramverk för informationsutbyte och valfri modul för försäljning av varor som kan bli aktuella att beakta vid tolkningen av den svenska lagstiftningen. OECD publicerar frågor och svar om modellreglerna för rapportering
Saknas: gotlands ränta
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Underrättelse om innehållet i beslut och om hur man överklagar
. Det bör göras en samlad bedömning av de omständigheter som är aktuella. En förutsättning är exempelvis att enskilda på ett enkelt och smidigt sätt kan kontakta Skatteverket för att få svar på frågor om beslutet, så att Skatteverkets serviceskyldighet
Saknas: gotlands ränta
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Revision / I vilka syften får revision ske?
revisionsbeslutet. Skatteverket måste då fatta ett tilläggsbeslut till revisionsbeslutet där det nya syftet anges. Kontroll av att förutsättningar finns att fullgöra uppgiftsskyldighet enligt 15–35 kap. SFL Revision får ske för att kontrollera att det finns
Saknas: gotlands
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Uppgifter om finansiella konton (FATCA och CRS/DAC 2) / CRS och DAC 2 / Identifiering av rapporteringspliktiga konton / Gemensamma bestämmelser vid granskning av konton
konton enligt 3–8 kap. IDKAL. Rapporteringsperioden måste dock löpa ut samtidigt med kalenderåret eller under kalenderåret ( 8 kap. 3 § IDKAL ). Det är Skatteverkets uppfattning att även en eventuellt kapitaliserad ränta på kontot ska räknas
Saknas: gotlands
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
, var godtagbar. Fallet gällde en återkallelse av ett tillstånd att bedriva fondkommissionsrörelse och det kommunicerade materialet bestod av en elva sidor lång granskningspromemoria exklusive bilagor ( JO 1988/89 s. 333 ). Ett svar måste beaktas Om den enskilda
Saknas: gotlands ränta
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Rapporteringspliktiga arrangemang (DAC 6) / Vilka arrangemang är rapporteringspliktiga? / Bara gränsöverskridande arrangemang är rapporteringspliktiga
Det är bara gränsöverskridande arrangemang som är rapporteringspliktiga. För att en rådgivare – eller i vissa fall en användare – ska behöva lämna uppgifter måste det vara ett arrangemang. Arrangemanget ska också vara gränsöverskridande
Saknas: gotlands svar
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
en bedömning med ledning av de erhållna uppgifterna är förhållandevis liten. Hur tydliga måste de lämnade uppgifterna vara för att orsakssambandet ska brytas? En förutsättning för att de uppgifter som lämnas som svar på Skatteverkets förfrågan ska bryta
Saknas: avseenden gotlands
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Vitesföreläggande / Förutsättningar för vitesföreläggande
. Innan ett vitesföreläggande används måste en bedömning göras av om det finns omständigheter som innebär att vitesförbudet kan inträda. Ett föreläggande får inte förenas med vite om det kan antas att den som föreläggs saknar faktisk eller rättslig
Saknas: gotlands ränta
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Uppgifter om finansiella konton (FATCA och CRS/DAC 2) / FATCA / Identifiering av rapporteringspliktiga konton / Gemensamma bestämmelser vid granskning av konton
på ett konto per den sista dagen av ett kalenderår eller en annan lämplig rapporteringsperiod. Detta gäller vid granskning och identifiering av rapporteringspliktiga konton enligt 4–8 kapitlen IDKL. Rapporteringsperioden måste dock löpa ut före utgången
Saknas: avseenden gotlands
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Uppgifter om finansiella konton (FATCA och CRS/DAC 2) / CRS och DAC 2 / Vad ska kontrolluppgiften innehålla och när ska den lämnas?
). Den som har medverkat vid en försäljning eller inlösen måste därför lämna informationsuppgifter om den sammanlagda ersättningen till den värdepapperscentral där kontot finns. Dessa uppgifter ska lämnas senast den 1 maj året efter det år som uppgifterna gäller ( 34 kap
Saknas: gotlands svar