Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar avseenden måste ränta tre vigselförrättare" | Förvaltningsrätt & förfarande | Vägledning | 2020 | 12 träffar
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Rapporteringspliktiga arrangemang (DAC 6) / Vem ska lämna uppgifter? / Vem ska lämna uppgifter? (OBS! Sidan ska tas bort vid publicering av de nya sidorna)
samtliga tre arrangemang och att dessa då måste rapporteras till Skatteverket ( prop. 2019/20:74 s. 49 ). Måste samtliga delar av ett arrangemang ha utformats? För att en rådgivare ska anses ha utformat ett arrangemang är det inte nödvändigt att denne
Saknas: ränta vigselförrättare
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Bevisning
När fakta inte är ostridiga och det gäller att få klarhet om vad som egentligen har hänt eller om ett visst förhållande verkligen existerar måste man använda sig av bevisning. Sidan beskriver också vad ska bevisas, vem som ska bevisa
Saknas: ränta vigselförrättare
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Revision / I vilka syften får revision ske?
revisionsbeslutet. Skatteverket måste då fatta ett tilläggsbeslut till revisionsbeslutet där det nya syftet anges. Kontroll av att förutsättningar finns att fullgöra uppgiftsskyldighet enligt 15–35 kap. SFL Revision får ske för att kontrollera att det finns
Saknas: tre vigselförrättare
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
detta att reglerna om efterbeskattning endast blir aktuella att tillämpa under år tre till och med år sex. Skillnaden mellan ett ordinärt omprövningsbeslut och ett beslut om efterbeskattning Skillnaden mellan ett ordinärt omprövningsbeslut ( 66 kap. 21–22 §§ SFL
Saknas: avseenden vigselförrättare
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Uppgifter om finansiella konton (FATCA och CRS/DAC 2) / CRS och DAC 2 / Identifiering av rapporteringspliktiga konton / Gemensamma bestämmelser vid granskning av konton
och identifiering av rapporteringspliktiga konton enligt 3–8 kap. IDKAL. Rapporteringsperioden måste dock löpa ut samtidigt med kalenderåret eller under kalenderåret ( 8 kap. 3 § IDKAL ). Det är Skatteverkets uppfattning att även en ev. kapitaliserad ränta på kontot
Saknas: tre vigselförrättare
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Land-för-land-rapportering (CbCR/DAC 4) / Vad är land-för-land-rapportering?
och svar om land-för-land-rapporteringen på sin webbplats www.oecd.org i ett dokument som heter ”Guidance on the Implementation of Country-by-Country Reporting” (Guidance). Dokumentet uppdateras löpande med nya frågor och svar. Dessa svar är förtydliganden
Saknas: tre vigselförrättare
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Handläggning vid domstol / Ändring av talan
som rör en påstått felaktigt redovisad inkomstpost. För att ett motyrkande ska kunna prövas i en pågående process och inte anses vara en otillåten ändring av talan, måste motyrkandet avse samma sakfråga som processen gäller. För att så ska vara fallet
Saknas: svar vigselförrättare
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Uppgifter om finansiella konton (FATCA och CRS/DAC 2) / CRS och DAC 2 / För vilka finansiella konton ska kontrolluppgift lämnas?
av ränta ( 2 kap. 11 § första stycket 1 IDKAL ). Kontot behöver inte vara ett konto som genererar någon ränta. Ett inlåningskonto ska i allmänhet anses finnas hos det finansiella institut som är skyldigt att göra betalningar från kontot ( prop. 2015/16:29 s
Saknas: svar vigselförrättare
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Skadeståndsansvar för Skatteverket
att lita på ett skriftligt besked än ett muntligt svar, men även muntliga upplysningar kan grunda skadeståndsansvar. Upplysningarna måste rymmas inom myndighetens verksamhetsområde Upplysningarna som myndigheten lämnar måste också rymmas inom myndighetens
Saknas: ränta vigselförrättare
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Föreläggande / Föreläggande om att lämna uppgift
att göra det ( 37 kap. 4 § SFL ). Den som är uppgiftsskyldig först efter ett föreläggande måste ha blivit delgiven föreläggandet för att Skatteverket senare ska kunna ta ut en förseningsavgift ( RÅ 1998 not. 62 ). Om det är en deklarationsskyldig person
Saknas: svar vigselförrättare