Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar avyttra företag ska" | Skattebetalning & borgenärsarbete | Rättsfallskommentarer | 2023 | 17 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / EU:s insolvensförordning - fråga om en i Sverige folkbokförd person haft sina huvudsakliga intressen (COMI) här.
Main Interest, COMI) finns i detta land. För Sveriges del har vissa tillämpningsföreskrifter införts i lagen (2005:1046) med kompletterande bestämmelser till insolvensförordningen. Där anges bl.a. att sökanden ska styrka de omständigheter som ligger
Saknas: avyttra företag
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / EU:s insolvensförordning. Fråga dels om motbevisning av presumtionsregeln i artikel 3.1 andra meningen, dels om tolkning av begreppet ”driftställe” i artikel 3.2
i artikel 3.1 som anger att sätesplatsen ska anses utgöra COMI, om inte annat visas. I ett tidigare avgörande den 2 maj 2006 i mål C-341/04 (Eurofood) har EU-domstolen uttalat sig kring situationen att gäldenären är ett dotterbolag med säte i ett annat
Saknas: avyttra svar
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / EUD, mål nr C-546/14 – ackord för mervärdesskatteskulder
om gäldenären i stället försattes i konkurs. EU-domstolen redogjorde inledningsvis för de unionsrättsliga bestämmelser som beskriver medlemsstaternas skyldighet att säkerställa en fullständig uppbörd av den mervärdesskatt som ska betalas i respektive stat samt
Saknas: frågor
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / EUD, mål nr C-493/15 – avskrivning av mervärdeskatteskulder efter avslutad konkurs
om förhandsavgörande från Italiens högsta domstol (Corte di Cassazione). Den italienska domstolen ville ha svar på om EU-reglerna rörande skyldighet att uppbära den mervärdesskatt som ska betalas i respektive stat utgjorde hinder för att tillämpa en nationell
Saknas: avyttra
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / HFD, mål nr 17-19, 18-19, Högsta förvaltningsdomstolen undanröjer förhandsbesked om strike off
. Skatterättsnämnden ansåg inte att andelarna skulle anses avyttrade år 2015. Enligt nämnden kunde förfarandet inte ses som en likvidation i den mening som avses i 44 kap. 7 § IL och det hade heller inte skett något annat under år 2015 som innebär att andelarna ska
Saknas: företag svar
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Kronofogdemyndigheten (KFM) har inte ansetts ha rätt att överklaga ett tingsrättsavgörande rörande förrättningskostnader hos KFM
i 18 kap. 1 § tredje stycket UB ett undantag från denna ordning. Att besluts-myndigheten KFM i dessa fall inte ska agera som part har sin grund i att utsökningsmålen bygger på ett ansökningsförfarande, där parterna består av den som begär verkställighet
Saknas: avyttra företag
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / HFD 2021 ref. 59, Ett s.k. strike off-förfarande i Caymanöarna har inte ansetts motsvara ett likvidationsförfarande vid inkomstbeskattningen.
. Skatteverket vidhåller således sin uppfattning att en strike off med efterföljande upplösning inte kan ses som en likvidation i den mening som avses i 44 kap. 7 § IL om det finns en möjlighet att återregistrera bolaget med innebörden att det aldrig ska anses
Saknas: företag svar
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / EUD, mål nr C-557/13 – återvinning över landgränser
ut. Bundesgerichtshof begärde förhandsavgörande av EU-domstolen avseende tolkningen av artiklarna 4.2 m och 13 i rådets förordning (EG) nr 1346/2000 av den 29 maj 2000 om insolvensförfaranden (Insolvensförordningen). Enligt artikel 4.2 m ska lagen i den medlemsstat
Saknas: avyttra företag
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / NJA 2021 s. 10 (I); Företrädaransvar och F-skuldsanering
för företagare (F-skuldsanering) har dömts till företrädaransvar för obetalda skatter och avgifter. Genom oförsvarlighetsprövningen ska det säkerställas att endast seriösa näringsidkare kommer att omfattas av möjligheterna till F-skuldsanering Vid denna prövning
Saknas: avyttra svar
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / NJA 2020 s. 908, Förtydligande av statens ansvar för rättegångskostnader i utmätningsmål
talan. Det finns därmed en risk att Skatteverket får stå för alla motpartens rättegångskostnader trots att verket inte varit mer aktiv i målet än någon annan part. Det kvarstår även en otydlighet i hur kostnadsansvaret ska fördelas om fler parter
Saknas: avyttra företag