Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör ärenden överklaga" | 2018 | 1066 träffar
/ Vägledning / 2018 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
, avsnitt 16.3.1 . Skatteverkets talerätt mot Kronofogdens beslut Skatteverket bör kunna överklaga sådana beslut som Kronofogden meddelar i dess egenskap av verkställande myndighet och som går verket emot. Det ligger i sakens natur att Skatteverket sällan
/ Vägledning / 2018 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skuldsanering och nedsättning av fordran / Skuldsanering / Att överklaga eller ompröva en skuldsanering
bedömningar om skuldsaneringen som sådan. Det är endast om det finns särskilda skäl som verket bör överklaga ett skuldsaneringsbeslut, t.ex. om rättsläget är oklart och det finns behov av ett prejudikat. Om Kronofogden av förbiseende i sitt beslut
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets informationom tillåtelse i vissa fall för företag att förvara maskinläsbara medier m.m. utomlands
begränsas till tre år första gången det meddelas för ett visst företag och om tillståndet förnyas för samma företag bör det kunna medges för ytterligare fem år i taget. 3 Frågor och svar 3.1 I vilka fall ska en anmälan enligt 7 kap. 3 a § respektive
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
på innehållet. Att endast underrätta om materialet innebär alltså inte att Skatteverket har fullgjort sin kommunikationsplikt. En huvudregel för alla slags ärenden Skyldigheten att kommunicera gäller som huvudregel för alla beslut som kan aktualiseras
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Part och företrädare / Behörig företrädare
vem som är behörig företrädare för den fysiska eller juridiska personen i olika situationer för att kunna svara på frågor om: vem som ska fullgöra uppgiftsskyldigheten enligt olika bestämmelser vem som får begära omprövning eller överklaga vem som får begära
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Kronofogdemyndigheten (KFM) har inte ansetts ha rätt att överklaga ett tingsrättsavgörande rörande förrättningskostnader hos KFM
inte är part i ett domstolsärende när ärendet avser ett överklagat utsökningsmål. Enligt hovrätten fanns det därmed ingen rätt för KFM att överklaga det aktuella beslutet. KFM klagade vidare till Högsta domstolen (HD) och hävdade, att eftersom
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Skatteverkets utredningsansvar
om en enskild. Metoden bör inte användas för att få information om t.ex. en persons levnadsförhållanden eller andra frågor där det kommer in betydande moment av värderingar, uppskattningar eller omdömen. I princip bör upplysningar inte hämtas in från andra
/ Vägledning / 2018 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningssäkring / När ska Skatteverket senast besluta om skatten eller ansöka om företrädaransvar?
eller avgift inom sex månader Ett beslut om betalningssäkring är en ingripande åtgärd i den enskildas ekonomiska förhållanden. Verkningarna av ingreppet bör begränsas i möjligaste mån. Det är därför viktigt att Skatteverket skyndsamt beslutar i det ärende
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Ändring av beslut
denna begäran. Om den prövningen leder till ett nekande svar, bör ett särskilt beslut fattas ( prop. 2016/17:180 s. 237 ). Ett sådant beslut måste också i vissa fall förses med information om hur ett eventuellt överklagande ska gå till. Endast beslut
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skatteverkets kommunikationsskyldighet / Vad innebär kommunikation?
ska användas med stor försiktighet och först efter det att den enskilde informerats om behovet av ett snabbt svar. Vid en svarstid på fem dagar ska Skatteverket lägga till dagar för postgång och för helger. Den enskilde bör alltså alltid få minst fem