Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör ärenden" | Vägledning | 2019 | 196 träffar
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
och på vilket sätt frågor från enskilda ska besvaras. I den mån det är möjligt och lämpligt bör Skatteverket lämna svar på frågor som rör verkets verksamhetsområde. Om Skatteverket inte kan eller bör svara på frågan ska verket meddela frågeställaren
/ Vägledning / 2019 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
över till domstol. Kronofogden företräder sökanden vid handläggning hos Kronofogden När Kronofogden handlägger allmänna mål är det i huvudsak också Kronofogden som företräder sökanden. Exempel på arbetsuppgifter är att: ta ställning till frågor om anstånd
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
och först efter det att den enskilde informerats om behovet av ett snabbt svar. Vid en svarstid på fem dagar ska Skatteverket lägga till dagar för postgång och för helger. Den enskilde bör alltså alltid få minst fem arbetsdagar på sig att svara. JO
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Part och företrädare / Behörig företrädare
vem som är behörig företrädare? Det är viktigt att veta vem som är behörig företrädare för den fysiska eller juridiska personen i olika situationer för att kunna svara på bl.a. frågor om: vem som ska fullgöra uppgiftsskyldigheten enligt olika bestämmelser vem som får
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
stycket FL ). Handläggningen av ett ärende bör inte försenas på grund av sena remissvar. Om en remissinstans begär anstånd får Skatteverket ta ställning till om verket ska kräva ett svar inom utsatt tid, bevilja uppskov eller avgöra ärendet i befintligt
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Skatteverkets utredningsansvar
från tredje man Skatteverket bör vara försiktigt med att be en utomstående tredje man om upplysningar om en enskild. Metoden bör inte användas för att få information om t.ex. en persons levnadsförhållanden eller andra frågor där det kommer in betydande moment
/ Vägledning / 2019 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Borgenärsutredning / Arbete med borgenärsutredning / Grundläggande förutsättningar för utredning
är visserligen svävande, men avgörande vikt bör läggas vid att borgenärsutredningen riktas mot en viss specifik person och att den görs för att utreda om en viss åtgärd ska inledas mot personen. Därför talar grundläggande rättsskyddsaspekter starkt
/ Vägledning / 2019 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Vad är en allmän handling? / Handlingar som inte är allmänna
En begäran om att få ta del av frågor och svar till och från Skatteverkets rättsavdelning i ett antal angivna ärenden i avdelningens ärendehanteringssystem Pärlan, har avslagits med hänvisning till att handlingarna inte är allmänna. Kammarrätten konstaterade
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Serviceskyldighetens omfattning
verksamhet på Skatteverket, d.v.s. vid såväl handläggning av och beslutsfattande i enskilda ärenden som vid s.k. faktiskt handlande . Bestämmelserna motsvarar bestämmelserna om serviceskyldighet i tidigare 4 § förvaltningslagen (1986:223) ( prop. 2016/17:180
/ Vägledning / 2019 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningssäkring / När ska Skatteverket senast besluta om skatten eller ansöka om företrädaransvar?
eller avgift inom sex månader Ett beslut om betalningssäkring är en ingripande åtgärd i den enskildas ekonomiska förhållanden. Verkningarna av ingreppet bör begränsas i möjligaste mån. Det är därför viktigt att Skatteverket skyndsamt beslutar i det ärende