Sökresultat: "vigsel bör efterbeskattningsbeslut omprövningsbeslut" | 2018 | 12 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Omprövningsbeslut är alltid att anse som efterbeskattningsbeslut när de sker på initiativ av Skatteverket till nackdel för den som beslutet gäller och meddelas efter tvåårsfristen
1 Sammanfattning Ett omprövningsbeslut är alltid att anse som ett efterbeskattningsbeslut när det sker på initiativ av Skatteverket till nackdel för den som beslutet gäller och meddelas efter tvåårsfristen i 66 kap. 21 § skatteförfarandelagen (2011
Saknas: vigsel
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / När efterbeskattning inte får beslutas
efterbeskattningsbeslut i frågan, inom de ramar som ges i resningsbeslutet. Efterbeskattning i en sådan situation bör endast vara möjlig om återförvisningen och det nya efterbeskattningsbeslutet meddelas inom sexårsfristen (jfr RÅ 1999 ref. 52 ). Efterbeskattningen får
Saknas: vigsel
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Vägtrafikskatt
). Det innebär att om skatteåret eller skatteperioden gått ut under 2017 får Skatteverket meddela omprövningsbeslut som är till fördel för den enskilde fram till utgången av 2020. Samtliga omprövningsbeslut som leder till högre skatt för den enskilde får anses
Saknas: vigsel
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
samma fråga till nackdel för den som beslutet gäller (jfr. 66 kap. 28 § 1 SFL ). Den subjektiva och den objektiva bevisbördan I materiellt hänseende krävs det inte mer för ett efterbeskattningsbeslut än för ett ordinärt omprövningsbeslut. De kriterier
Saknas: vigsel
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Saken i skatteförfarandet
efterbeskattningsbeslut. Beslut med bristande motivering om efterbeskattningsrekvisiten Ett omprövningsbeslut som meddelas efter tvåårsfristen, på Skatteverkets initiativ till nackdel för den som beslutet gäller, är per definition ett efterbeskattningsbeslut även
Saknas: vigsel
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Förlängd tid för efterbeskattning
? Att ett beslut fått laga kraft innebär att beslutet inte längre kan prövas på nytt på ordinär väg. Skatteverkets omprövningsbeslut får i normalfallet (jfr 66 kap. 27 § SFL ) laga kraft mot den som beslutet gäller vid utgången av det sjätte året efter utgången
Saknas: vigsel
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Utan krav på oriktig uppgift
löneavgift sådana avgifter vars storlek bestäms i ett beslut om slutlig skatt enligt 56 kap. 6 § SFL . I 3 kap. 3 § SFL finns en definition av arbetsgivaravgifter. Skatteverket anser att ett omprövningsbeslut på initiativ av Skatteverket, till den enskildas
Saknas: vigsel
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Åtgärder efter ett domstolsavgörande avseende beskattning
person ska Skatteverket fatta ett omprövningsbeslut på eget initiativ. Ett efterbeskattningsbeslut till nackdel kan då bli aktuellt att fatta med stöd av reglerna om följdändring . Verkställighetsåtgärder när skattetillägg beslutats av en allmän domstol
Saknas: vigsel
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Särskilda avgifter – beslut / Skattetillägg / Vid oriktig uppgift och skönsbeskattning
. För den som har ett beskattningsår som motsvarar ett brutet räkenskapsår som sträcker sig från den 1 juli 2014 till den 30 juni 2015 ska beslutet om skattetillägg meddelas senast den 31 december 2017. Ett beslut om skattetillägg får meddelas separat Skatteverket bör normalt meddela
Saknas: vigsel
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Efterbeskattning samt res judicata
Denna rättsfallskommentar är inte längre aktuell. Se Skatteverkets ställningstagande Omprövningsbeslut är alltid att anse som efterbeskattningsbeslut när de sker på initiativ av Skatteverket till nackdel för den som beslutet gäller och meddelas
Saknas: vigsel